”Respektlös egoism att rida i skidspåren”

Det har jag heller inte gjort tills denna tråd kom.

Det är inte respektlöst att rätta till något som från början var fel. Det är inte som att jag går sicksack och förstör hela spåret. Jag väljer en sida och går där. Det är de som inte vill samsas om ytan - inte jag. Jag har inga som helst problem med att samsas om ytan. De får jättegärna lägga ett spår, eller fler där man ändå får plats att gå. Men större delen av detta spår så går inte det. Jag har helatiden skrivit att man bör samsas om ytan, inte en enda gång har jag skrivit att de inte ska lägga några spår. Bara att de måste göra det med lite vett. Att kräva att hela ytan endast ska användas till skidåkande från första centimetern snö är inte rimligt. De har inte ensamrätt på skogen bara för att det kommer snö.
Men ingen vinner något på att båda parter är respektlösa mot varandra. Du anser att de är respektlösa och vill ge tillbaka samma. Jag tror inte det kommer göra saken bättre.

Men ingen vinner något på att båda parter är respektlösa mot varandra. Du anser att de är respektlösa och vill ge tillbaka samma. Jag tror inte det kommer göra saken bättre.
Jag vill inte ge samma tillbaka. Jag visar respekt genom att vara konsekvent och inte förstöra båda spåren. De ville ju liksom förstöra hela vägen för mig, så jag ger verkligen inte tillbaka med samma.
Angående dubbla spår eller ett klassiskt spår och ett skejtspår är det nästan ett måste om man ska kunna åka effektivt om man kommer vara flera personer som åker samtidigt.

Angående is på gång och cykelvägar så finns det broddar. Sandas vägarna hos dig när de blir isigt? Det kan ju inte vara så ofta det behövs så kanske inte är motiverat av kommunen att köpa in maskiner för det.
Du menar att det är en rättighet att kunna åka bredvid varandra? Varför ska inte jag som gångare ha samma rättighet då? Nej grusvägarna sandas inte. Det är dessutom mindre lämpligt att gå där eftersom det är biltrafik där. Det är säkrare i skogen.

Jag vill inte ge samma tillbaka. Jag visar respekt genom att vara konsekvent och inte förstöra båda spåren. De ville ju liksom förstöra hela vägen för mig, så jag ger verkligen inte tillbaka med samma.

Du menar att det är en rättighet att kunna åka bredvid varandra? Varför ska inte jag som gångare ha samma rättighet då? Nej grusvägarna sandas inte. Det är dessutom mindre lämpligt att gå där eftersom det är biltrafik där. Det är säkrare i skogen.
Ok, för det lät på dina tidigare inlägg som om du var lite på krigsstigen.

Jag gick närmaste vägen hem därifrån. Jösses så dömande du är.
Enligt vilken lag då menar du?
Du skrev:
"Men när jag frågade vart jag skulle satt fötterna istället så blev svaret att jag inte skulle gå i motionsspåret alls och poff så brydde jag mig noll om vad han sa."
Det tolkade jag som att du struntade i vad han sa. Inte vet jag vilken lag, men med tanke på att man får betala nån straffavgift om man åker skidor i ett spår utan att ha löst spårkort så antar jag att det finns någon grund för det. Eller menar du att du löser spårkort för att promenera?

Problemet är ju att om alla motionsspår ska bli skidspår på vintern så stängs större delen av befolkningen ute från dem. Det är faktiskt en minoritet som åker skidor men det finns massor av folk som vill motionera även vintertid.
Ett annat problem är att man uppenbarligen kan slänga på en spårsläde och stänga av vilken area man vill från utomstående så fort snön faller. Det är rätt märkligt att allemansrätten övergår i en skidåkningsplikt vintertid om man vill vistas i skog och mark.
Men av all plats som finns i naturen blir en väldigt liten del skidspår. Motionera i skogen på stigar eller på vägar. Det känns mest tramsigt att man absolut måste motionera på den lilla yta som är skidspår.
Eller så kan skidåkarna göra det INNAN de stänger av naturen och motionsspåret för andra motionärer (t.ex. folk som promenerar).
Men gud så överdrivet. Naturen är inte avstängd.
Personligen hade jag nog kunnat leva med eventuella ridspår i sidan av skatebädden om det fanns plats för det, men jag är ju också ryttare så jag vill gärna se båda sidorna av saken.
Jag förstår inte hur man ens kan vilja rida i ett skidspår. Känns som en säkerhetsmässig katastrof. Skidåkare som kommer i full fart, en del med hund framför. Som ramlar mellan varven osv osv. Jag skulle aldrig ens komma på tanken att ge mig ut med häst i ett skidspår.

Jag förstår inte hur man ens kan vilja rida i ett skidspår. Känns som en säkerhetsmässig katastrof. Skidåkare som kommer i full fart, en del med hund framför. Som ramlar mellan varven osv osv. Jag skulle aldrig ens komma på tanken att ge mig ut med häst i ett skidspår.
Ja, jag hade nog inte ridit där valfritt och regelbundet, men om någon råkade rida ut vid ett ridspår eller om en kort sträcka innebär att rida bredvid ett ridspår, hade jag förstått det. Det hade varit överkomligt.

• Gilla
Reactions: Sel
Fast gör verkligen de flesta motionärer det? Jag vet exakt TVÅ personer som gå över till skidor då snön kommer resten fortsätter promenera eller löpträna. Jag och många med mig äger inte ens några skidor.
Jag vet ingen som löptränar men inte åker skidor.

Ja, jag hade nog inte ridit där valfritt och regelbundet, men om någon råkade rida ut vid ett ridspår eller om en kort sträcka innebär att rida bredvid ett ridspår, hade jag förstått det. Det hade varit överkomligt.
En kort sträcka bredvid ett skidspår är väl ok men jag skulle inte våga mig på det om det inte verkligen var bredvid. Jag har (skidåkandes) varit nära att bli fälld av en lina med hund i ena änden och skidåkare i andra. Skulle aldrig våga riskera att ha en häst där, för allas säkerhet.

Du skrev:
"Men när jag frågade vart jag skulle satt fötterna istället så blev svaret att jag inte skulle gå i motionsspåret alls och poff så brydde jag mig noll om vad han sa."
Det tolkade jag som att du struntade i vad han sa. Inte vet jag vilken lag, men med tanke på att man får betala nån straffavgift om man åker skidor i ett spår utan att ha löst spårkort så antar jag att det finns någon grund för det. Eller menar du att du löser spårkort för att promenera?

Spårkort är på många skidspår söderut inte ens aktuellt. Spåren dras på olika typer av vägar och vem som helst får åka där. Det är inte samma sak som när man är i fjällvärlden.

Men av all plats som finns i naturen blir en väldigt liten del skidspår. Motionera i skogen på stigar eller på vägar. Det känns mest tramsigt att man absolut måste motionera på den lilla yta som är skidspår.
Läste du ens mitt inlägg innan du högg? Ett tips är att det står ett ord i det som är viktigt som du helt klart missade, ordet är ALLA :)

Läste du ens mitt inlägg innan du högg? Ett tips är att det står ett ord i det som är viktigt som du helt klart missade, ordet är ALLA :)
Även om ALLA motionsspår skulle bli skidspår på vintern (vilket inte lär hända) så är det fortfarande en väldigt liten del av naturen. Man måste ju inte motionera just där.

Nähä och för att du personligen inte gör det så kan inte jag göra det heller eller vad vill du antyda? Du verkar med tanke på dina inlägg röra dig i skidåkande kretsar vilket jag inte gör så då är det väl rätt rimligt att vi har olika erfarenhet.
Antyder ingenting, det var bara en motvikt till det du skrev.

Även om ALLA motionsspår skulle bli skidspår på vintern (vilket inte lär hända) så är det fortfarande en väldigt liten del av naturen. Man måste ju inte motionera just där.
Fast du det beror ju på HUR naturen ser ut. Det är långtifrån all natur som är särskilt lämplig att motionera i. Skitbra om du kan gå precis varsomhelst men där jag bor så består naturen till stor del av blockterräng och myr.

Jag har personligen aldrig varit med om att alla motionsspår i hela kommunen blir skidspår, inte ens där skidintresset varit enormt. Där jag bor nu önskar jag det fanns fler skidentusiaster som lade spår, för här neråt landet där det inte finns skidanläggningar hänger det hela på ideella krafter. Då är man glad om man hittar spår på ett fält ens.

Fast du det beror ju på HUR naturen ser ut. Det är långtifrån all natur som är särskilt lämplig att motionera i. Skitbra om du kan gå precis varsomhelst men där jag bor så består naturen till stor del av blockterräng och myr.
Jag kan inte gå vart som helst 😅, framför allt pga snömängden. Men jag kan inte komma på nånstans i Sverige där det inte finns någon natur att röra sig i förutom motionsspår.

Jag har personligen aldrig varit med om att alla motionsspår i hela kommunen blir skidspår, inte ens där skidintresset varit enormt. Där jag bor nu önskar jag det fanns fler skidentusiaster som lade spår, för här neråt landet där det inte finns skidanläggningar hänger det hela på ideella krafter. Då är man glad om man hittar spår på ett fält ens.
Jag tror att kanske alla motionsspår i min kommun blir skidspår. Ändå är det ingen som rider i dem. I ett enda spår i hela kommunen är det problem med att folk går i dem.

Det finns även ett spår som är gjort för "vintervandring". Det tycker jag är jättebra, så fotgängare kan hänvisas dit. Men det är nog få ställen som har såna möjligheter.

Nä det är inte för att dom ska kunna åka brevid varandra utan för att passera varandra, om någon som åker snabbt kommer ikapp en långsammare åkare behövs ett till spår. Det är inte så roligt att behöva anpassa sitt tempo till den långsammare åkaren i långa sträckor.

Jag kan inte gå vart som helst 😅, framför allt pga snömängden. Men jag kan inte komma på nånstans i Sverige där det inte finns någon natur att röra sig i förutom motionsspår.
Klart det finns natur att röra sig i men den är kanske mindre lämplig och då framförallt vissa tider av året. Det lär ju inte var direkt lämpligt att klättra över hala stenar i blockterräng när man inte ens kan se hur underlaget ser ut. Motionsspår har liksom en förutsägbar yta som gör att man kan röra sig där även vid mindre lämplig väderlek utan att riskera livet.
Men men det är säkert skitbra att all lättillgänglig skogsmark är skidspår så att man verkligen utbildar folk i att just skidåkning är det man ska ägna sig åt inte långpromenader men hunden i vacker avstressande miljö eller annan typ av motion.

Du skrev:
Får man betala straffavgift för att man åker skidor på spårat område? Alltså det finns spår där man får betala men knappast alla. Nu har jag inte enorm erfarenhet varken av skidspår eller konflikter, men kommunen där jag bodde fixade skidspår som var helt gratis på delar av motionsspåren och lämnade även utrymme för de som promenerade på andra spår. Sen fanns det ett anlagt preparerat spår med konstsnö i grannkommunen som var avgiftsbelagt och i min kommun på löparbanan som var gratis.

Dessutom en hel drös som åkte skidor lite varstans även på markerade ridvägar, där red jag utan att varken bekymra mig, bli skälld på eller ha dåligt samvete. Visst försökte jag undvika skidspåren men det fanns i samma område utrymme för alla och ville man vara ifred för hästarna så fanns det alternativ.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 529
Senast: Calmiche
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår inte riktigt vad som har hänt, men på senare tiden så har jag blivit väldigt anti mot att ge mig iväg på aktiviteter. Även...
Svar
0
· Visningar
454
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är en sak som jag tycker är väldigt fascinerande med ridningen nu! Det är ju så att min skadade arm fortfarande är väldigt svag och...
Svar
0
· Visningar
547
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har aldrig tidigare råkat ut för någon ridolycka på det här sättet som jag gjorde nu, och jag är smärtsamt medveten om att jag inte...
Svar
0
· Visningar
489
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Sabotage?
  • Dressyrsnack 17