Resetråden

• Äldre
  • Trådstartare Trådstartare Raderad medlem 68338
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2 001
  • Visningar Visningar 143 894
Status
Stängd för vidare inlägg.
De senaste åren har jag bara flugit Emirates, Turkish och Qatar när jag flugit långt - jag trodde det ovanstående därför var standard även i ekonomiklass :o. Det är därför jag frågar om de här bolagen för mitt intryck är att de europeiska bolagen är så himla efter när det gäller service liksom. Men bra att BA är med :).

(Kunde jag skulle jag flyga Qatar Airways överallt :love:)
För de europeiska bolagen går utvecklingen nog mot att allt kostar extra i ekonomiklass, även på långflygningar. Jag var i New York förra veckan och flög med Norwegian och då var det flygning + underhållningssystem som inkluderat. Allt annat kostade inklusive vatten. Det sistnämnda kan jag tycka borde ingå på transatlantiska flygningar även om man får betala för allt annat. Sen ska jag säga till Norwegians fördel att det var ett nytt, tyst och snabbt plan (Boeing Dreamliner).

Själv flyger jag en hel del med Turkish Airlines och de har ju en helt annan servicenivå även på kortare flighter (jag flyger ofta Stockholm - Istanbul, Istanbul - Sharm el Sheikh eller Hurghada).

Men jag tror att BA håller stilen!

De senaste åren har jag bara flugit Emirates, Turkish och Qatar när jag flugit långt - jag trodde det ovanstående därför var standard även i ekonomiklass :o. Det är därför jag frågar om de här bolagen för mitt intryck är att de europeiska bolagen är så himla efter när det gäller service liksom. Men bra att BA är med :).

Då kommer du antagligen bli besviken... :angel:
Men är ingen större skillnad mellan bolagen du räknar upp. Var visserligen väldigt längesen jag flög med BA, så det kan ju ha ändrats.
Med Finnair flög jag till Singapore för några år sen, det var väl något smalare gångar på det planet än när jag flög samma sträcka med KLM, men det känns ju som det kvittar. I övrigt helt okej för långresa men det är ju inte riktigt i samma klass som Qatar och Emirates.

Jag kommer att passera Rom om några veckor. Det är första gången jag är där och jag har bara en och en halv dag på mig så jag inser att jag måste prioritera.

Spanska trappan kan du klara dig utan, njut hellre i fulla drag och utan stress av Colosseum, Forum Romanum och Pantheon och sedan alla byggnader och fontäner däremellan. Och glassen!

Vill och hinner du få in något mer i kategorin "udda" så är kapucinermunkarnas krypta klart sevärd och fri från sådana kaosköer som till de största turistmagneterna. Inredning, ljuslyktor och väggdekorationer består uteslutande av benknotor och skelett från tusentals avlidna munkar. Men vill du se något lite mysigare så finns det ett charmigt katthem vid Largo di Torre Argentina. De strövar runt bland ruinerna där Caesar mördades. Där finns också ett excellent glasställe alldeles i närheten.

Som någon annan redan skrivit så kommer du nog bli besviken vilket du än väljer av dina alternativ :D Enligt mig är BA, Lufthansa och Finnair ganska likvärdiga. Iceland har jag inte åkt långt med. Jag tycker att flygplanstypen spelar större roll än själva bolaget (om man räknar bort Emirates, Qatar, Qantas, Turkish, Thai, Singapore o. dyl. såklart). Jag gillar t.ex. Finnairs A350, men inte deras A330. Med Lufthansa och BA skulle jag gärna åka A380 eller Dreamliner.

Jag tycker att flygplanstypen spelar större roll än själva bolaget (om man räknar bort Emirates, Qatar, Qantas, Turkish, Thai, Singapore o. dyl. såklart).
Det tycker inte jag däremot, vissa flygbolag har urkass service (typ SAS) och då undviker jag dem helst.

Samma med Qantas, också kass service.

Det tycker inte jag däremot, vissa flygbolag har urkass service (typ SAS) och då undviker jag dem helst.

Samma med Qantas, också kass service.
Jag undviker BA just av den anledningen. Flög med dem ett par gånger i rad för ett antal år sen (transatlantiskt flyg) och varje gång var det äldre, sura, brittiska tanter som suckade när man bad om vatten och som körde in vagnen i de som satt i gången. De har kanske blivit bättre på senare år, det vet jag inte. Det här var för kanske 8 år sen.

Jag tycker Lufthansa är bra! De andra två du nämnde har jag inte flugit med mer än korta turer enstaka gånger så där kan jag inte riktigt uttala mig även om jag inte har något att klaga på.

@niardasp Jättebra input, tack! Det är just det där jag helst vill undvika.

Jag tror Lufthansa eller Finnair är bäst för oss, utan att ha flugit Finnair då. Lufthansa tycker jag är super - nån gång flög jag SAS en sträcka och sen Lufthansa och jääädrar vilken skillnad det var. Blev alldeles paff över hur trevliga de var och sen kom jag på att just ja, det här är ju Lufthansa :D.

Jag tror Lufthansa eller Finnair är bäst för oss, utan att ha flugit Finnair då. Lufthansa tycker jag är super - nån gång flög jag SAS en sträcka och sen Lufthansa och jääädrar vilken skillnad det var. Blev alldeles paff över hur trevliga de var och sen kom jag på att just ja, det här är ju Lufthansa :D.
Jag har också enbart goda erfarenheter av Lufthansa, både på korta och längre distanser.

Min mamma reser mycket österut, och hon gillar Finnair. Delvis för att få shoppa lite finsk design på flygplatsen i Helsingfors, tror jag, men inte enbart.

Jag har bara flugit långt med Finnair av de alternativen och det var helt ok förutom maten som inte var något vidare, milsvid skillnad mot Emirates.

Flög med Finnair till Japan nyligen, blev uppgraderad på ditvägen! Har typ inte hänt sedan 90-talet. Så jag gillar Finnair. Hemvägen i ekonomi var bra det med :up:

Jag har tre tripper bokade i år och skulle vilja ha lite tipps. Vad får man absolut inte missa i sevärdigheter och matupplevelser?

Prag i slutet av Maj. Jag och sambon åker med ett kompispar. De andra tre har varit där en gång förut. Tyvärr känns det lite som att åka på en resa med tre reseledare då paret vi åker med verkar väldigt ivriga att visa vad de redan sett så jag skulle uppskatta att ha lite egna tips att gå på.

Sardinien/Alghero mitten av Juni. Vi åker med brorsan och pojkar på 10 och 13 och tjej på 15. Jag har lovat systerdottern en turridning då hon både rider och uppskattar djur och natur. Utöver det vill vi alla se mycket av natur, ön, maten och det lite udda. Vi är inga klassiska playan-turister. Killarna i sällskapet gillar sport och äventyr.

Nerja första veckan i November. Tjejgäng som möttes via Buke för många år sen. Vi har bokat ett hus en vecka. Planen är äta gott, dricka gott (Cava:love:), umgås men också uppleva Nerja.

Jag bokade precis en 4 veckorsresa till Panama och Costa Rica i sommar! Jag ska ta spanskalektioner, åka på utflykter och träffa nya människor har jag tänkt :) ska bli kul! Någon här inne som varit där?

Utöver det har jag en weekend på Mallorca här i mars och en vecka på Azorerna i juni - tar igen för senaste årens (för mig) fattiga resande :D

Jag bokade precis en 4 veckorsresa till Panama och Costa Rica i sommar! Jag ska ta spanskalektioner, åka på utflykter och träffa nya människor har jag tänkt :) ska bli kul! Någon här inne som varit där?

Utöver det har jag en weekend på Mallorca här i mars och en vecka på Azorerna i juni - tar igen för senaste årens (för mig) fattiga resande :D

Åh! Costa Rica är min dröm!

@niardasp Är det ett företag du bokat spanskalektionerna igenom eller direkt med en skola?
Det är direkt med en skola kan man väl säga egentligen. Jag bokade själva paketet via Kilroy då det var billigare men har haft direktkontakt med själva skolan också. Har köpt en paketdeal med lektioner, vissa utflykter och transport mellan skolans olika destinationer :) så det blir olika orter jag kommer vara på under de 4 veckorna men med samma skola så att säga.

Jag har gjort flera backpacker-ish-resor förut men kände att jag inte orkade planera allting själv denna gång, så då hittade jag den här dealen där det mesta redan är förbokat. Blir spännande att prova ett nytt koncept!

@niardasp Vilket bra upplägg! Uppdatera gärna sen med hur det är :). Och hur var det nu, visst är det du som pratar spanska redan? Eller blandar jag ihop dig med någon?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Jag har sedan en tid tillbaka börjat lyssna på poddar, främst i bilen men även någon gång hemma när jag städar eller liknande. Har...
Svar
15
· Visningar
883
Relationer Jag och pojkvännen har börjat prata om att flytta ihop, det i sig är inget stort eller konstigt. Men vi bor 18mil ifrån varandra och med...
Svar
0
· Visningar
719
Senast: Myzan87
·
Övr. Barn Vi har 2 barn. Ett på 10 och ett på 7. Det yngre barnet är till vissa delar extremt olik sitt äldre syskon och saker som fungerat med...
Svar
16
· Visningar
1 428
Övr. Barn Jag startade en liknande tråd för ett par år sedan, men nu hittar jag den inte och frågeställningarna är dessutom lite annorlunda så jag... 2 3
Svar
45
· Visningar
3 229
Senast: gammalek
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka