Respekt för bettet

Sv: Respekt för bettet

Det där är väl ändå en definitionsfråga? Det jag menade var mer bara att jag undrade hur folk hade gjort om de hade en häst som inte accepterar bettet på det sättet att den liksom är "oartig" och drar tillbaka och så vidare.

Jag tycker själv inte att ordet respekt är något negativt, jag respekterar till exempel mina medmänniskor och det betyder ju inte att jag bestraffar de för det. :)

nä i den här settingen tycker jag det enbart låter negativt. är skillnad på att ha respekt för NÅGON och att ha respekt för NÅGOT.

ger man inte hästen nåt att hänga/dra i så gör den det inte. när jag rider såna hästar släpper jag tygeln helt så dom får hålla balansen på egen hand. jag fattar inte hur folk orkar med att rida hästar som ligger så hårt i handen. :crazy: verkar otroligt jobbigt.

Nu var ju detta inte frågan om en häst som ligger på i handen utan en som vill öppna formen - släpper du den så säger en ju tjoho...

Visst! Normalt sett så är hon lugn och då reagerar hon i alla fall på det jag gör, och då kan jag rida med sitsen, och åtminstone i de flesta fall låta bli tygeln ;), men när hon hoppar så blir hon så till sig och uppspelt att knappt något funkar. Men som tur är blir hon inte på det sättet när vi rider dressyr, utan då är det mer som så att när vi gör något nytt så faller hon in lite i gamla mönster igen, och blir okontaktbar. Men det blir bättre och bättre hela tiden. :)

... poängen är att man inte alltid kan öva på och hoppas att hästen till slut lyssnar på de där fina hjälperna utan att stundvis ta till grövre hjälper som förstärkning.
För att sen ta finare hjälper när den väl är kontaktbar och koncentrerad.

Precis sådär har vi arbetat, och hittills har det gett resultat. Även om det tar tid. Och nu är ju jag ingen stjärnryttare så därmed blir det tyvärr så att det ibland blir lite otajmade hjälper och kanske ett tygeltag utan en korrekt sits samtidigt, för det jag försöker tänka är att jag har en följsam men stadig sits som bas så att säga så att alla tygeltag liksom utgår från den. Eller snarare att när inte enbart sitsen hjälper så tar jag även till tygeln.

Om jag förstår henne rätt så är det resepkt för ramen som hon menar.

Precis, jag menar ju inte att hon hänger i tygeln, eller att halsen ska lossas så att hon bockar på nacken :cool:, utan att hon inte ska gå och dra mig ur sadeln och liksom inte acceptera ramen. Och givetvis förutsatt att den inte är alldeles för kort mot vad hon klarar av.

i det här läget är det väldigt viktigt att inte börja dra tillbaka. Även när hästen lägger sig på handen så får man aldrig som ryttAre svara med att lägga sig på tygeln.

Precis. Det upplever jag väldigt tydligt på henne, att när jag kommer på mig själv med att jag tjuvhåller och lättar så slappnar hon av och så lyssnar hon mycket bättre sen. Nu har vi till och med börjat så smått med att kunna ge efter ännu mer och samtidigt driva för att få henne i balans igen. I stället för att bara "bromsa upp". :D

Det handlar ju om att ryttaren i alla situationer skal behålla sin lodräta sits, och inte följa med hästen i dess krumbukter. Om hästen tappar balansen så får inte ryttaren följa med och själv tappa balansen :o

Äsch. DEt är väl inte svårt? :devil: :angel:

För att kunna dra emot bettet så måset den hålla emot med bakbenen. du måste alltså få den att släppa bakbenen när du drar i bettet.
Tryck in rumpan under dig så hårt att trycket bakifrån blir större än trycket bakifrån, då KAN INTE hästen gå emot bettet.
Så en ryttare som har en häst som går mot bettet rider med för slapp rumpa helt enkelt :angel:

Menar du att jag typ ska skjuta rygg eller spänna rumpan? Borde inte det göra så att jag blir stel och eventuellt tar spjärn i stigbyglarna och blir okänsligare i handen? :confused: Eller på vilket sätt skulle det hjälpa, om du vill utveckla. :)

Du ska göra som du vill att hästen ska göra, trampa in rumpan under dig, höja ryggen och INTE spjärna i stigbyglarna.

du takar om en häst som skjuter mot handen - det är inte det denna gör

Liknande trådar

Ridning Hej! jag har ett problem med mitt ungsto. Hon har fått för sig att ta tag i bettet, dra ner huvudet och sticka, främst i galoppen...
Svar
13
· Visningar
2 380
Senast: mily
·
Ridning Hej alla! Som jag nämnt tidigare är min medryttarhäst väldigt stark och drar iväg i både traven och galoppen. Jag fick mycket hjälp...
Svar
8
· Visningar
1 203
Senast: Lisasliv
·
Hästvård Förlåt för novell. Jag brukar inte rådfråga om sånt här över nätet men jag har stora problem med min ponny och vet inte längre villa...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
13 785
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 341

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka