Resetråden

• Äldre
  • Trådstartare Trådstartare Raderad medlem 68338
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2 001
  • Visningar Visningar 143 894
Status
Stängd för vidare inlägg.
Efter mycket velande så verkar det som om jag åker till Georgien med min mamma och hennes reskompis (som jag aldrig träffat) i 10-14 dagar i september.

Någon som varit där?

Hörni det här med visum (hjälp en fullständigt aningslös).

1) Till Vietnam behöver man typ foto av passet och inscannat porträttfotografi. Det där fotot - räcker det att ta i en fotoautomat? Frågar ty på fotoaffären kostar tjänsten 250:- och jag är snål.

2) I ansökan står det att man måste skriva in religion. För oss i det sekulariserade landet - har det här någon betydelse?
Eftersom du skriver fullt aningslös, frågar jag även om det är möjligt att du redan har koll; ska du stanna mer än 15 dagar? Annars behövs inget visum som svensk.

Vi (två vuxna) ska åka en weekend till Gdansk i slutet av maj. Är det någon dom sitter på stalltips ang god mat, sevärdheter och nöjen?

Jag kommer att passera Rom om några veckor. Det är första gången jag är där och jag har bara en och en halv dag på mig så jag inser att jag måste prioritera. På min lista såhär långt och utan direkt inbördes ordning:
1. Colosseum
2. Forum Romanum
3. Äta glass
4. Pantheon
5. Spanska trappan

Jag vet att det finns mycket mer att göra och se (Rom liksom!) men jag vill inte hetsa runt och trängas alltför mycket bara för att. Men, vad borde jag lägga till? Helst kulturellt, folkligt eller udda, jag studsar inte av iver för Vatikanen.
Jag skulle säga att punkt 5 är lägst prioriterad av de du listar.

Lunch, middag och fika på uteserveringar i olika stadsdelar, skulle jag försöka få till också.

Hörrni, vilket flygbolag skulle ni välja för en långflygning om ni har följande att välja mellan:

Iceland Air
Lufthansa
Finnair
British Airways

Jag har bara flugit korta flighter med Lufthansa och Finnair och det var längesen jag flög långt med BA. Iceland Air har jag aldrig åkt med.

Hörrni, vilket flygbolag skulle ni välja för en långflygning om ni har följande att välja mellan:

Iceland Air
Lufthansa
Finnair
British Airways

Jag har bara flugit korta flighter med Lufthansa och Finnair och det var längesen jag flög långt med BA. Iceland Air har jag aldrig åkt med.

Har riktigt bra erfarenhet av långflygning med Lufthansa, då till New York. Nog bästa flighten jag haft. Bra stolar, riktigt bra mat, tillgång till snacks och dricka över tiden, bra filt och toppenkudden.
Iceland air åkte jag med som yngre till USA, minns det inte som dåligt och hört gott om dom av bekanta i USA som flög med dom till Europa förra året.
Finnair har jag också hört gott om
Inga erfarenheter av B A

Flyger alltid i ekonomiklass
Så hade valt Lufthansa :)

Iceland Air
Lufthansa
Finnair
British Airways

Jag har flugit långt med Finnair några gånger, och jag tycker dem har varit bra men jag har inte så mycket att jämföra med. Satt skönt, bra utbud på filmer och sånt, mycket snacks (och glass :love:) och dricka. Kudden använde jag aldrig men filten var skön, och maten var överlag bra. Ena flighten tog dock det ena alternativet slut så vi som satt i bakre delen fick inte välja (och det som inte var slut var såklart något jag verkligen inte tyckte om :() men det antar jag kan hända överallt. Jag skulle absolut åka med dem igen :)

@niphredil det är nog mest en fråga om ifall du föredrar att tilltalas på tyska eller finska :D (Har blivit tilltalad med båda, dock bara på Europaflygningar). En fördel med Finnair skulle kunna vara att man kan köpa väldigt god lakrits när man mellanlandar i Helsingfors.

En fördel med Finnair skulle kunna vara att man kan köpa väldigt god lakrits när man mellanlandar i Helsingfors.
Men jag äter ju inte lakrits :eek::eek::eek:.

Och ja, jag är medveten om att det är lite samma standard. Men mellan till exempel SAS och Lufthansa är det enorm skillnad tycker jag, så jag tänkte att det kan vara det även på typ Iceland Air och BA.

Men jag äter ju inte lakrits :eek::eek::eek:.

Och ja, jag är medveten om att det är lite samma standard. Men mellan till exempel SAS och Lufthansa är det enorm skillnad tycker jag, så jag tänkte att det kan vara det även på typ Iceland Air och BA.
Inte lakrits? :meh:

(Det kan säkert skilja, jag skojade bara)

Iceland Air
Lufthansa
Finnair
British Airways

Jag har flugit med både Lufthansa, Iceland Air och BA till USA. Finnair har jag bara flugit kort med.

Iceland Air - det var 2003 och vi mellanlandade i Reykjavik, så det är kanske inte helt rättvis jämförelse. Men jag tyckte det kändes mer som en inomeuropeisk flight. Inte direkt anpassat till att det var långt.

Lufthansa - levererar nästan alltid! Så även på långflygningar. Bra service och bekvämlighet.

BA - har jag nog gjort min bästa transatlantiska flygning med. För det första var det viss brittisk touch på utbudet i underhållningssystemet och jag älskar brittiska serier/filmer. Sen har de vansinnigt bra och trevlig service. Till sist fanns det där lilla extra även i ekonomiklass. Som en hopfällbar tandborste med tandkräm i stolsfickan.:love:

Till sist fanns det där lilla extra även i ekonomiklass. Som en hopfällbar tandborste med tandkräm i stolsfickan.:love:
De senaste åren har jag bara flugit Emirates, Turkish och Qatar när jag flugit långt - jag trodde det ovanstående därför var standard även i ekonomiklass :o. Det är därför jag frågar om de här bolagen för mitt intryck är att de europeiska bolagen är så himla efter när det gäller service liksom. Men bra att BA är med :).

(Kunde jag skulle jag flyga Qatar Airways överallt :love:)

Jag kommer att passera Rom om några veckor. Det är första gången jag är där och jag har bara en och en halv dag på mig så jag inser att jag måste prioritera. På min lista såhär långt och utan direkt inbördes ordning:
1. Colosseum
2. Forum Romanum
3. Äta glass
4. Pantheon
5. Spanska trappan

Jag vet att det finns mycket mer att göra och se (Rom liksom!) men jag vill inte hetsa runt och trängas alltför mycket bara för att. Men, vad borde jag lägga till? Helst kulturellt, folkligt eller udda, jag studsar inte av iver för Vatikanen.
Jag ska också till Rom om några veckor:)!

Förr har det funnits ett kort som omfattat ett antal (typ 8) museer, men nu hittar jag inte det på nätet. Hur som helst:

Colosseum, Forum Romanum och Palatinen - tycks köpas som en biljett. Det är alltid långa köer till Colosseum, så boka i förväg! Tillsammans är det här ett väldigt stort område som tar viss tid att gå igenom. På andra sidan gatan finns Trajanus forum och Trajanuskolonnen. Det går att gå ner på forumet och det är nog betydligt billigare än de mer turistinriktade Forum Romanum och Palatinen (men det är väldigt fint där).

I samband med dessa sevärdheter rekommenderar jag kyrkan St Clemente där man genom kryptan kan gå ner i bevarade romerska kvarter. Du går alltså i gränder från romersk tid. Det är inte så känt och klart värt att besöka. Det är kanske tio minuters promenad från Colosseum mm.

Pantheon - gratis, bara att gå in. I närheten finns torget Piazza Navona som var en stadion under romersk tid. Det syns på formen. Torget Campo di Fiori finns fem minuter från Piazza Navona. Runt Campo finns väldigt bra restauranger och glassbarer. Generellt gäller dock att du inte ska sätta dig och äta vid någon av nämnda platser (möjligtvis med undantag av Campo di Fiori, där kan det finnas ok restauranger). Det är löjligt dyrt jämfört med om du går in på en bakgata. Plus vanligen betydligt sämre kvalitet. Men smaska på en glass medan man kollar in folklivet är trevligt.

En trevlig tur är att åka ut till Via Appia och gå på den gamla romerska vägen. Där finns en otroligt välbevarad cirkus (Maxentius cirkus) = kapplöpningsbana där stora delar av stenstrukturen är kvar och även delar av stallarna. Vidare längs vägen kommer man till en kyrka där några mycket fina katakomber finns. Via Appia + cirkusen + katakomberna är en bra halvdagsutflykt. Det brukar inte vara speciellt mycket folk där ute och det känns lite som att vara på landet.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Jag har sedan en tid tillbaka börjat lyssna på poddar, främst i bilen men även någon gång hemma när jag städar eller liknande. Har...
Svar
15
· Visningar
883
Relationer Jag och pojkvännen har börjat prata om att flytta ihop, det i sig är inget stort eller konstigt. Men vi bor 18mil ifrån varandra och med...
Svar
0
· Visningar
719
Senast: Myzan87
·
Övr. Barn Vi har 2 barn. Ett på 10 och ett på 7. Det yngre barnet är till vissa delar extremt olik sitt äldre syskon och saker som fungerat med...
Svar
16
· Visningar
1 430
Övr. Barn Jag startade en liknande tråd för ett par år sedan, men nu hittar jag den inte och frågeställningarna är dessutom lite annorlunda så jag... 2 3
Svar
45
· Visningar
3 233
Senast: gammalek
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tovig katt
  • Rehabtid dragna tänder
  • Senast tagna bilden XVI