Respons ox

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Hästbiten
  • Startdatum Startdatum
H

Hästbiten

Har fatta det som att hingstar och stamtavlor forumet har hamnat här... eller? :confused: Jag undrar i alla fall om någon vet något om hingsten Respons ox? Jag tror inte han är godkänd, utan endast avelsvärderad. Någon som vet vad jag kan få tag på information om honom?
Jag försökte komma in på Svenska arabhästföreninegn men det gick inte... Har dom nån annan adress??
tacksam om någon vet något :bow:

Kan det vara denna?

Respons FA 217/95
Skm, h, stjbl, vt uläpp, hstr vfrf, hstr hbf, född 1995 04 08
uppf. Carina Grandin

e Gogo PL (Palas SU x Gonagra PL)
u Rashindra (Cashmir x Ramona)

Och vad gäller araber, så om en hingst är avelsvärderad så är den med andra ord "godkänd" och får stå till avel... om jag fattat det rätt! Annars kan nog Cesam rätta :cool:

tror tyvärr inte ens den behöver vara avelsvärderad utan bara man betalar betäckningslicensen så är den ok i aveln? :crazy:

Vet ett par som har det så iaf...

Jo, alla hingstar i Sverige som ska användas i allmän avel (dvs betäcka ston som ägs av andra än hingstägaren) MÅSTE vara avelsvärderade. Däremot måste de inte ha blivit godkända vid avelsvärderingen (många raser har en sk godkänd-gräns där hingsten förutom att avelsvärderats ska uppfylla vissa kriterier som minimipoäng tex) för att lagligt kunna betäcka men i många raser så hanteras avkommorna lite annorlunda för sådana hingstar (får annat reg.nr tex.). Araber måste också vara avelsvärderade och där får de en klassindelning där IV är lägst och I högst, men de blir sas inte "godkända".

Avel med hingst till EGNA ston måste vara veterinärbedömd men behöver inte vara avelsvärderad. Men då får den ENDAST användas till EGNA ston PLUS att man måste stå som ägare till hingsten också. Denna bet. licens kostar 1250:- inkl. moms och är en engångssumma.

Hingstar som skall användas i avel till främmande ston MÅSTE vara avelsvärderad (än så länge....nya regler diskuteras ju enligt EU-krav :cry: :crazy: ) OCH veterinärbedömd och HELST röntgad avseende cystor i bakknäna. Denne bet.licens kostar 1500:- inkl. moms ÅRLIGEN och skall erläggas av hingstägaren INNAN första främmande stoet betäcks.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 764
Senast: Lavinia
·
R
Relationer Konstig rubrik kanske men jag ska förklara. Jag har iprincip alltid varit väldigt blyg och så. Och ända från jag var liten så um gicks...
2
Svar
35
· Visningar
2 346
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 058
Senast: lizzie
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Saker och ting har ju sin gilla gång här i livet, så efter skilsmässan så har jag börjat fundera på döden… ;) Kanske hjälpte det till...
Svar
5
· Visningar
741
Senast: Soapbubble
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka