”Respektlös egoism att rida i skidspåren”

Jag inser nu att jag växt upp i ett Ännu mer skidprivilegiat område än jag trodde! Aldrig någonsin hört talas om att någon måste betala för att använda skidspår utöver utförsåkning då man löser liftkort.

Skidspår i natursnö på kommunal mark och som inte är en del av en del av en anlagd led brukar i vara gratis med möjlighet till frivilligt spårbidrag till den ideella skidförening som drar spåret, så att det täcker deras omkostnader (bensin och slitage på skoter och spårsläde, eller, i vissa fall, pistmaskin).

Producerar föreningen konstsnö brukar det däremot kosta eftersom det är en svindyr historia. Bara att ha en pistmaskin är ju också en svindyr historia.

Fast vad menar du med anlagt? Ett skidspår kan ju vara anlagt även om det gjorts på fel ställe. Som du skriver var det nästan lika fint som det andra i samma område, vad gör att det inte skulle vara anlagt? Bristen på skyltar? Vem det var som anlade det?
Att en hus måste rivas för att det uppförts utan bygglov på någon annans mark innebär inte att huset inte byggts. Ett skidspår som gjorts i ordning har anlagts även om det inte ska finnas där av andra skäl. Att markägare ska vara tillfrågad känns självklart. Däremot förstår jag inte varför det skulle vara något krav att spåren är markerade, även om det förstås är bra.
Med anlagt spår menar jag spår med tillstånd som underhålls och är sanktionerat av markägare/kommun och inte något som en random person åstadkommit, oavsett hur.

Det undergräver allemansrätten om vem som helst som åstadkommer ett skidspår kan hävda att den stigen enbart är för skidåkare och man inte får gå i spåren-då gissar jag att det snabbt bara finns plats för skidåkare. Det är vad jag hört om och upplevt är mest kontroversiellt.

Med anlagt spår menar jag spår med tillstånd som underhålls och är sanktionerat av markägare/kommun och inte något som en random person åstadkommit, oavsett hur.

Det undergräver allemansrätten om vem som helst som åstadkommer ett skidspår kan hävda att den stigen enbart är för skidåkare och man inte får gå i spåren-då gissar jag att det snabbt bara finns plats för skidåkare. Det är vad jag hört om och upplevt är mest kontroversiellt.
Hur vet man om spåret är anlagt med tillstånd, eller bara en random plats där någon åkt skidor eller fixat ett eget spår?

Om det är kommunen som spårar eller upplåter mark för att spåra så brukar det stå på kommunens webb. Annars kan man titta på skidspår.se/skidspar.se.
Tack! Det svarade även på en annan fråga jag haft när jag läst här - hur man vet om ett spår är avgiftsbelagdt eller inte. Skåning i grunden, och har verkligen noll koll på skidspår och skidåkning :p :D

Ok, men hur kan du avgöra vilka spår som är gjorda med markägarens tillstånd?

Här lägger skid/idrottsföreningen ner rätt mycket arbete på att anlägga och underhålla spår som fått ok av markägare men som inte är uppmärkta(men jag tror att de går att se på hemsidor).

Att förstöra dem är inte mer ok än att sabba hinder på terrängbanor som anlagts med markägarens tillstånd.

Ok, men hur kan du avgöra vilka spår som är gjorda med markägarens tillstånd?

Här lägger skid/idrottsföreningen ner rätt mycket arbete på att anlägga och underhålla spår som fått ok av markägare men som inte är uppmärkta(men jag tror att de går att se på hemsidor).

Att förstöra dem är inte mer ok än att sabba hinder på terrängbanor som anlagts med markägarens tillstånd.
Där har du svaret för det området. I min gamla kommun var det samma spår år efter år som alla finns på kommunens hemsida, samma var det i grannkomunen.

Jag som är uppvuxen och bor i norra Västerbotten där vi har ordentligt med snö på vintrarna har lite svårt att förstå den här tråden?

Det är självklart att motionsspår förvandlas till skidspår. Det är ändå ogörligt att promenera eller rida där det är 50 cm snö om ingen plogar. På vintern får man hålla sig till gång och cykelvägar, och grusvägar som plogas eller skotorspår om dom håller att gå på.

Finns det inte gång och cykelvägar att gå på i övriga landet? Varför måste ni absolut få vara i skogen och gå om det bara är någon månad snön ligger, unna skidåkarna att få njuta av skogen ett tag.
Jag tror det är väldigt stor skillnad mellan norra och södra Sverige vad gäller "motionskultur". Där jag bor (Halland) ligger det sällan snö längre än 1-2 veckor i taget även om det kan vara flera sådana perioder under en vinter. Men sällan så mycket att man behöver ta hänsyn till det vad gäller t.ex. springrundor, hundpromenader och ridturer. På med lite broddar, bara, så är det som vanligt sen. I norra Sverige föreställer jag mig att fler av de som springer när det är barmark faktiskt blir skidåkare under vinterperioden som det "enklaste" sättet att fortsätta motionera. Och att det som du säger faktiskt är svårt eller omöjligt att ta sig fram i skogen på annat sätt än med skidor när det ligger 50 cm snö och ibland ännu mer. Därför är det i södra Sverige som det uppstår "krockar" mellan skidåkare och övriga när man plötsligt ska samsas om samma skog och samma motionsspår och de som vanligtvis motionerar, promenerar och rider i skogen känner sig undanskuffade av skidåkare som tycker att de har självklar rätt att utnyttja den lilla snö som finns.

Skidspår i natursnö på kommunal mark och som inte är en del av en del av en anlagd led brukar i vara gratis med möjlighet till frivilligt spårbidrag till den ideella skidförening som drar spåret, så att det täcker deras omkostnader (bensin och slitage på skoter och spårsläde, eller, i vissa fall, pistmaskin).

Producerar föreningen konstsnö brukar det däremot kosta eftersom det är en svindyr historia. Bara att ha en pistmaskin är ju också en svindyr historia.
Ja om det rör sig om konstsnö kan jag tänka mig att det kostar! :eek:
Sådana spår sträcker sig säkert inte över varje tillgänglig motionsslinga i hela skogen dock, så där blir det säkert mindre krock mellan olika motionärer än där jag växte upp. :)

Det där beror nog väldigt mycket på var i Sverige man bor. Jag har periodvis löptränat i hela mitt liv (är snart 53) och åker aldrig skidor (eller jag har åkt en del alpint men det är ju en annan sak). Av de jag känner som löptränar är det bara enstaka som också åker skidor.

Jag, som ändå under långa perioder av mitt liv bott i "skidåkarland" har inte heller åkt skidor mer än enstaka gånger sedan jag blev vuxen. På vintern har jag helt enkelt sprungit med broddar. Det har funkat bra trots att alla vanliga motionsspår blir skidspår under vintern.

Jag, som ändå under långa perioder av mitt liv bott i "skidåkarland" har inte heller åkt skidor mer än enstaka gånger sedan jag blev vuxen. På vintern har jag helt enkelt sprungit med broddar. Det har funkat bra trots att alla vanliga motionsspår blir skidspår under vintern.
Så har jag också gjort, fortsatt springa med broddar, alltså. De få skidspår som funnits där jag bott har varit ett (av flera) spår på en motionscentral och så ett på den lokala golfklubben. Så högst hanterligt att klara att både rida och springa utan att störa eller störas av skidspåren :)

När det gäller kommunal mark så kan ju den upplåtas på olika sätt. Exempelvis för skidspår vintertid. Många gånger framgår det att exempelvis motionsspår blir skidspår vintertid och att man då inte får gå, cykla eller springa i spåren. Vill man få tillträde så får man gå bredvid eller ta på sig skidor.
Så va det med en rink i grannbyn. Specat att den skulle vara ridbana på sommaren och hockeyrink på vintern.
Sen fick nån idéen att riva ena hörnet och smacka dit en grillring med vindskydd, så den inte gick använda till endera.
Va väl både lite häst- och barntorka där en period, but still, cmon..

Så va det med en rink i grannbyn. Specat att den skulle vara ridbana på sommaren och hockeyrink på vintern.
Sen fick nån idéen att riva ena hörnet och smacka dit en grillring med vindskydd, så den inte gick använda till endera.
Va väl både lite häst- och barntorka där en period, but still, cmon..

Vid vår byskola i samhälle med totalt 2000 hushåll, villor, stugor, flerfamiljshus och gårdar på stor yta av landsbygden, blev det för dyrt att spola upp is för kommunen och bonden, som skötte spolning av is och snöröjning av isen krävde saftig höjning av drivmedel och slitage på maskiner.

Vår idrottsförening fick får driftsbidrag för att sköta motionsspår och skidspår som ligger på stigar och skogsvägar. Föreningarnas eldsjälar sliter på sina privata maskiner, för att spåra och renovera spår. Spårbelysningen får de boende i bygden betala själva, genom att köpa varsin stolpe och får då en namnskylt på stolpen .Sedan får driftsbidraget betala elförbrukning osv.

Ibland är det bra att ta reda på fakta om hur allt fungerar innan man grinar illa.

Men det behöver inte finnas på kommunens hemsida. Om det är ett privat initiativ kan det finnas info enbart på en klubbhemsida eller i en facebookgrupp. Spåren är lika anlagda för det.
Och det är då konflikter uppstår. Någon menar det är ett anlagt spår, med eller utan fog för det. Och någon anser att det är den vanliga promenad /rid/motionsslingan de använt i 10+ år. Eller så är det en ny i området som kanske tom äger marken.

Väl inarbetade rutiner som hamnat på komunens hemsidor har redan haft sitt eventuella tjafs. Det är nyheter och förändringar som leder till de flesta intressekonflikterna.

Och att hävda att alla skidspår är fredade leder till att icke skidåkare utestängs.

Som någon påpekade, är det en halvmeter djupsnö så lär intresset att jogg eller rida vara begränsat. Det är det dock sällan i stora delar av landet.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 529
Senast: Calmiche
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår inte riktigt vad som har hänt, men på senare tiden så har jag blivit väldigt anti mot att ge mig iväg på aktiviteter. Även...
Svar
0
· Visningar
454
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är en sak som jag tycker är väldigt fascinerande med ridningen nu! Det är ju så att min skadade arm fortfarande är väldigt svag och...
Svar
0
· Visningar
547
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har aldrig tidigare råkat ut för någon ridolycka på det här sättet som jag gjorde nu, och jag är smärtsamt medveten om att jag inte...
Svar
0
· Visningar
489
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama