Respektlös!

Sv: Respektlös!

Tack för ditt svar :)

Jag har också tänkt den ideén men då kommer det också och kosta och jag har inte dom pengarna och kommer inte få något ekonomiskt stöd till det heller , så hela ideén känns lite hopplös och onödig just nu

Fast alla är inte svindyra eller kräver att du ska köpa ett "paket".

Visseligen är inte alla jättedyra , man måste ju också hitta dom också , och jag har faktist letat , Har inte hittat någon vettig , men ta t ex Lisbeth johnson hon tar 500 kr timme + 20 kr/milen

Kotte

håller med flera andra om att du nog ska fortsätta leta tränare:) ibland kan man ha tur o trilla över någon.. kanske finns det någon som arrangerar kurser med någon tränare i närheten som du har möjlighet o åka på:)

har bara skummat igenom inläggen... så jag kasnke bara upprepar :angel:
Låter fint att du e så engagerad i horsemanship biten. tycker dock personligen inte att ni ska prova själva att ha henne lös i liknande rundkorall, det kan bli väldigt farligt om man inte har hjälp av duktig person! Har ni repgrimma / repgrimskaft? det är två saker som hjälper till väldigt mycket:)
Lycka till med hästen o hoppas att allt löser sig:)

Det går framåt :) hon står still i stallgången lös , vi kan ta henne överallt med händer/påse&spö , så de är absolut en framgång :)

Jo, När ja sett andra hålla på med NH så tycker ja de verka vara ett vettigt sätt att vinna/få hästens respekt Och let efter tränare tänker ja absolut fortsätta leta efter. :smirk:
Och vi har inte möjligheten och ha henne lös i någon korall , då vi varken har tillgång till paddock eller ridhus utan bara hennes hage tyvär , och skogen såklart :)

Det går framåt :) hon står still i stallgången lös , vi kan ta henne överallt med händer/påse&spö , så de är absolut en framgång :)

Bra jättebra! Accepterar hon det är det absolut ett stort steg på vägen! Sen blir nästa att ni ska kunna flytta henne i alla riktningar, backa henne och driva henne ifrån er. Speciellt att driva bort hästen brukar vara svårt för hästen att smälta om den inte riktigt ser er som sin ledare.

Jo, När ja sett andra hålla på med NH så tycker ja de verka vara ett vettigt sätt att vinna/få hästens respekt Och let efter tränare tänker ja absolut fortsätta leta efter. :smirk:
Och vi har inte möjligheten och ha henne lös i någon korall , då vi varken har tillgång till paddock eller ridhus utan bara hennes hage tyvär , och skogen såklart :)

Har ni ingen möjlighet att bygga en provisorisk rundkorall? Det brukar va rätt enkelt att sticka ner några plaststaketstolpar i marken och sätta dit plastband :) Det underlättar mycket om man jobbar med hästen på inhägnat område innan man riktigt har koll på den :)
Meen jobba med henne i rep fram tills att hon lyssnar bra på er så att det inte händer en olycka!

Jo självklart jobbar vi med rep, tills det känns säkert och så :) och ja ska titta på saken de där med rundkorall,
haha ja har märkt att de inte gick lika lätt att backa hästen som att gå åt sidan och framåt , men de kommer la någon gång det me får vi hoppas:D

låter ju som att det bara går framåt för er nu :)
Men på tal om tränare, finns det ingen duktig människa/kompis som gått ngra NH-kurser och kanske kan hjälpa er?Även om de inte är så duktiga så de kan kallas tränare, kanske de har några bra tips att dela med sig av, om de kan vara med i stallet och se "live" ? :)

jag har ett litet problem ,det är så att jag och en kompis håller på att få iordning på ett 10 årigt nordsvensktsto både när det gäller ridning och hantering på mark, och det går lite si och så, hon har absolut ingen respekt på marken eller när man rider , jag gör ledövningar varje dag men det tycks inte hjälpa :( Och när man sitter på henne måste allting vara på hennes sätt annars försöker hon bita en på fötterna eller kasta av oss.
Finns det någonting man kan göra eller är ideén hopplös ? behöver tips för det står heltstill i huvudet :confused:
Så nu skulle ja behöva en massa tips från de kloka bukefolket :D

/kotte
Lämna hästen till en bra och kunnig tränare innan ni kommer till skada är mitt råd.

Tack för ditt svar :)

Jag har också tänkt den ideén men då kommer det också och kosta och jag har inte dom pengarna och kommer inte få något ekonomiskt stöd till det heller , så hela ideén känns lite hopplös och onödig just nu

Det finns bra tränare i dina trakter. Det måste väl ändå vara värt att lmna hästen till en tränare för runt 5.000kr i stället för att skada sig?? Har man skadat sig på hästar så vet man hur det är...

Det finns bra tränare i dina trakter. Det måste väl ändå vara värt att lmna hästen till en tränare för runt 5.000kr i stället för att skada sig?? Har man skadat sig på hästar så vet man hur det är...

Men jag har inte dom pengarna och lägga ut , och kommer inte få något ekonomiskt stöd för det heller om du läst delar av min tråd!

Jag vill verkligen inte vara tråkig, men lämna tillbaka om du inte har råd med hjälp, en allvarlig olycka kan annars inträffa.

Min häst var ganska bufflig och respektlös i början, han bet en i fötterna och drog och klampade rakt in i en mig. Jag knuffade undan hans kliande huvud, backade bort honom, flyttade honom runt mig genom att putta bort bakdelen, jag fick vara tålmodig och envis. Nu är min lilla bebis inta alls knuffig, utan respekterar mitt privata utrymme. Det är inte hopplöst, men man får vara sträng;)

Om hon kastar av, är hon farlig! Vad försiktiga. Öva från marken istället. Gör någon join up, och tillitsövningar. Tänk på att man ska rida med, och inte emot hästen. Just nu blir det emot hästen, eftersom hon inte accepterar dig och din kompis. Öva på att göra saker hon inte vill, var bestämd! Från marken föreslagsvis, men små saker, till exempel gå över en pressening om hon är rädd för dem, eller något.

Senast ändrad av en moderator:

Förlåt om ja verkar otrevlig , men det finns ingenting och lämna tillbaka , hästen står på min kompis morfarsgård , det är hans egna uppfödning :) och det finns alltid en anledning till varför hästen gör som den gör , och de har vi kommit framtill att den ej har någon respekt för oss och kan inte acceptera oss som ledare , och hon har aldrig kastat av oss , men ska absolut tänka på det du skrivit , tack för ditt tips :D

/kotte

det finns inte så mkt ställen man kan vara på här , i hagen är det ända vi har och där är hon helt bedrövlig , och böcker läser ja för fullt och internet med , och andledningen till att vi rider på henne är för att hon ska få komma ut och skritta och inte bara se stallet utan omgivningen , för två månader sedan när vi började vara uppe hos henne hade hon aldrig varit utanför hagen ,stallplan eller stallet ,

/kotte

Jag Vet inte vad jag ska tro. jag hadde något jag tänkt skriva hr som ändring.. men vafan jag tappade det just!

Senast ändrad av en moderator:

Förlåt om ja verkar otrevlig , men det finns ingenting och lämna tillbaka , hästen står på min kompis morfarsgård , det är hans egna uppfödning :) och det finns alltid en anledning till varför hästen gör som den gör , och de har vi kommit framtill att den ej har någon respekt för oss och kan inte acceptera oss som ledare , och hon har aldrig kastat av oss , men ska absolut tänka på det du skrivit , tack för ditt tips :D

/kotte

Nej, just därför bör ni hålla er borta från hästen.

Jo självklart jobbar vi med rep, tills det känns säkert och så :) och ja ska titta på saken de där med rundkorall,
haha ja har märkt att de inte gick lika lätt att backa hästen som att gå åt sidan och framåt , men de kommer la någon gång det me får vi hoppas:D

Bra bra :) alltid säkerheten i första hand, ingen häst är värd att riskera livet för ;) Å andra sidan kommer ni säkert kunna lära er MASSOR av den här hästen! Sen klarar ni vilken häst som helst :)
Jo precis, backa brukar också va en sån där sak som de lite "kaxigare" individerna brukar ha svårt för att smälta. Men ta det i lugn och ro, kräv inte allt på en gång och så massor med envishet och beröm så kommer det snart funka lika bra som att gå framåt :)

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 024
Senast: Anonymisten
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 219
Senast: QueenLilith
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag stöter på en del vilda djur i skogarna där jag bor. De flest har jag fått nåt slags förhållande till och vet på ett ungefär hur de...
Svar
1
· Visningar
2 092
Senast: Luff
·
Övr. Hund Först lite bakgrund till det hela innan jag kommer till min frågeställning (kan bli långt detta): Hundägarna i det här fallet är mina...
2
Svar
29
· Visningar
3 700
Senast: DizAngel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar