”Respektlös egoism att rida i skidspåren”

Okej, nej poängen var att det finns avgiftsbelagda spår spridda över landet. Sen har jag ingen statistik på vad som är vanligast, men om man räknar bort spår som "grannen drar med skotern" så är det väldigt vanligt med avgift i alla fall.
Jag tvivlar på att det är vanligast att ta betalt, men jag har bara erfarenhet av några få kommuner och där är det mest gratisspår som kommunen /skidklubbar fixar och i Malmö som jag nyligen flyttat till är konflikterna när det gäller skidspår helt hanterbara i den mån de finns (och finns snö). Här finns inga skidspår varken gratis eller betalspår för närvarande.

Ja. Alltså är de gratis så är det ju gratis. Men jag känner inte till ett enda spår där det är gratis så det verkar inte jättevanligt. Och det är väl just det också, att skidåkare betalar dyrt för att få åka i spåren och sen blir de förstörda av folk som går eller rider i spåren, det är ju inte jättekul.
I min del av landet, Småland, kostar det bara att åka i spår med konstsnö.

Hittade en länk som förklarade bättre:
https://www.naturvardsverket.se/amn...andring-och-skidakning/avgifter-for-skidspar/

Dock är det häromkring inte alls inhägnat eller avspärrat, och konstsnö finns bara på två spår.

Ytterligare en länk som förklarar varför allemansrätten inte omfattar att promenera i skidspår eller så nära dem att man riskerar att förstöra.
https://norran.se/insandare/artikel/allemansratten-borde-ge-mig-ratt-att-ga-vid-skidsparen/rm6gwg1j

Det bästa är alltså att kommunicera med kommun och lokala skidklubbar så att man kan ordna ridstigar också.

Jag tänker att man också behöver vara lite smart när man väljer var man lägger skidspåren. I alla fall i mer tättbebyggda områden. I min kommun brukar man lägga skidspår på golfklubbarnas mark. Det kan jag tycka är smart eftersom de har stora marker så man kan göra långa spår men samtidigt så stör man ingen annan där.

Jag som är uppvuxen och bor i norra Västerbotten där vi har ordentligt med snö på vintrarna har lite svårt att förstå den här tråden?

Det är självklart att motionsspår förvandlas till skidspår. Det är ändå ogörligt att promenera eller rida där det är 50 cm snö om ingen plogar. På vintern får man hålla sig till gång och cykelvägar, och grusvägar som plogas eller skotorspår om dom håller att gå på.

Finns det inte gång och cykelvägar att gå på i övriga landet? Varför måste ni absolut få vara i skogen och gå om det bara är någon månad snön ligger, unna skidåkarna att få njuta av skogen ett tag.
Jag som också är uppvuxen där tyckte det var skittrist att alla fina belysta motionsslingor fullkomligt ägdes av skidåkarna. Ofta pistade de dubbelspår dessutom så man kunde inte ens gå med hunden eller rida på sidan om - det som fanns kvar var enstaka stigar som hölls uppe av just hundfolk eller ryttare i samspråk med skoterförare, eller också fick man hålla sig till skoterleden med allt det innebär. Inte tillstymmelse till intresse från kommunen att hålla motionsslingan öppen för någon annan.

Det gör för övrigt jättebra att rida i en halvemeter med snö tycker jag, men det gör man ju utanför eventuella spår eller stigar.

Ytterligare en länk som förklarar varför allemansrätten inte omfattar att promenera i skidspår eller så nära dem att man riskerar att förstöra.
https://norran.se/insandare/artikel/allemansratten-borde-ge-mig-ratt-att-ga-vid-skidsparen/rm6gwg1j

Det bästa är alltså att kommunicera med kommun och lokala skidklubbar så att man kan ordna ridstigar också.
Nej den artikeln handlar om anlagda skidspår, inte om skidspår i största allmänhet.

Jag uppfattar det som att mycket av konflikterna rör skidspår som vem som helst åstadkommer lite överallt och inte de skidspår exempelvis en kommun anlägger eller som anläggs med kommunens bifall eller för den delen skidspår på konstsnö som varit uppe tidigare.

Nej den artikeln handlar om anlagda skidspår, inte om skidspår i största allmänhet.

Jag uppfattar det som att mycket av konflikterna rör skidspår som vem som helst åstadkommer lite överallt och inte de skidspår exempelvis en kommun anlägger eller som anläggs med kommunens bifall eller för den delen skidspår på konstsnö som varit uppe tidigare.

De flesta exempel som tagits upp handlar väl om anlagda spår, inte någon enstaka skidåkare som varit ute och stakat sig fram?
Det behöver inte vara kommunen som är inblandad för att allemansrättens "inte förstöra" ska gälla. På många ställen är markägare och skidklubbar överens om att det ska spåras.

Jag som också är uppvuxen där tyckte det var skittrist att alla fina belysta motionsslingor fullkomligt ägdes av skidåkarna. Ofta pistade de dubbelspår dessutom så man kunde inte ens gå med hunden eller rida på sidan om - det som fanns kvar var enstaka stigar som hölls uppe av just hundfolk eller ryttare i samspråk med skoterförare, eller också fick man hålla sig till skoterleden med allt det innebär. Inte tillstymmelse till intresse från kommunen att hålla motionsslingan öppen för någon annan.

Det gör för övrigt jättebra att rida i en halvemeter med snö tycker jag, men det gör man ju utanför eventuella spår eller stigar.

Här brukar ett par entusiaster fixa en skidslinga på lindorna, men de gör samtidigt en parallell slinga där man kan promenera eller åka skoter.
Utan deras arbete skulle det varken gå att åka skidor eller promenera där, så alla är glada och nöjda.

De flesta exempel som tagits upp handlar väl om anlagda spår, inte någon enstaka skidåkare som varit ute och stakat sig fram?
Det behöver inte vara kommunen som är inblandad för att allemansrättens "inte förstöra" ska gälla. På många ställen är markägare och skidklubbar överens om att det ska spåras.
I Kilsbergen, utanför Örebro är det, markägare, kommun och frivilliga föreningar som samarbetar även om mycket sker frivilligt går det åt mycket maskiner och drivmedel som KOSTAR PENGAR. Lyssnar ni på klippet så förstår ni vilket mastodontarbete det ligger bakom riktigt bra skidspår. Så kanske det är lättare, att hitta någon annanstans att gå med hunden eller rida. <3

https://sverigesradio.se/artikel/fj...istyv4qsdulsgckciylovsriztprjk0qlxz7nr5pkrz70

Senast ändrad:
För det mesta har det inte framgått, men flera exempel tar upp när det rör sig om spår på anlagda ridvägar och spår lite överallt, när man åkt skidor på alla vägar och stigar mm.

Ja. Alltså är de gratis så är det ju gratis. Men jag känner inte till ett enda spår där det är gratis så det verkar inte jättevanligt. Och det är väl just det också, att skidåkare betalar dyrt för att få åka i spåren och sen blir de förstörda av folk som går eller rider i spåren, det är ju inte jättekul.
Var sjutton måste man betala för "kommunala" skidspår, på icke turistorter?

För det mesta har det inte framgått, men flera exempel tar upp när det rör sig om spår på anlagda ridvägar och spår lite överallt, när man åkt skidor på alla vägar och stigar mm.

Uppmärkta ridvägar är en sak, där ska det inte finnas skidåkare alls. Men jag tycker att det i många fall framgår att det handlar om anlagda spår(t ex att det är dubbla spår eller en sida för skejtåkning).
Om nu dessa är anlagda på platser där man inte får hindra rörligheten eller som bryter motvandra regler är det en annan femma. Men det jag skrev handlade alltså om att allemansrätten inte trumfar rätten att slippa få sitt anlagda skidspår förstört.

Vad olika det kan vara! I de byar där jag red då fanns det inga belysta motionsspår så jag har svårt att relatera till det du skriver. Och rida i djupsnö kan vara mysigt men det för mig var det mer just mysridning och inte för längre turer.

För mig räcker det med skoterspår, skogsvägar och cykelvägar under vintern.

Fast om det är iordninggjort och räknas som anläggning gäller inte allemansrätten. Precis som om nån anlägger en ridbana kan inte folk använda den hur som helst och mena att allemansrätten gäller. Det är ju därför det går att ta ut avgifter för skidspår.

Spåret i min by är ett vanligt motionsspår under barmarkssäsongen. På vintern är det skidspår som är avgiftsbelagt att vistas på (och då har vi inte ens konstsnö på det spåret).
Då måste det vara extremt tydligt att allemansrätten inte gäller, samt att åkandet skulle vara avgiftsbelagt.

I turisttäta områden, där fjällkapitalisterna hela tiden vill tjäna pengar, så försöker de ta betalt, men då handlar det ju om särskilda områden där det ofta också finns faciliteter som raststuga, ordningsställd grillplats, toalett m.m.

De vanligaste skidspåren i största delen av Sverige, där turister lyser med sin frånvaro, och naturlig snö "finns ibland", saknar faciliteter och finns nära samhällets kommunala idrottsplats, spårcentrum för joggingspår eller i frekvent använda naturområden för allmän rekreation. Ibland dras det upp skidspår på golfbanan.
Där finns sällan eller aldrig spårkort eller betalning. Ofta görs spåren av entusiaster från den lokala skidklubben.
Det är också ovanligt att alla joggingspåren eller stigarna skulle förvandlas till skidspår. Oftast skapas en längre och en kortare slinga för skidåkning.

Dessa områden delas typiskt med folk som promenerar med hundar, barnvagnar och barn eller joggare,kanske går också en eller flera ridleder i området. Mer än 20-30 cm snö är ovanligt söder om Mälaren ungefär, likaså är det ovanligt att snön ligger mer än några veckor i taget.

Vad olika det kan vara! I de byar där jag red då fanns det inga belysta motionsspår så jag har svårt att relatera till det du skriver. Och rida i djupsnö kan vara mysigt men det för mig var det mer just mysridning och inte för längre turer.

För mig räcker det med skoterspår, skogsvägar och cykelvägar under vintern.
Nu pratar jag inte bara som ryttare, vi klarade oss hyfsat... men att som motionär eller hundmänniska bli portad från de kommunala (och ja, upplysta <3 ) slingorna under hela vinterhalvåret kändes sisådär. Jag betalar ju också för underhållet liksom.
Jag är från småsamhälle så där var väldigt begränsat med cykelvägar och där ska man ju helst inte rida heller, men visst klarade vi oss också ganska bra med skoterspåren. Jag motsätter mig mest att en typ av fritidssyssla så totalt ska få företräde.

Uppmärkta ridvägar är en sak, där ska det inte finnas skidåkare alls. Men jag tycker att det i många fall framgår att det handlar om anlagda spår(t ex att det är dubbla spår eller en sida för skejtåkning).
Om nu dessa är anlagda på platser där man inte får hindra rörligheten eller som bryter motvandra regler är det en annan femma. Men det jag skrev handlade alltså om att allemansrätten inte trumfar rätten att slippa få sitt anlagda skidspår förstört.
Dubbla spår har inget med anlagt eller inte att göra jag har ridit igenom sådant på en anlagd ridväg. Det var nästan lika fint (förutom hovspår framföralt i det ena) som det skyltade anlagda i samma område. Dubbelt med pist var inte exempel på någon konflikt om jag inte minns fel utan ett exempel på att det inte funkar utrymmesmässigt att lägga skidspår i kanten.

Jag uppfattade som sagt att diskussionen mycket handlat om att skidåkare åkt lite varstans och ofta överallt i ett område och hävdat att det är skidspår som man inte får rida i, i något fall hade man försökt hindra markägaren att rida Ska man anlägga skidspår är det väl minimi att man har tillstånd av markägaren och att spåren är markerade?

Fast om det är iordninggjort och räknas som anläggning gäller inte allemansrätten. Precis som om nån anlägger en ridbana kan inte folk använda den hur som helst och mena att allemansrätten gäller. Det är ju därför det går att ta ut avgifter för skidspår.

Spåret i min by är ett vanligt motionsspår under barmarkssäsongen. På vintern är det skidspår som är avgiftsbelagt att vistas på (och då har vi inte ens konstsnö på det spåret).
Du förenklar.

Definiera iordningställt? Definiera anläggning?

Om jag skulle börja avvisa folk, och ta betalt av skidåkare på min skogsbilväg, bara för att jag kört upp ett skidspår (på skidor) längs den, och att spåret händelsevis råkar passera min lilla cementrundel till grillplats, skulle jag nog inte komma så långt innan det skulle ifrågasättas om det inte bryter mot idén med allemansrätten.

Om det skulle börja ske gruppresor till min skogsbilväg, och jag började göra reklam för det natursköna och snösäkra skidspåret, då kanske det skulle vara OK att ta betalt.

Dubbla spår har inget med anlagt eller inte att göra jag har ridit igenom sådant på en anlagd ridväg. Det var nästan lika fint (förutom hovspår framföralt i det ena) som det skyltade anlagda i samma område. Dubbelt med pist var inte exempel på någon konflikt om jag inte minns fel utan ett exempel på att det inte funkar utrymmesmässigt att lägga skidspår i kanten.

Jag uppfattade som sagt att diskussionen mycket handlat om att skidåkare åkt lite varstans och ofta överallt i ett område och hävdat att det är skidspår som man inte får rida i, i något fall hade man försökt hindra markägaren att rida Ska man anlägga skidspår är det väl minimi att man har tillstånd av markägaren och att spåren är markerade?

Fast vad menar du med anlagt? Ett skidspår kan ju vara anlagt även om det gjorts på fel ställe. Som du skriver var det nästan lika fint som det andra i samma område, vad gör att det inte skulle vara anlagt? Bristen på skyltar? Vem det var som anlade det?
Att en hus måste rivas för att det uppförts utan bygglov på någon annans mark innebär inte att huset inte byggts. Ett skidspår som gjorts i ordning har anlagts även om det inte ska finnas där av andra skäl. Att markägare ska vara tillfrågad känns självklart. Däremot förstår jag inte varför det skulle vara något krav att spåren är markerade, även om det förstås är bra.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 529
Senast: Calmiche
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår inte riktigt vad som har hänt, men på senare tiden så har jag blivit väldigt anti mot att ge mig iväg på aktiviteter. Även...
Svar
0
· Visningar
454
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är en sak som jag tycker är väldigt fascinerande med ridningen nu! Det är ju så att min skadade arm fortfarande är väldigt svag och...
Svar
0
· Visningar
547
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har aldrig tidigare råkat ut för någon ridolycka på det här sättet som jag gjorde nu, och jag är smärtsamt medveten om att jag inte...
Svar
0
· Visningar
489
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama