Respektlös hingst, HJÄLP!

Sv: Respektlös hingst, HJÄLP!

Jag håller också med dig, vilken häst som helst kan bli tokig av att gå från att ridas varje dag till att bara stå och glo.

Men han har tydligen haft jobbiga tendenser tidigare också, även om det inte varit lika extremt. Nu tror jag att det verkar gå mot slutet (försäljning/ kastrering). Han reste sig idag mot min kollega när hon skulle göra ledarskapsövningar. Han är i vanliga fall lite oregerlig, men brukar acceptera läget, vilket han inte gjorde idag.

Jag förstår. Det låter som om ägarna inte har alla hästarna i hagen. Hingst och boxvila på obestämd tid... Det låter verkligen inget vidare och det är ju inte ditt problem egentligen. Kastrering hjälper nog på sikt, men det lär ju ta ett tag. Finns det ingen sjukhage att släppa honom i?
 
Sv: Respektlös hingst, HJÄLP!

Det kanske kan stämma... Att när man väl nått fram till hingstarna så är det lättare än de stoiga stona, som man måste hålla på och tjata på hela tiden. Var det så du menade?

Nja, jag älskar ston också och har man väl en bra relation till ett sto så är det VÄLDIGT bra och mer arbetsamma är de också:love:

Men jag menar att hingstarna ofta är mer inställda på att lyda faktiskt, liksom valackerna.
Det är verkligen sant att ston får man skicka inlagor till i flera kopior om man vill att de ska göra något:rofl: hingstar kan man mer säga att "så här gör vi".

Men det är svårt att förklara. Hingstar är ofta mer angelägna att vara till lags än ston. Men också att ta strider.

Men såg nu att "din" hingst haft boxvila och det är ju säkert en förklaring till beteendet. Han blir övermodig och då förstärks hans beteende också. Den hingsten jag red i flera år började jag med för att han stått pga ryttarbrist en period, och han kunde inte det, blev superstressad, taggad och jobbig. Som ridhäst med bra arbete var han snällare än de flesta och ganska vek.

Ledarskapsövningar skulle jag inte rekommendera.

Motion vore nummer ett men i hantering att man är stenhårt konsekvent och ser till att ha övertag eller i alla fall att hingsten tror det. Jag lurade den som var svårast av dem jag har hanterat (som kunde bli farlig) att jag var starkare än han.:cool: Med lite planering och se till att ta fighter när jag hade riktgit övertag.

Och alltid stigbett på tex. Inte tveka att rycka till rejält vid minsta tendens att resa sig eller slå med frambenen som de också kan göra tex. Inget duttande eller backa.

Inga övningar där de ska "acceptera" ledarskap, då tigger man om fight med en hingst, anser jag, om man inte redan har klart att den har stor respekt.

Man utgår från att man är starkare, i hela hanteringen och förhållningssättet.

Ja svårt att förklara. I ditt fall, om den inte får motion, låt den vara, utsätt dej inte för risker.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Respektlös hingst, HJÄLP!

Inga övningar där de ska "acceptera" ledarskap, då tigger man om fight med en hingst, anser jag, om man inte redan har klart att den har stor respekt.

Det du skriver om att flytta med kroppsspråk, vinkningar o dyl fungerar perfekt - när hästen redan är uppfostrad från början. Min uppfattning alla fall.
Lycka till.
Mvh QP

Detta som både Flashlight, jag och andra trycker på är något av det viktigaste - om inte hingsten är uppfostrad/har respekt redan från början så är det bara farligt om du inte riktigt vet hur du ska göra.

Du jobbar alltså någonstans där arbetsgivaren/ägaren utsätter dej för fara (pga en ouppfostrad hingst). Du skrev innan att ägaren själv kunde hantera hästen. Kan inte han/hon leda just denna hingst ut och in från hagen eller vad det nu gäller de få minuter om dagen det verkar vara frågan om?

Mvh QP
 
Sv: Respektlös hingst, HJÄLP!

till både dig och flashlight:

oj, det verkar som att jag (och ägarna) missat något viktigt här... tjejen som är otroligt bra på ledarskap och hantering är också ny med just hingstar, vilket kanske förklarar varför hon tror på sådana övningar.
shit. jag har just fått mig en tankeställare. usch vad obehagligt det blev nu, fast bra att inse innan det händer något förstås :crazy: . det som nästan är obehagligast är att jag, som bara hanterat snälla, små vallacker tidigare har tänkt såhär hela tiden, d.v.s. jag vill inte provocera honom så att han kanske flippar. och så visar det sig att det kanske just är så det kommer gå om vi fortsätter som nu. jisses... vilken tur att jag tog upp frågan här och inte bara litade blint på andra med andra idéer.

jo, från och med nu ska jag bara leda den hästen i nödfall och i sådana fall välutrustad. det är ju verkligen inte värt risken. usch...
 
Sv: Respektlös hingst, HJÄLP!

men vänta nu då... det finns flera hingstföl i stallet. måste man börja från absoluta början med att klargöra vem som bestämmer? kanske självklart egentligen, men om det kan innebära risk i framtiden annars så kanske man inte direkt börjar tumma på reglerna...

eller hur gör man så att hingsten från början har respekt?
(nu ska säkert fölen kastreras, men ändå.)
 
Sv: Respektlös hingst, HJÄLP!

nja risken med sjukhage är väl att han inte står speciellt stilla utan flänger omkring. hingst, många andra hästar omkring, flera ston... det finns egentligen ingen sjukhage där han inte kan se några ston.

nu är det ju inte boxvila på obestämd tid. han var till kliniken för tre veckor sedan och det visade sig att han, till skillnad från den andra hingsten (snäll som en liten nöt - är ägarnas uppfödning, det är inte den här), inte hade blivit bra. nu vet jag inte hur länge han ska stå igen innan nästa koll, men det är ju inte obestämd tid i alla fall.
 
Sv: Respektlös hingst, HJÄLP!

men vänta nu då... det finns flera hingstföl i stallet. måste man börja från absoluta början med att klargöra vem som bestämmer? kanske självklart egentligen, men om det kan innebära risk i framtiden annars så kanske man inte direkt börjar tumma på reglerna...

eller hur gör man så att hingsten från början har respekt?
(nu ska säkert fölen kastreras, men ändå.)

Alla föl ska ju lära sej hanteras och veta vad som är tillåtet och inte och så länge de inte är könsmogna så är det som med stoföl och man kan tänka likadant. Utom att hingstföl spec lite större kan vara nafsigare kanske resa sej mer och det är självklart aj aj. :mad: Sånt är viktigt att det inte blir en (o)vana.

Det är ju med alla hästar lättare att lära in vad som gäller när de är små. Hingstar kan ju (som du ser på den andra då) vara otroligt trevliga och väluppfostrade och angeglägna om att var tillags.

Det är viktigt att veta lite om hingstar när man hanterar dem, annars kan man bli ställd av hur de kan agera i en viss sitatuion tex, kanske inte alls som de är annars.

Jag har tex sett en mycket vänlig godmodig hingst bli som en rasande tiger som bokstavligt försökte hugga sej genom plankorna i boxen för att ta sig ut till ett nytt sto i stallet. ( En annan hinsgt gick förbi henne i gången, vilket triggade igång honom)

Det är en "annorlunda" upplevelse kan jag lova, med den otroliga kraften och aggressiviteten som man normalt sett aldrig ser öht hos en häst.

Det inte sagt för att skrämma dej utan för att visa att hingstar kan ha en stridssida som sällan eller aldrig kommer fram normalt men där det handlar om liv och död för den andre om den kommer fram.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Respektlös hingst, HJÄLP!

Jag kan inte förstå vad det är för folk som betalar någon att ta hand om en hingst som personen i fråga inte klarar av...:confused:
 
Sv: Respektlös hingst, HJÄLP!

Ja jag försöker att lära mig så mycket som möjligt genom att läsa och lyssna, men visst - jag har ingen skolerfarenhet eller praktisk erfarenhet från det tidigare - det ställer till det. Men jag försöker hålla öronen öppna för att förstå hur de funkar, och om jag har förstått saken rätt så fattar jag inte varför någon vill äga en hingst. Jag har förstått att de flesta hingstar någon gång under livet kommer att åtminstone stegra sig för att ett sto är i närheten eller en annan hingst. Och att flertalet gör det några gånger varje vår, om man inte kan läsa av dom bra innan och agera så att det inte händer. Men det kan jag inte. Alltså kommer jag kanske någon gång få en häst över mig. :eek:

Alltså - jag är inget hingstfan än så länge. Det känns bara helt onödigt. Nu känner jag bara att man får låta andra som håller på med avel hela dagarna ta hand om de där djuren... :crazy:
 
Sv: Respektlös hingst, HJÄLP!

Ja jag vet inte riktigt... Jag tror inte att jag har sagt tillräckligt tydligt att det inte funkar, eftersom jag inte haft kött på benen nog för att veta vad man ska göra åt det (svaret hade kanske blivit: se till att han lyssnar! och så hade jag provat det). Men nu vet jag vad jag vill (inte hantera honom) så därför ska jag säga till om det, och jag tror att det är helt lugnt. De har nog inte förstått allvaret i situationen...
 
Sv: Respektlös hingst, HJÄLP!

Hade en hingst en gång som var helt hopplös. man fick ständigt och jämt vara på sin vakt eftersom han nafsade och skickade ut bakben titt som tätt. Han betedde sej inte så för att vara elak utan helt enkelt för att han var hingst, enda gången han var snäll och fin att ha å göra med var när man var ute och körde. han var oxå väldigt hård i skallen så om man klappade till han så gav han bara igen. neee tillslut blev jag less och kastrerade han och sen blev allt frid och fröjd!
 
Sv: Respektlös hingst, HJÄLP!

för övrigt så förstår jag inte varför man ska ha kvar dom som hingst om man inte ska ha dom till avel. (när dom är svåra att ha å göra med)
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Tänkte att jag kanske kunde få lite tips av er som har erfarenhet av respektlösa hästar. Jag har nyligen (ca 2 mån sedan) blivit...
2
Svar
21
· Visningar
5 380
Senast: Araminta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp