Respektlös hingst, HJÄLP!

danilo

Trådstartare
Jag hanterar varje dag en hingst som beter sig väldigt respektlöst.
- Han försöker ständigt att bitas - vilket ständigt resulterar i åthutningar från min sida. Han är lika snabb med att försöka igen.
- Han har inga problem med att tränga sig eller att gå för nära inpå mig.
- När jag försöker få honom att flytta genom kroppsrörelser (bli större, vifta med grimskaft, vifta med händer, stampa med fötter etc) så tror han att jag är en fluga. "Va, sa du nåt?"

Han är som sagt hingst och desto större anledning, tycker jag, att han ska vara väluppfostrad. Ägarna tycker att jag ska dänga till honom eller slå med pisken ordentligt(gör det nu på bogen när han inte lyssnar efter första gången) när han inte gör som jag säger. Jag börjar fundera på om det är det enda sättet, även fast jag hoppas och tror att det finns någon annan väg.

Han har dessutom boxvila, så jag kan inte släppa lös honom för att träna löst i en hage t.ex. och han är förstås uttråkad till döden av att bara stå och glo.

Herregud, vad ska jag göra? :eek:
 
Sv: Respektlös hingst, HJÄLP!

Hej, kan inte säga att jag är någon hingstexpert men den hingsten som jag hade på foder tränade jag JÄTTE mycket ledarskap med. Eftersom att det är en hingst och han beter sig som han gör så kan han bli värre och det är direkt farligt! Jag tycker inte heller om att slå mina djur men om den visar aggressivt beteende så är det en snabb, skarp tillrättavisning som gäller. Visa att det där var INTE okej. Och om han tar dig för en fluga då så backa honom. Backa tills han fattar att det är du som bestämmer.
Självklart är det olika för varje individ men testa dig fram och se vad som funkar.
Nåt man kan göra är ju också att fundera ut i vilka situationer han gör så och sen ta reda på varför han gör det. Är det för att visa vem som bestämmer eller är han bara väldigt ouppfostrad?
Va inte själv med hingsten och ha på dig hjälm och väst. Men om det kommer en situation där du märker att han går över till att bli farlig så skulle jag smälla till, men då ska man inte små peta på honom utan då ska det smälla. Folk får tycka att jag är taskig men om man kommer i en situation att det blir en fara för sitt liv då är det bara att panga på. Men det finns ju såklart en risk att det triggar honom och han går på mer och det är därför du ska ha med dig någon och ha hjälm och väst.
Annars är det ju bara att du försöker sysselsätta honom, hjärngympa och försöka undvika att hamna i situationer så att han biter.
Lycka till!
 
Sv: Respektlös hingst, HJÄLP!

Jag hanterar varje dag en hingst som beter sig väldigt respektlöst.
- Han försöker ständigt att bitas - vilket ständigt resulterar i åthutningar från min sida. Han är lika snabb med att försöka igen.
- Han har inga problem med att tränga sig eller att gå för nära inpå mig.
- När jag försöker få honom att flytta genom kroppsrörelser (bli större, vifta med grimskaft, vifta med händer, stampa med fötter etc) så tror han att jag är en fluga. "Va, sa du nåt?"

Han har dessutom boxvila, så jag kan inte släppa lös honom för att träna löst i en hage t.ex. och han är förstås uttråkad till döden av att bara stå och glo.

Herregud, vad ska jag göra? :eek:

Det första jag undrar över är varför du måste hantera den här hingsten över huvud taget om det inte är din häst? Jag tycker inte man ska ta hand om andras mer eller mindre livsfarliga hästar om det inte finns en mycket speciell anledning till det. Du verkar inte vara helt nöjd med situationen, kan du på något sätt slippa hantera hästen?

Hur gammal är hingsten? Är det en unghäst som inte lärt sej gränser än utan testar - eller är det en äldre häst som är ouppfostrad från början?

En tuff häst som är mer eller mindre farlig måste lära sej sin plats, där håller jag helt med "Isse", det är inte att vara "elak" mot hästen, tvärtom, en häst som aldrig fått gränser satta vet inte hur den ska bete sej över huvud taget.

Min unghingst fick t ex för sej att han inte hade lust att få benen spolade när han var i en viss ålder. Det var en ren cirkus varenda gång han hade varit ute i lerhagen och man skulle genomföra denna enkla rutingrej. Efter en längre tids överseende och lugn från vår sida med detta trams i hopp om att han skulle "tröttna" insåg jag att han aldrig skulle lägga av om man inte satte stopp, så det var just hjälm och väst på sej själv, träns på hästen och spö i handen. Och så gott om tid! Det är A och O. Man får inte vara stressad pga tidsbrist, då är det ju inte konstigt om hästen också blir stressad och uppjagad. Varenda gång hästen hoppade runt och kastade sej mot en eller försökte dra iväg pga den inbillat "livsfarliga" vattenstrålen så fångade man upp honom, han fick backa och gå tillbaks till ruta 1. Den normala häst som inte tröttnar på detta jobb efter ett par timmar finns nog inte.

Det du skriver om att flytta med kroppsspråk, vinkningar o dyl fungerar perfekt - när hästen redan är uppfostrad från början. Min uppfattning alla fall.

Lycka till.
Mvh QP
 
Sv: Respektlös hingst, HJÄLP!

Hej, kan inte säga att jag är någon hingstexpert men den hingsten som jag hade på foder tränade jag JÄTTE mycket ledarskap med. Eftersom att det är en hingst och han beter sig som han gör så kan han bli värre och det är direkt farligt! Jag tycker inte heller om att slå mina djur men om den visar aggressivt beteende så är det en snabb, skarp tillrättavisning som gäller. Visa att det där var INTE okej. Och om han tar dig för en fluga då så backa honom. Backa tills han fattar att det är du som bestämmer.
Självklart är det olika för varje individ men testa dig fram och se vad som funkar.
Nåt man kan göra är ju också att fundera ut i vilka situationer han gör så och sen ta reda på varför han gör det. Är det för att visa vem som bestämmer eller är han bara väldigt ouppfostrad?
Va inte själv med hingsten och ha på dig hjälm och väst. Men om det kommer en situation där du märker att han går över till att bli farlig så skulle jag smälla till, men då ska man inte små peta på honom utan då ska det smälla. Folk får tycka att jag är taskig men om man kommer i en situation att det blir en fara för sitt liv då är det bara att panga på. Men det finns ju såklart en risk att det triggar honom och han går på mer och det är därför du ska ha med dig någon och ha hjälm och väst.
Annars är det ju bara att du försöker sysselsätta honom, hjärngympa och försöka undvika att hamna i situationer så att han biter.
Lycka till!

Jag har tänkt just lite som du skrivit, att jag inte vågar gå på honom för hårt för att det kanske triggar igång honom. Men idag fick jag hjälp av en tjej med ledarskapsövningar och det funkade väldigt bra. Det gäller ju att komma ihåg, att aldrig rucka på sina regler, att jag alltid ska flytta honom och inte tvärtom... Men det är så lätt att missa! Idag så triggades han i alla fall igång till en riktig protest, men eftersom hon var med så kunde hon ta över och tillrättavisa honom. Jätteskönt att slippa ta hela ansvaret men vara med och lära! Men puh vad tröttsamt att behöva vara medveten om allt hela tiden. Kanske lär man sig till slut? :crazy:
 
Sv: Respektlös hingst, HJÄLP!

Anledningen till att jag måste ta hand om honom är helt enkelt att jag får betalt för det :crazy: . Men nu har jag sen sån tur att jag kan överlåta det till min kompanjon som tar honom jättebra, så jag hoppas kunna lära mig genom henne (beskrev lite till "Isse" om vad vi gjorde idag).

Han är fem nu, och jag vet inte exakt hur han har blivit hanterad förut men man kan väl säga att han aldrig skulle ens tänka på att bita ägaren, som själv är rent livsfarlig när hästarna beter sig illa mot honom. Alltså funkar det ju, men känns fel för mig... Men jag tror heller inte att det har gått så långt, för när vi jobbade idag så gick det utan våld, och även om han protesterade rejält ett tag så vann jag ändå till sist. Puh, nästa gång är det hjälm som gäller :crazy:

Jätteskönt med kommentarer från människor som varit i samma sits, tack!
:bow:
 
Sv: Respektlös hingst, HJÄLP!

Va skönt att höra att du har kommit igång. Det är mycket lättare med nån som hjälper till och som kan ta över när man inte förstår. Nåt du kan fråga den här personen som du har till hjälp om hon kan lära dig att göra Join up (om hon kan det), det är en väldigt bra övning (om man gör den rätt).
 
Sv: Respektlös hingst, HJÄLP!

jag tror inte att hon kan det, och dessutom har killen boxvila förutom daglig skritt i 30 minuter, så det känns lite dumt att riskera något, om du förstår? för i en join up är väl hästen lös och kan bralla till, galoppera etc om den får för sig det. lite dålig join-up i sådana fall kanske, men ändå, risken finns väl.

fast jag skulle gärna lära mig det, verkar helbra om det görs rätt.
 
Sv: Respektlös hingst, HJÄLP!

aha okej då kan jag förstå, ja i join up är hästen lös men med rätt kommunication så ska inästen kunna bralla ur men om du inte gjort det förut så ska du nog vänta då.
 
Sv: Respektlös hingst, HJÄLP!

Jag har tänkt just lite som du skrivit, att jag inte vågar gå på honom för hårt för att det kanske triggar igång honom. Men idag fick jag hjälp av en tjej med ledarskapsövningar och det funkade väldigt bra. Det gäller ju att komma ihåg, att aldrig rucka på sina regler, att jag alltid ska flytta honom och inte tvärtom... Men det är så lätt att missa! Idag så triggades han i alla fall igång till en riktig protest, men eftersom hon var med så kunde hon ta över och tillrättavisa honom. Jätteskönt att slippa ta hela ansvaret men vara med och lära! Men puh vad tröttsamt att behöva vara medveten om allt hela tiden. Kanske lär man sig till slut? :crazy:

Bra att du får hjälp!

Det har mer med hållning och attityd att göra än våld, men ibland kanske man måste tala om rent fysiskt vad som gäller. Jag tycker de flesta hingstar är mer lättfostrade än ston på sätt och vis. Men man måste veta vad man gör, eftersom det kan finnas en risk att våld eller motstånd triggar igång, om hingsten inte respekterar dej.

De hingstar jag haft omkring mej under åren har alla varit mer tillagsinställda i grunden än stona, med undantag för en som var mycket tuff och där man verkligen måste tänka på var, när och hur man talade om gränserna för honom. Han kunde annars bli farlig för dem han inte kände.

De har däremot alla kunnat (och kan) se imponerande ut och låta mycket och försöka busa, men tagit tillsägelser direkt. Är man inte van vid dem kan man bli lite ställd inför deras sätt att vara och inte minst låta emellanåt.

Så passa på att ta emot hjälp och lär dej. Det är nog det bästa.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Respektlös hingst, HJÄLP!

Jag hanterar varje dag en hingst som beter sig väldigt respektlöst.
- Han försöker ständigt att bitas - vilket ständigt resulterar i åthutningar från min sida. Han är lika snabb med att försöka igen.
- Han har inga problem med att tränga sig eller att gå för nära inpå mig.
- När jag försöker få honom att flytta genom kroppsrörelser (bli större, vifta med grimskaft, vifta med händer, stampa med fötter etc) så tror han att jag är en fluga. "Va, sa du nåt?"

Han är som sagt hingst och desto större anledning, tycker jag, att han ska vara väluppfostrad. Ägarna tycker att jag ska dänga till honom eller slå med pisken ordentligt(gör det nu på bogen när han inte lyssnar efter första gången) när han inte gör som jag säger. Jag börjar fundera på om det är det enda sättet, även fast jag hoppas och tror att det finns någon annan väg.

Han har dessutom boxvila, så jag kan inte släppa lös honom för att träna löst i en hage t.ex. och han är förstås uttråkad till döden av att bara stå och glo.

Herregud, vad ska jag göra? :eek:
Lyssna på ägarna! Ser han inte flugan som går bredvid så måste man byta skepnad till en geting. SMÄLL till honom 1 ggr ordentligt fram på sidan om han inte ser dig. Hingstarna är ngt tuffare i huvet i bland då måste man vara ngt tuffare mot dem. Men hästen ska hinna få berömm av dig direkt när han lyssnar upp, annars är det lätt att han inte hinner lära sig vad som var rätt och inte rätt.
 
Sv: Respektlös hingst, HJÄLP!

Ja de har ju funderat på det, att kastrera. Jag själv kommer aldrig att äga en hingst någonsin, för att det helt enkelt känns för bökigt.

MEN anledningen till att de inte har gjort det är ju för att han har funkat bra med ägarna, som är vana vid alla slags problemhästar och kan läsa av honom bättre än vad jag och andra ovana kan.
 
Sv: Respektlös hingst, HJÄLP!

Det kanske kan stämma... Att när man väl nått fram till hingstarna så är det lättare än de stoiga stona, som man måste hålla på och tjata på hela tiden. Var det så du menade?
 
Sv: Respektlös hingst, HJÄLP!

Tack för hjälpen! Det är det jag försöker hålla på med nu, fast jag från början har lite mer inställnngen "här kommer jag, här kommer jag, flytta på dig lilla hästen", i stället för att tänka på hur stor och stark han faktiskt är. Försöker att hålla hans huvud på avstånd hela tiden så att han inte ska få chansen att bitas, samtidigt som det gör mig överlägsen...

Hoppas det funkar till slut :crazy:
 
Sv: Respektlös hingst, HJÄLP!

Vilken anledning att behålla en hingst?
JAg resonerar som så att har man inte fött upp hingsten just för att bli godkänd för avel snöp den tidigt.
Det är alltid en stor risk att hantera hingstar och speciellt om den bara är hingst därför att..
 
Sv: Respektlös hingst, HJÄLP!

Har du väl fått en hingst respekt behöver du inte tjata om den utan det är bra så.
Det är det som är skönt med hingstar.
Jag skötte en som reds av en *professionell*.
Han skulle vis a denna hingst på treårstesten men det var jag som tränade hemma o mej lyssnade han på direkt.
Denna proffsiga människa fick inte ens hästen o trava.
MAn måste ha den respekten.
titta på Briar. Jan Brink hanterar aldrig honom och inte skötaren heller när det är dasg för tömning. HAn måste veta vad som gäller och skulle skötaren ta det så skulle han tappa respekten för henne.
Så gör alla avelshingstar den som rider och den som tömmer är olika människor.
 
Sv: Respektlös hingst, HJÄLP!

:bow: :bow: :bow: :bow: :bow: :bow:

Varför behåller man en häst som hingst om de inte kan betee sig?

Vilken häst som helst beter sig så som är ung och påtvingas boxvila! Vad 17 ska de ägna energin till? Skyll inte på hästen. Jag tycker man ska försöka förstå hans situation istället. Kan man inte gå längre och mer med honom? Han skulle förmodligen behöva motion en timme om dagen!
 
Sv: Respektlös hingst, HJÄLP!

Jag håller med dig, det är onödigt att ha hingstar bara för sakens skull, men nu är jag ny på stället och han har varit skadad sen jag kom hit, så jag vet inte om de faktiskt hade tänkt använda honom i avel längre fram. Fast nu är det ju kört i alla fall med skadan.

Jag visste inte att det kan vara så känsligt med olika personer vid tömning och skötsel? Man lär sig något nytt varje dag... :)
 
Sv: Respektlös hingst, HJÄLP!

Jag håller också med dig, vilken häst som helst kan bli tokig av att gå från att ridas varje dag till att bara stå och glo.

Men han har tydligen haft jobbiga tendenser tidigare också, även om det inte varit lika extremt. Nu tror jag att det verkar gå mot slutet (försäljning/ kastrering). Han reste sig idag mot min kollega när hon skulle göra ledarskapsövningar. Han är i vanliga fall lite oregerlig, men brukar acceptera läget, vilket han inte gjorde idag.

Jag vet inte riktigt hur det är med skadan och om han skulle kunna skrittas mer egentligen... Kan inte säga att jag är jättesugen på att hantera honom mer än vad jag redan gör heller :crazy:. Nu är jag bara där att jag inte vågar kliva fram ordentligt för att jag är rädd för att det ska smälla. Huga.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Tänkte att jag kanske kunde få lite tips av er som har erfarenhet av respektlösa hästar. Jag har nyligen (ca 2 mån sedan) blivit...
2
Svar
21
· Visningar
5 380
Senast: Araminta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp