Respektlös!

I

Igelkottee_

jag har ett litet problem ,det är så att jag och en kompis håller på att få iordning på ett 10 årigt nordsvensktsto både när det gäller ridning och hantering på mark, och det går lite si och så, hon har absolut ingen respekt på marken eller när man rider , jag gör ledövningar varje dag men det tycks inte hjälpa :( Och när man sitter på henne måste allting vara på hennes sätt annars försöker hon bita en på fötterna eller kasta av oss.
Finns det någonting man kan göra eller är ideén hopplös ? behöver tips för det står heltstill i huvudet :confused:
Så nu skulle ja behöva en massa tips från de kloka bukefolket :D

/kotte

Sv: Respektlös!

Ärligt talat så verkar det inte vara ett litet problem utan ett jättestort.
Jag tror att idén är hopplös om ni inte tar hjälp av någon som har mer erfarenhet. Det går nog inte att läsa sig till detta.
Så mitt förslag är alltså att ta hjälp av någon som är van vid att hantera hästar.
Nu har jag ungefär 25 års rid och hästvana. Men det är inte säkert att jag hade klarat av hästen ändå. Om jag hade känt det så hade jag definitivt bett om hjälp (eller också gett upp) antagligen det senare. Men det beror naturligtvis på omständigheterna.

Senast ändrad:

Tack för ditt svar :)

Jag har också tänkt den ideén men då kommer det också och kosta och jag har inte dom pengarna och kommer inte få något ekonomiskt stöd till det heller , så hela ideén känns lite hopplös och onödig just nu

Jag skulle inte rida förrän jag hade ordning på häst från marken. Har ni möjlighet att jobba med henne lös på marken? Det finns mycket bra böcker om markarbeten, kolla på bibblan. Det bästa är ju att få hjälp men finns inga pengar till det. Så är mitt råd att markarbeta och åter markarbeta.

Jag red in en häst som jag ibland trodde skulle bli min död. Maken vägra hämta henne från hagen osv. Jag jobbade henne massor i en provisorisk rundcorall och tyckte inte det hände något. Men det är klart det gjorde gick så sakta bara att man knappt såg framstegen. Efter 1 år var hon inriden men dock inte tillriden (det klarar jag inte av) Jag hade mycket hjälp av olika böcker som jag lånade på bibblan, mina egna teorier och min kurs i nh.

JAg har oxå erfarenhet av det du beskriver, jag tog hjälp av kunnigt folk med ännu mer erfarenhet än mig, jag har själv haft hästar i 18 år, men jag kände att det var över min förmåga. Han bara reste sig och slog runt, så fort jag försökte bestämma. Tillslut hade jag ont överallt, alla som försökt hjälpa mig hade gett upp, och till slut så gick det så illa att jag blev skadad. Då gav även jag upp. Vissa hästar är nog inte tänkta att tämjas överhuvudtaget. Nu håller jag på att rida in min nya fyraåring, allt går som på räls, jag gör precis som förra gången, med samma handlag, och allt fungerar. Ibland är det nopg så att man måste kunna erkänna sig besegrad, och samtidigt komma ihåg att hästarna inte gör det för att jäklas, utan för att de är för hårdhudade för att vi ska vara över dem i rangstegen..

det finns inte så mkt ställen man kan vara på här , i hagen är det ända vi har och där är hon helt bedrövlig , och böcker läser ja för fullt och internet med , och andledningen till att vi rider på henne är för att hon ska få komma ut och skritta och inte bara se stallet utan omgivningen , för två månader sedan när vi började vara uppe hos henne hade hon aldrig varit utanför hagen ,stallplan eller stallet ,

/kotte

just de tänkte på de är seven games ett bra grundläggande ? :)

Svårt att säga vad du ska göra efter att inte ha träffat hästen. Men min första tanke är just att sluta rida hästen. Hur är hon i stallet? Går hon över er där också?

I stallet är börjar hon bli lung och kan stå med grimskaft runt halsen när vi borstar med huvudet sänkt , och det är ett otroligt framsteg tycker ja själv då

Det skulle jag också säga att det är. När hon står helt lugn och ni kan göra vad ni vill så skulle jag börja göra lika dant ute på stallplanen. Gå små korta turer kring gården och sedan öka när hon känner sig lugn och trygg.

Jag skulle hela tiden se till att ge hästen något att göra/tänka på.

Som dom andra redan sagt här ovan så är nog ledarskapsövningar bra,och det verkar ju också som att det går åt rätt håll om hon börjar sköta sig.

Men min första tanke var, vem äger egentligen den här hästen?
För jag tycker inte det låter i texten som att det är din/din kompis häst utan att ni sköter den åt någon annan? Vad säger ägaren om detta, har denne liknande problem, hjälper den er osv?

Det är min kompis morfar som äger hästen, ägaren är inte intresserad , bara vill att hästen mårbra och hon hade bara få gå och släpa i hagen för det mesta om inte vi hade börjat hantera henne , Och lliknande problem vet ja inte , har inte sett honom hantera hästen på det vis som vi gör

Hur länge har ni jobbat med hästen och vad är det för markövningar ni gör? Personligen sitter jag inte upp på en häst som inte är följsam och lätt att arbeta med från marken. Först när allt funkar bra och hästen verkar respektera mig på backen vågar jag mig på att sitta upp och börja jobba därifrån lite smått :) Kanske är där ni behöver jobba mer?

vi har hållt på med den ca 3½ månad , och just nu håller vi på med sevengames,:)

Är hästen ens ordentligt inriden??

Det låter som om den där hästen är lite för mkt för er:crazy:.

Rid absolut inte på henne förän ni kan leda och hantera henne i och utanför stallet.
Gör enkla övningar som att stanna, backa, gå fram osv. Jag tror att ni måste göra ett steg i taget och vara mkt konsekventa. Är det någon annan som hanterar hästen också? I så fall är det ju bra om ni alla gör på samma sätt.

Använd sunt förnuft, det behöver inte vara någon särskild metod med ett flashigt namn.

Jo har också börjat undra om vi ens kommer klara av de , men försöker ha så posetivatankar som möjligt , och läs ovan om hanteringen av annan person , Och flashigt namn bryr ja mig inte om , en metod som funkar är ju de bästa :)

/ kotte

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 024
Senast: Anonymisten
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 219
Senast: QueenLilith
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag stöter på en del vilda djur i skogarna där jag bor. De flest har jag fått nåt slags förhållande till och vet på ett ungefär hur de...
Svar
1
· Visningar
2 092
Senast: Luff
·
Övr. Hund Först lite bakgrund till det hela innan jag kommer till min frågeställning (kan bli långt detta): Hundägarna i det här fallet är mina...
2
Svar
29
· Visningar
3 700
Senast: DizAngel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar