Jag ska också till Rom om några veckor

!
Förr har det funnits ett kort som omfattat ett antal (typ 8) museer, men nu hittar jag inte det på nätet. Hur som helst:
Colosseum, Forum Romanum och Palatinen - tycks köpas som en biljett. Det är alltid långa köer till Colosseum, så boka i förväg! Tillsammans är det här ett väldigt stort område som tar viss tid att gå igenom. På andra sidan gatan finns Trajanus forum och Trajanuskolonnen. Det går att gå ner på forumet och det är nog betydligt billigare än de mer turistinriktade Forum Romanum och Palatinen (men det är väldigt fint där).
I samband med dessa sevärdheter rekommenderar jag kyrkan St Clemente där man genom kryptan kan gå ner i bevarade romerska kvarter. Du går alltså i gränder från romersk tid. Det är inte så känt och klart värt att besöka. Det är kanske tio minuters promenad från Colosseum mm.
Pantheon - gratis, bara att gå in. I närheten finns torget Piazza Navona som var en stadion under romersk tid. Det syns på formen. Torget Campo di Fiori finns fem minuter från Piazza Navona. Runt Campo finns väldigt bra restauranger och glassbarer. Generellt gäller dock att du inte ska sätta dig och äta
vid någon av nämnda platser (möjligtvis med undantag av Campo di Fiori, där kan det finnas ok restauranger). Det är löjligt dyrt jämfört med om du går in på en bakgata. Plus vanligen betydligt sämre kvalitet. Men smaska på en glass medan man kollar in folklivet är trevligt.
En trevlig tur är att åka ut till Via Appia och gå på den gamla romerska vägen. Där finns en otroligt välbevarad cirkus (
Maxentius cirkus) = kapplöpningsbana där stora delar av stenstrukturen är kvar och även delar av stallarna. Vidare längs vägen kommer man till en kyrka där några mycket fina katakomber finns. Via Appia + cirkusen + katakomberna är en bra halvdagsutflykt. Det brukar inte vara speciellt mycket folk där ute och det känns lite som att vara på landet.