Resetråden

• Äldre
  • Trådstartare Trådstartare Raderad medlem 68338
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2 001
  • Visningar Visningar 143 894
Status
Stängd för vidare inlägg.
Nu har jag bokat min resa till Indien. Jag åker i mitten av mars 2018 och blir borta i 12 dagar. :)
Det kommer bli en ayrevedaresa till Kerala med massage, mat och boende, all included med andra ord.
Jag längtar! :) Det ska bli så spännande och avkopplande.
På ditresan har jag dessutom ett stopp i Delhi på 10 timmar som jag tänkte utnyttja på något roligt vis.
Är det någon som har tips på vad man kan göra under en dag i Delhi?
Kan man gå ensam som kvinna eller bör man boka en guide?
Finns det ställen man bör undvika?
Alla erfarenheter mottages tacksamt. :bow:
På väg till Indien nu... sitter i gaten på Köpenhamns flygplats och väntar på flyget till Delhi. :)

I juli åker jag och min kompis till Lissabon :laugh:
Vi blir borta i 5 dagar och ska njuta skiten av oss! Båda är så himla taggade :D

Blir första gången jag reser med en kompis också, vi har bara känt varandra sen i somras så jag hoppas det går bra!

Jag skulle säga att punkt 5 är lägst prioriterad av de du listar.

Lunch, middag och fika på uteserveringar i olika stadsdelar, skulle jag försöka få till också.

Mitt huvudsakliga syfte och mål med hela resan är att äta och dricka så mycket gott jag bara kan och orkar. Men jag tänkte jag skulle försöka hitta på några andra aktiviteter utöver att sitta på en uteservering och dricka vin i fyra dagar. :)

Jag ska också till Rom om några veckor:)!

Förr har det funnits ett kort som omfattat ett antal (typ 8) museer, men nu hittar jag inte det på nätet. Hur som helst:

Colosseum, Forum Romanum och Palatinen - tycks köpas som en biljett. Det är alltid långa köer till Colosseum, så boka i förväg! Tillsammans är det här ett väldigt stort område som tar viss tid att gå igenom. På andra sidan gatan finns Trajanus forum och Trajanuskolonnen. Det går att gå ner på forumet och det är nog betydligt billigare än de mer turistinriktade Forum Romanum och Palatinen (men det är väldigt fint där).

I samband med dessa sevärdheter rekommenderar jag kyrkan St Clemente där man genom kryptan kan gå ner i bevarade romerska kvarter. Du går alltså i gränder från romersk tid. Det är inte så känt och klart värt att besöka. Det är kanske tio minuters promenad från Colosseum mm.

Pantheon - gratis, bara att gå in. I närheten finns torget Piazza Navona som var en stadion under romersk tid. Det syns på formen. Torget Campo di Fiori finns fem minuter från Piazza Navona. Runt Campo finns väldigt bra restauranger och glassbarer. Generellt gäller dock att du inte ska sätta dig och äta vid någon av nämnda platser (möjligtvis med undantag av Campo di Fiori, där kan det finnas ok restauranger). Det är löjligt dyrt jämfört med om du går in på en bakgata. Plus vanligen betydligt sämre kvalitet. Men smaska på en glass medan man kollar in folklivet är trevligt.

En trevlig tur är att åka ut till Via Appia och gå på den gamla romerska vägen. Där finns en otroligt välbevarad cirkus (Maxentius cirkus) = kapplöpningsbana där stora delar av stenstrukturen är kvar och även delar av stallarna. Vidare längs vägen kommer man till en kyrka där några mycket fina katakomber finns. Via Appia + cirkusen + katakomberna är en bra halvdagsutflykt. Det brukar inte vara speciellt mycket folk där ute och det känns lite som att vara på landet.

Tack för bra tips, biljett till Colosseum m.m. ska definitivt förbokas, jag vill stå så lite som möjligt i kö! St Clemente låter också väldigt spännande, det ska jag lägga till på listan. Jag ska också kolla in Via Appia om det passar in, vi ska köra ner mot Neapel sedan, så beror på hur det ligger i förhållande till vår resväg.

Spanska trappan kan du klara dig utan, njut hellre i fulla drag och utan stress av Colosseum, Forum Romanum och Pantheon och sedan alla byggnader och fontäner däremellan. Och glassen!

Vill och hinner du få in något mer i kategorin "udda" så är kapucinermunkarnas krypta klart sevärd och fri från sådana kaosköer som till de största turistmagneterna. Inredning, ljuslyktor och väggdekorationer består uteslutande av benknotor och skelett från tusentals avlidna munkar. Men vill du se något lite mysigare så finns det ett charmigt katthem vid Largo di Torre Argentina. De strövar runt bland ruinerna där Caesar mördades. Där finns också ett excellent glasställe alldeles i närheten.

Jag får fundera på det där med benknotor tror jag, men ett helt fantastiskt tips... :) Katthem med glass låter ju helt fantastiskt, det ska definitivt övervägas. :love:

Jag har tre tripper bokade i år och skulle vilja ha lite tipps. Vad får man absolut inte missa i sevärdigheter och matupplevelser?

Prag i slutet av Maj. Jag och sambon åker med ett kompispar. De andra tre har varit där en gång förut. Tyvärr känns det lite som att åka på en resa med tre reseledare då paret vi åker med verkar väldigt ivriga att visa vad de redan sett så jag skulle uppskatta att ha lite egna tips att gå på.

Jag var i Prag i höstas.
Chokladmuseet är en hit om man gillar choklad och de äldre delarna är mysiga att strosa runt i. Det gigantiska shoppingcentret som det görs reklam för är väldigt högljutt och smockat så vill ni gå i köpcenter rekommenderar jag det lilla centret på andra sidan vägen.
Astronomiska uret var under renovering när jag var där(men de hade satt upp typ affisch runt så man fick en bild av hur det ser ut) men stora torget det står på är mysigt med bra matställen. I judiska kvarteret kan man gå o kolla på en judisk kyrkogård. Mittemot ingången dit såg jag en skylt om ett diamantmuseum men tyvärr kom jag inte dit så ingen aning om det är bra eller inte.
Brorsan var till nån slottsträdgård som tydligen var jättefin, frågade aldrig om namnet men när jag söker så tror jag det var Pragborgen han menade. Sen vid Karlsbron finns det en restaurang/fik vid vattnet som är fint(om än väldigt blåsigt).
Var beredd på att gå hela dagarna och smockat med folk, spec. vid turistställen. Ta er tiden att strosa så ni hinner upptäcka guldkornen :)

Prag i slutet av Maj. Jag och sambon åker med ett kompispar. De andra tre har varit där en gång förut. Tyvärr känns det lite som att åka på en resa med tre reseledare då paret vi åker med verkar väldigt ivriga att visa vad de redan sett så jag skulle uppskatta att ha lite egna tips att gå på.
Kommunistmuseet!

Tusen tack @Calmiche och @Hedinn.
Vet inte om jag vågar ta med sambon in på ett chokladmuseum för värre chokladfrossare finns inte :o :D Det lät toppen!

Shopping är en sann plåga om det inte handlar om delikatesser. Saluhallar är himmleriket :love:

Kommunistmuseet lät väldigt intressant!

Vet inte om jag vågar ta med sambon in på ett chokladmuseum för värre chokladfrossare finns inte :o :D Det lät toppen!

Shopping är en sann plåga om det inte handlar om delikatesser. Saluhallar är himmleriket :love:

Kommunistmuseet är skitintressant. Inte nåt man blir på bra humör av direkt, men klart värt ett besök!

De har nån utställning(tyvärr kom jag vid fel tidpunkt så den var stängd, var på kvällen) men också både försäljning och fik så man kan sitta där :d Förbered stora plånboken för det finns hur mycket som helst :D Överlag är mat och godsaker väldigt bra i Prag!

Mitt huvudsakliga syfte och mål med hela resan är att äta och dricka så mycket gott jag bara kan och orkar. Men jag tänkte jag skulle försöka hitta på några andra aktiviteter utöver att sitta på en uteservering och dricka vin i fyra dagar. :)

Då skulle jag nog också vilja föreslå (ännu en gång, till alla som läst mina resuméer om detta förut) om att gå på en matvandring. Jag la en kväll på Foodtours of Rome, gjorde den här och var jättenöjd och fick njuta av ljuvlig mat, dryck och glass och förstås en fin guidad promenad med ett tiotal andra turister (glassen för övrigt på just gelaterian vid katthemmet): https://foodtoursofrome.com/jewishghettoandcampodefioribynightfoodtour.html

Ett av mina bästa minnen från Rom!

Jag skulle vilja få lite tips på mysiga resmål i dels Storbritannien men också andra städer i Europa, troligen till hösten/vintern om allt går som det ska. Tanken är avkoppling och shopping. Mitt problem är att jag har svårt för trängsel, speciellt när det är såpass att man inte kan ta sig fram utan att knuffas. Mycket folk i sig är inget problem, det är just trängsel/knuffas som är jobbigt. Sen får det gärna finnas god mat och lugna ställen man kan hänga på under kvällen. Ett stort plus om det ligger nära till en flygplats/tågstation.

Nu är jag här och håller på att dö av värmeslag. :wtf: :o
Men annars är det jättebra. ;) Fin strand och jag bor i ett fint litet hus.
Har bara tagit det väldigt lugnt hittills men när jag anpassat mig till värmen tänkte jag försöka hitta på lite mer. :)
Åh kan du inte berätta mer om din resa? Hur har du organiserat den, vad ska du göra etc etc? Jag är superintresserad :).

Åh kan du inte berätta mer om din resa? Hur har du organiserat den, vad ska du göra etc etc? Jag är superintresserad :).
Absolut! :)
Jag är i Kerala som ligger i sydvästra Indien. Det är ett tropiskt klimat med temperatur runt 30 grader året om, i princip. Väldigt varmt och väldigt fuktigt.
Det är en hälsoresa som jag köpt genom ett tyskt reseföretag som anordnar såna här resor.
Det är en ayurvedaresa vilket innebär att man får dagliga behandlingar (massage mm) och att man får kost anpassad efter sin dosha. Sen erbjuds också yoga och meditation. Lite flummigt kanske :angel:, men jag är ganska öppen för sånt och tänkte att jag ville testa det. ;)
Får utvärdera vad jag tycker om några dagar. Just nu är jag rätt överväldigad av det mesta. ;)
Man bor på ett ställe och allt man behöver finns där i princip. Man äter all mat där, bor där har egen strand osv.
Fördelen är ju att man kan koncentrera sig på sin hälsa och att man slipper bli magsjuk. ;) Nackdelen är att man missar det ”riktiga” Indien litegrann.
Alla tyskar är också en nackdel. Eftersom jag reser själv så är det ju trevligt att kunna prata med andra vid måltiderna men de flesta tyskar pratar ganska dålig engelska med några få undantag (ff yngre).

Några utflykter hoppas jag att jag kommer kunna göra. Bland annat ska jag testa att åka på en tur på något som heter Backwater som är som ett stort kanalsystem med flera olika floder som rinner ut i havet. Ska tydligen vara jättevackert.
Sen tänkte jag åka på lite vanlig shopping också i Keralas huvudstad Trivandrum.
Tax freen på Delhis flygplats är också suverän. Tänkte shoppa lite där på hemvägen. Pashminasjalar verkar vara en bra grej att handla där.

För övrigt, Delhis flygplats är enorm. Det tog närmare en halvtimma att förflytta sig mellan ankomst och avgångsgaten (kontrollerna borträknade). ;)

Då skulle jag nog också vilja föreslå (ännu en gång, till alla som läst mina resuméer om detta förut) om att gå på en matvandring. Jag la en kväll på Foodtours of Rome, gjorde den här och var jättenöjd och fick njuta av ljuvlig mat, dryck och glass och förstås en fin guidad promenad med ett tiotal andra turister (glassen för övrigt på just gelaterian vid katthemmet): https://foodtoursofrome.com/jewishghettoandcampodefioribynightfoodtour.html

Ett av mina bästa minnen från Rom!

Låter heeeeeeelt fantastiskt! Den åker högt upp på listan! Bra tips!

@Vallmo Innan du åker hem kommer du att ha lärt dig att säga Thiruvananthapuram i stället för Trivandrum :D

Var bor du, Varkala eller Kovalam? (Har inte varit i Kerala men drömde om en resa dit så jag har koll på att det är orterna de flesta väljer mellan ...)

Indien ÄR så där överväldigande. Låt dig bara ryckas med!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Jag har sedan en tid tillbaka börjat lyssna på poddar, främst i bilen men även någon gång hemma när jag städar eller liknande. Har...
Svar
15
· Visningar
883
Relationer Jag och pojkvännen har börjat prata om att flytta ihop, det i sig är inget stort eller konstigt. Men vi bor 18mil ifrån varandra och med...
Svar
0
· Visningar
719
Senast: Myzan87
·
Övr. Barn Vi har 2 barn. Ett på 10 och ett på 7. Det yngre barnet är till vissa delar extremt olik sitt äldre syskon och saker som fungerat med...
Svar
16
· Visningar
1 428
Övr. Barn Jag startade en liknande tråd för ett par år sedan, men nu hittar jag den inte och frågeställningarna är dessutom lite annorlunda så jag... 2 3
Svar
45
· Visningar
3 229
Senast: gammalek
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka