Respektlös häst - vad göra?

Sv: Respektlös häst - vad göra?

Hej!

Jag hade också bara varit ridskoleryttare när jag föll handlöst för ett kallblod, som betedde sig precis som din medryttarhäst, om inte värre. Han var omöjlig att leda och i stallet var han halvt galen, han stegrade sig, kastade sig, trängde mig, stämplade mig. Gången såg ut som ett slagfält för han kissade och bajsade av nervositet. Han tyckte med andra ord att jag var en usel ledare till en början, han litade inte på mig alls.

Jag tycker också att du ska fundera på hur mycket du gillar den här hästen och hur mycket tid du är beredd att lägga, jag vet inte om jag hade engagerat mig om det inte var min häst. Jag blev helt förälskad i honom men var helt oförberedd på hans beteende, så var han inte när jag var och provred. Jag hade honom på foder ett år och köpte honom i somras, men det har krävt enorma mängder tålamod och mycket hjälp för att "få till" honom. Här kommer några tips (om du vill ge det en chans):

Spendera en del tid i hagen, strosa runt och låtsas att du har något för dig, pilla på saker, skrapa lite i marken som om du letar något. Han kommer att intressera sig för dig och undra vad du gör. Om han kommer fram så markera att han ska stanna en bit ifrån dig, t ex genom att höja en hand. Du ska gå fram till honom så småningom. Kela med honom och till och med borsta honom. Gå därifrån utan att ta med honom. Gör det här några gånger och så småningom bara då och då (funkar även om du har en svårhämtad häst).

När du leder honom; försöker han gå förbi dig? Ha gärna en repgrimma och ett långt grimskaft, om han kommer för nära, sväng med repänden bakom dig som att du irriterat viftar på svansen, stoppar han inte så slå repändan över axeln, om han är nära kan det toucha mulen och förhoppningsvis stannar han bakom. Det är viktigt att du inte tvärstannar utan släpa ena foten i marken och stanna försiktigt. Backa och se efter om han följer din rörelse bakåt, om han gör det; slappna av och stanna upp. Gör han det inte; sväng med "svansen". Fortsätt tills det funkar och var inte rädd för att "ta i", men kom ihåg att slappna av och gärna sjunka ihop lite när det fungerar.

Bara de här enkla grejerna borde göra att han litar mer på dig. Jag har fått de här nycklarna efter att vi hade det bedrövligt, så från början gjorde jag lite egna påhittade grejer. Jag släppte honom lös i stallet men jag tror inte det var så bra, han hakade bara upp sig vid ett fönster för att kolla ut på de andra och brydde sig inte om mig alls. Däremot gjorde jag en "hinderbana" i stallet, av bl a spånbalar, vattentunnor, ikeapåsar, ja lite allt möjligt. Vi gick över och runt och backade och tittade och jag tror att jag gjorde någon slags ledarskapsövning utan att veta om det och han blev mycket lugnare.

Idag har jag honom lös i gången när jag gör i ordning honom, jag kan dock inte lämna honom där (som andra lyckostar i mitt stall kan, fast de har lite tråkigare hästar däremot *ler*) och gå iväg.
Som någon skriver här ovan så måste jag jobba med ledarskapet varje dag, för han testar och vill gärna ta över. Men han är en mycket speciell häst och han charmar alla och allt jobb är SÅ värt det.

Sen finns det en massa grejer som du kan göra, men om du bestämmer dig för att fortsätta med honom så tycker jag absolut att du ska ta hjälp av en tränare, det är som att få nycklar till hästarnas språk.

LYCKA TILL


PS. Det finns en bra bok som heter Från ryttare till häst : Kroppsspråk som kommunikation, av Gitte V Naldal. Många bra tips!


http://www.hippson.se/cldoc/1158.htm
 
Sv: Respektlös häst - vad göra?

:
. Faktum är att mitt självförtroende har fått sig en törn, efter många års riderfarenhet så trodde jag att jag kunde hantera hästar, men nej, det har jag lärt mig nu, det kan jag inte alls. :(

Fel! Visst kan du hantera hästar! Det är just den här hästen som är för svår för dig. Inte hästar i allmänhet. Det finns många jättetrevliga hästar.

Hoppas du hittar en ny häst!

Lycka till! :bump:
 

Liknande trådar

Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 875
Senast: QueenLilith
·
Hästhantering Min "nya" häst (Eden) som jag köpte i höstas är väldigt påverkad av andra hästar, och det blir inte bättre och jag vet inte exakt hur...
Svar
9
· Visningar
3 032
Senast: Nahar
·
Hästvård Hej, jag köpte mitt sto i Maj 2019 och kände ganska direkt att hon inte var samma häst som på provridningen.. hon var ändå rätt framåt...
2
Svar
27
· Visningar
6 500
Senast: sorbifolia
·
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 742

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Konsten att välja ett bra hundnamn
  • Akvarietråden V
  • Hönstråden II

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp