”Respektlös egoism att rida i skidspåren”

Får man? Alltså det finns spår där man får betala men knappast alla. Nu har jag inte enorm erfarenhet varken av skidspår eller konflikter, men kommunen där jag bodde fixade skidspår som var helt gratis på delar av motionsspåren och lämnade även utrymme för de som promenerade på andra spår.
Ja. Alltså är de gratis så är det ju gratis. Men jag känner inte till ett enda spår där det är gratis så det verkar inte jättevanligt. Och det är väl just det också, att skidåkare betalar dyrt för att få åka i spåren och sen blir de förstörda av folk som går eller rider i spåren, det är ju inte jättekul.

Ja. Alltså är de gratis så är det ju gratis. Men jag känner inte till ett enda spår där det är gratis så det verkar inte jättevanligt. Och det är väl just det också, att skidåkare betalar dyrt för att få åka i spåren och sen blir de förstörda av folk som går eller rider i spåren, det är ju inte jättekul.
Vilken del av landet är det här? Jag har aldrig hört talas om att man får betala för att åka i skidspår. Det måste var oerhört olika på olika håll verkar det som

Vilken del av landet är det här? Jag har aldrig hört talas om att man får betala för att åka i skidspår. Det måste var oerhört olika på olika håll verkar det som
Jämtland, Åre kommun. De spår jag känner till söderut får man dock också betala för att åka i. Kollade snabbt nu i appen man kan köpa spårkort och såg Täby, Trosa och Ödeshög bl.a.

Jämtland, Åre kommun. De spår jag känner till söderut får man dock också betala för att åka i. Kollade snabbt nu i appen man kan köpa spårkort och såg Täby, Trosa och Ödeshög bl.a.
Jag är van vid att det är anlagt ideellt och gratis, men det kan ju vara mer vanligt att betala för skidspår på andra håll och då förstår jag om det är mer reglerat. Jag får skatta mig lycklig som växte upp med gratis skidspår för motionärer med snökanoner. Har aldrig behövt betala för att åka längdskidor.

Jag är så van att lokala idrottsföreningen fyller hela skogen med skidspår att det aldrig ens slagit mig att man skulle behöva betala för att åka faktiskt. 😬 Som tur är ligger stallet på andra sidan byn så de brukar inte förflytta sig så långt ut som dit för att göra spår.

Välkommen till Örebro och Kilsbergen, där det är privatägd skidanläggning och man löser spårkort för vissa skidspår. Men det finns även spår i skog och mark, längs Bergslagsleden över mossar, sjöar och berg, som är gratis.

Att du kan betala för spårkort i Täby innebär inte att alla skidspår är avgiftsbelagda i kommunen. Det är ett anlagt skidspår på konstsnö (åtminstone delvis) som är på Täby golfklubbs mark, i dagsläget är det ingen konflikt med varken ryttare eller gående, det är inte så att det konkurrerar med befintliga vägar/stigar och det finns markerade ridvägar i området. Övriga skidspår i kommunen är inte är avgiftsbelagda. Det finns ett gäng gratisspår i grannkommunerna också.

Att du kan betala för spårkort i Täby innebär inte att alla skidspår är avgiftsbelagda i kommunen. Det är ett anlagt skidspår på konstsnö (åtminstone delvis) som är på Täby golfklubbs mark, i dagsläget är det ingen konflikt med varken ryttare eller gående, det är inte så att det konkurrerar med befintliga vägar/stigar och det finns markerade ridvägar i området. Övriga skidspår i kommunen är inte är avgiftsbelagda. Det finns ett gäng gratisspår i grannkommunerna också.
Nej, givetvis inte :confused:. Jag svarade på var det fanns avgiftsbelagda spår och tänkte inte att det var viktigt att berätta exakt vilket spår det gäller. Men visst, det gäller Täby konstsnöspår och kostar 125:- för ett dagskort. Trosa tillhör Trosabacken och det i Ödeshög heter Skönatorpet. Det är ju inte som att alla skidspår i en kommun har samma avgift.

Nä det är inte för att dom ska kunna åka brevid varandra utan för att passera varandra, om någon som åker snabbt kommer ikapp en långsammare åkare behövs ett till spår. Det är inte så roligt att behöva anpassa sitt tempo till den långsammare åkaren i långa sträckor.
Jag förstår att det inte är roligt, verkligen. Men det är inte rimligt att ta över totalt för en sådan orsak. Det är väl bättre än att inte kunna åka alls? Som man i så fall dömer alla som vill göra annat än att åka skidor till. Man kan kommunicera med den som åker långsamt så att den släpper förbi en. Åtminstone på de breddgraderna så är det rätt långt mellan skidåkarna, så det lär inte vara något som behöver ske speciellt ofta. Som jag ser det så får man välja. Antingen göra själva grundspåret så pass brett att det utan problem finns plats för 2 skidspår och ett gångspår, gärna med barnvagn också, eller så får man nöja sig med att man får dela.
Jag känner inte till ett enda spår där man behöver betala, ja tills svaren ovan då.

Jag är van vid att det är anlagt ideellt och gratis, men det kan ju vara mer vanligt att betala för skidspår på andra håll och då förstår jag om det är mer reglerat. Jag får skatta mig lycklig som växte upp med gratis skidspår för motionärer med snökanoner. Har aldrig behövt betala för att åka längdskidor.
Jag tror det var mer så förr? Jag åkte ena spåret här för kanske 15 år sedan och då var det typ en brevlåda där man kunde lägga 20:- eller 40:- (minns inte vilket) när man åkt. Visserligen inte gratis då, men inte så reglerat. Nåt annat var uttalat att man kunde betala om man ville bidra, frivilligt.

Antingen göra själva grundspåret så pass brett att det utan problem finns plats för 2 skidspår och ett gångspår, gärna med barnvagn också, eller så får man nöja sig med att man får dela.
Men går inte spåret i skogen? Det är ju en stor kostnad att bredda spåret, och ibland inte ens möjligt med tanke på markägarna.

Men går inte spåret i skogen? Det är ju en stor kostnad att bredda spåret, och ibland inte ens möjligt med tanke på markägarna.
Som tidigare ledamot i fritidsnämnden skriver jag under på markägarnas veto. Det tog ibland upp till fem år, att komma fram till en lämplig överenskommelse med för markägarna en skälig ersättning. Och i vissa fall, gick det inte alls. Så att då ständigt kunna erbjuda skidåkare gratis skidspår, var och är emellanåt en omöjlighet.

Absolut. Det förnekar jag inte. Men att porta gångare där allemansrätten gäller är liksom inte rimligt.
Fast om det är iordninggjort och räknas som anläggning gäller inte allemansrätten. Precis som om nån anlägger en ridbana kan inte folk använda den hur som helst och mena att allemansrätten gäller. Det är ju därför det går att ta ut avgifter för skidspår.

Spåret i min by är ett vanligt motionsspår under barmarkssäsongen. På vintern är det skidspår som är avgiftsbelagt att vistas på (och då har vi inte ens konstsnö på det spåret).

Nej, givetvis inte :confused:. Jag svarade på var det fanns avgiftsbelagda spår och tänkte inte att det var viktigt att berätta exakt vilket spår det gäller. Men visst, det gäller Täby konstsnöspår och kostar 125:- för ett dagskort. Trosa tillhör Trosabacken och det i Ödeshög heter Skönatorpet. Det är ju inte som att alla skidspår i en kommun har samma avgift.
Nja jag reagerade på att din inlägg lätt kunde tolkas som det var det normala på orterna att ta betalt även om det kanske inte var din mening. Jag ville förtydliga att det i Täby med omnejd snarare är undantaget att ta betalt, det handlar där om det väl underhållet konstsnöspår, jag kan inte tänka mig att det är den typen av spår flertalet konflikter handlar om.

Jag tror det var mer så förr? Jag åkte ena spåret här för kanske 15 år sedan och då var det typ en brevlåda där man kunde lägga 20:- eller 40:- (minns inte vilket) när man åkt. Visserligen inte gratis då, men inte så reglerat. Nåt annat var uttalat att man kunde betala om man ville bidra, frivilligt.
Jag var tvungen att kolla upp mitt "gamla skidspår" nu. Det är fortfarande avgiftsfritt och anlagt av ideell förening. :up: Har nästan lust att flytta tillbaka. 😅

Fast om det är iordninggjort och räknas som anläggning gäller inte allemansrätten. Precis som om nån anlägger en ridbana kan inte folk använda den hur som helst och mena att allemansrätten gäller. Det är ju därför det går att ta ut avgifter för skidspår.

Spåret i min by är ett vanligt motionsspår under barmarkssäsongen. På vintern är det skidspår som är avgiftsbelagt att vistas på (och då har vi inte ens konstsnö på det spåret).
Hittade en länk som förklarade bättre:
https://www.naturvardsverket.se/amn...andring-och-skidakning/avgifter-for-skidspar/

Dock är det häromkring inte alls inhägnat eller avspärrat, och konstsnö finns bara på två spår.

Nja jag reagerade på att din inlägg lätt kunde tolkas som det var det normala på orterna att ta betalt även om det kanske inte var din mening. Jag ville förtydliga att det i Täby med omnejd snarare är undantaget att ta betalt, det handlar där om det väl underhållet konstsnöspår, jag kan inte tänka mig att det är den typen av spår flertalet konflikter handlar om.
Okej, nej poängen var att det finns avgiftsbelagda spår spridda över landet. Sen har jag ingen statistik på vad som är vanligast, men om man räknar bort spår som "grannen drar med skotern" så är det väldigt vanligt med avgift i alla fall.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 529
Senast: Calmiche
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår inte riktigt vad som har hänt, men på senare tiden så har jag blivit väldigt anti mot att ge mig iväg på aktiviteter. Även...
Svar
0
· Visningar
454
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är en sak som jag tycker är väldigt fascinerande med ridningen nu! Det är ju så att min skadade arm fortfarande är väldigt svag och...
Svar
0
· Visningar
547
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har aldrig tidigare råkat ut för någon ridolycka på det här sättet som jag gjorde nu, och jag är smärtsamt medveten om att jag inte...
Svar
0
· Visningar
489
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama