Resetråden

Vill ni ha en lång uppdatering från min resa? Ni får en i vilket fall som helst :p

7 av 8 flyg var överbokade, det var bara sista flyget hem (London - Köpenhamn) som det fanns lediga platser på. De flesta flygen var i tid, två var försenade, men som tur var så var detta sista flygen på de två första sträckorna och inte första (hade relativt korta mellanlandningar på alla ställen). Dock var mellanlandningarna tillräckligt långa för att mina väskor skulle hinna med så hade väskorna med mig hela vägen.

Flygbolaget/bokningsstället/whatever hade fuckat up min special-kost beställning (råkost-vegetariskt, om det inte finns så vegetariskt) så på planet dit fick jag mat samtidigt som de andra (de hade reserver), på planet hem frågar de om jag vill ha kött eller kyckling 3 gånger och jag fick snällt förklara att jag inte äter något av det (till slut fick jag en överbliven vegetarisk rätt, efter att alla andra hade ätit upp). Nästa gång jag åker långt blir det att ha med frukt, alternativt att fasta.

Hotellet i Albany var inget att hänga i granen… Kom in i ett varmt, instängt rum som luktade konstigt, var dock så trött att jag inte riktigt brydde mig. Öppnade fönstret, drog bort täcket, strippade och däckade.

Festivalen (Woodstock Fruit Festival) var nog en av de absolut bästa veckorna i mitt liv. Så många olika roliga aktiviteter, de trevligaste människorna jag någonsin träffat, sol, fin natur och otroligt god mat - mådde otroligt bra den veckan (note to self: bli frukterian). Har redan anmält mig till nästa års festival :D

Veckan i Lindsborg, Kansas, var som jag förväntat mig. Blev en hel del god mat och dryck, umgicks med "släkt" och vänner och fick till och med göra studiebesök på en av mina kompisars jobb inom socialpsykiatrin - väldigt intressant för en blivande socionom. Hade gärna stannat några veckor till, men var tvungen att komma hem till skolstarten. Blev en hel del shopping också + en ny tatuering :)

Enda egentliga nackdelen med att resa var nog att hästen, nästan som förväntat, hittade på skit och därmed hoppade på tre ben bara några dagar efter att jag åkt (var en hovböld denna gången, sist jag var iväg var det kolik)… Han klarar inte att matte lämnar honom ;)

Har för mig att @niphredil (:love: ) skapade en fantastisk resetråd för bara något år sedan, men kan dessvärre inte hitta den.
:love: Så bra initiativ med resetråd!

För min del blir det inga resor i höst vinter alls, pga alldeles för mycket resor i år. Jag ser fram emot att bara vara på ett ställe istället :D. I vår däremot planerar jag lite resor och det ser ut som följer;

* En kortare resa inom Europa med sambon. Vi funderar på Rom även om vi båda är lite småskeptiska. (Nån med erfarenhet får gärna weigh in.)

* En resa till Tanzania för mitt projekt jag jobbar med. Var där senast i november förra året och har varit där mycket tidigare så det känns lite som att komma hem, plus att det ska bli jätteroligt att jobba med projektet. Ska försöka lura med mig min sambo och i såna fall blir det stadsliv och jobb kombinerat med safariparker och kanske lite sol och bad. Har inte varit på safari på några år så det vore rätt roligt :).

:love: Så bra initiativ med resetråd!

För min del blir det inga resor i höst vinter alls, pga alldeles för mycket resor i år. Jag ser fram emot att bara vara på ett ställe istället :D. I vår däremot planerar jag lite resor och det ser ut som följer;

* En kortare resa inom Europa med sambon. Vi funderar på Rom även om vi båda är lite småskeptiska. (Nån med erfarenhet får gärna weigh in.)

* En resa till Tanzania för mitt projekt jag jobbar med. Var där senast i november förra året och har varit där mycket tidigare så det känns lite som att komma hem, plus att det ska bli jätteroligt att jobba med projektet. Ska försöka lura med mig min sambo och i såna fall blir det stadsliv och jobb kombinerat med safariparker och kanske lite sol och bad. Har inte varit på safari på några år så det vore rätt roligt :).
Vad är det för projekt du jobbar med?

Vad är det för projekt du jobbar med?
Ett projekt jag själv håller på att starta upp faktiskt. Vi ska jobba med informationsspridning om intim hygien, samt göra ett pilotprojekt där vi delar ut sanitetsprodukter (menskoppar). Jag har arbetat fram en modell för projektet och så samarbetar jag med en fantastisk tanzanisk kvinna som ska genomföra själva arbetet i skolan.

Ett projekt jag själv håller på att starta upp faktiskt. Vi ska jobba med informationsspridning om intim hygien, samt göra ett pilotprojekt där vi delar ut sanitetsprodukter (menskoppar). Jag har arbetat fram en modell för projektet och så samarbetar jag med en fantastisk tanzanisk kvinna som ska genomföra själva arbetet i skolan.
Spännande!

Än så länge i år har vi bara rest för bröllop, i Sverige i somras och just nu är vi i Barcelona, men jag funderar på att föreslå en resa till Paris med sambon. Han har aldrig varit där och för mig var det 10 år sedan sist. Hur är det där i slutet av hösten? Känns som att det kanske är bättre att vänta till våren, men jag är ressugen :angel:

@GoLightly Jag skulle nog alla gånger välja Paris på våren framför slutet av hösten. Förvisso kan det vara regnigt på våren och trots allt rätt mysigt på senhösten, men jag skulle nog ändå vänta (om jag kunde vill säga ;)).

Men hallå vad kul! Jag ska till Tanzania i februari. Har du några must do-tips? Åker iofs på en "skräddarsydd paketresa" så vårt schema är inte särkskilt flexibelt... Vi valde det då varken jag eller sambon har varit i Afrika öht, och inte heller inte ska vara borta mer än två veckor. Det jag "har hört" är att det går att backpacka i Östafrika men att det då är "afrikansk tid" som gäller och att ingenting någonsin kommer gå enligt planerad tidtabell. Vet inte om det bara är rykten iofs :). Vi kommer börja i Kenya med två oplanerade dagar på egen hand i Nairobi och därefter bergsbestigning av Mt Kenya. Sedan bär det av till Tanzania för safari i Ngorongoro och Serengeti, samt ett par dagars vandring där i närheten i ett områden som heter Loliondo.

Ditt projekt låter verkligen superspännande! Hur finansierar du/ni det?

Hur som helst så googlade jag upp tråden då jag precis påbörjat alla vaccinationer som krävs. För mig blir det Hepatit A+B, gula febern, kolera, tyfoid och så malariaprofylax. Sambon den lyxosten har redan Hepatitvaccin eftersom han var sjukvårdare i lumpen. Det är DYRT (dock tror jag kanske att det är lite dyrare i England där jag befinner mig just nu än i Sverige, har dock inte tid att ta vaccinet hemma innan vi åker så jag får glatt punga upp här).

Jag ska även till Washington i januari fast på jobbkonferens. Har några lediga kvällar/eftermiddagar över så om någon har varit där och har något supertips så tas det gärna emot!

Kul med Östafrika @snow ! Jag gjorde den rundan med Ngorogoro och Serengeti i slutet av 90-talet men det är fortfarande bästa resan (naturupplevelsen) nånsin :love: Nairobi var jag i för ett par år sedan bara, gillade den staden mycket. Upplever dock att både Tanzania och Kenya är mycket mer "västanpassade" och "in Africa no one wears a watch.." är mycket mer typiskt exempelvis Uganda, än grannlandet Kenya. Kenya och Tanzania har ofantligt bättre och modernare infrastruktur, tror inte ni kommer få några problem att luffa där :)

Kul med Östafrika @snow ! Jag gjorde den rundan med Ngorogoro och Serengeti i slutet av 90-talet men det är fortfarande bästa resan (naturupplevelsen) nånsin :love: Nairobi var jag i för ett par år sedan bara, gillade den staden mycket. Upplever dock att både Tanzania och Kenya är mycket mer "västanpassade" och "in Africa no one wears a watch.." är mycket mer typiskt exempelvis Uganda, än grannlandet Kenya. Kenya och Tanzania har ofantligt bättre och modernare infrastruktur, tror inte ni kommer få några problem att luffa där :)

Kul att du gillade det! Jag och min sambo är rätt förväntansfulla då vi båda älskar djur och natur. Vi ska som sagt inte luffa så mycket utan vi har bokat det mesta redan genom resebyrå i Sverige :). Men till både bergsbestigning och safari som vi gärna ville göra krävs ju guider och tillstånd och jag kände att jag ville boka med en researrangör som jag känner är seriös och har ett bra "socialt tänkt", snarare än att jaga den billigaste resan.

Nairobi har vi dock två dagar på egen hand; rekommenderar du något särskilt? Utflyktstips/restaurangtips/shoppingtips?

Åker iofs på en "skräddarsydd paketresa" så vårt schema är inte särkskilt flexibelt... Vi valde det då varken jag eller sambon har varit i Afrika öht, och inte heller inte ska vara borta mer än två veckor. Det jag "har hört" är att det går att backpacka i Östafrika men att det då är "afrikansk tid" som gäller och att ingenting någonsin kommer gå enligt planerad tidtabell. Vet inte om det bara är rykten iofs :). Vi kommer börja i Kenya med två oplanerade dagar på egen hand i Nairobi och därefter bergsbestigning av Mt Kenya. Sedan bär det av till Tanzania för safari i Ngorongoro och Serengeti, samt ett par dagars vandring där i närheten i ett områden som heter Loliondo.
Ni får säkert en superresa :). Jag är inte superimponerad av safari ärligt talat men jag har gjort rätt många och har dessutom jobbat med det - så kanske är lite väl mätt. Vet att när jag gjorde min första tyckte jag att det var häftigt. Om ni redan har en hopplockad resa finns nog väldigt lite flexibilitet så det blir nog svårt att klämma in mer grejer. Nairobi är inte min favoritstad så jag har inga bra tips där tyvärr.

Om ni gillar det så åk tillbaka och res runt själva - det är inte alls särskilt svårt. Visst, det mesta går ju på African time men det är absolut inte ogörligt. Åker man själv genom TZ och Kenya kan man åka till Uganda och Rwanda om man vill också, två länder som i mitt tycke är SÅ värda ett besök.

Ditt projekt låter verkligen superspännande! Hur finansierar du/ni det?
Vad kul att du tycker det :). Vi finansieras genom donationer.

Ni får säkert en superresa :). Jag är inte superimponerad av safari ärligt talat men jag har gjort rätt många och har dessutom jobbat med det - så kanske är lite väl mätt. Vet att när jag gjorde min första tyckte jag att det var häftigt. Om ni redan har en hopplockad resa finns nog väldigt lite flexibilitet så det blir nog svårt att klämma in mer grejer. Nairobi är inte min favoritstad så jag har inga bra tips där tyvärr.

Om ni gillar det så åk tillbaka och res runt själva - det är inte alls särskilt svårt. Visst, det mesta går ju på African time men det är absolut inte ogörligt. Åker man själv genom TZ och Kenya kan man åka till Uganda och Rwanda om man vill också, två länder som i mitt tycke är SÅ värda ett besök.

Jag kan tänka mig att man blir imponerad av safari till en början men mindre ju mer av det man ser, och kanske särskilt om man även ser baksidan av det. Jag och min sambo var dock oerhört roade och fascinerade på t.ex. Järvzoo (svenska djur) en heldag i somras och safari måste vara tusen gånger coolare tänker jag mig.

Det ska bli kul att uppleva en liten del av en ny kontinent; jag har inte varit utanför Europa (förutom USA) så jag är lite nervös också. Har aldrig bokat en resa genom resebyrå heller men i detta fall kändes det tryggast. Vi får väl se om vi blir "hooked" och vill återvända på egen hand :).

Vad kul att du tycker det :). Vi finansieras genom donationer.

Häftigt! Det låter som ett sånt projekt många skulle vilja göra men få verkligen genomför. Är det något privatpersoner kan bidra till?

Jag och min sambo var dock oerhört roade och fascinerade på t.ex. Järvzoo (svenska djur) en heldag i somras och safari måste vara tusen gånger coolare tänker jag mig.
Ja definitivt mycket coolare! :D Det jag gillar bäst med safaris är faktiskt naturen, det är liksom så vackert även om man inte ser de "viktigaste" djuren.

Det ska bli kul att uppleva en liten del av en ny kontinent; jag har inte varit utanför Europa (förutom USA) så jag är lite nervös också. Har aldrig bokat en resa genom resebyrå heller men i detta fall kändes det tryggast. Vi får väl se om vi blir "hooked" och vill återvända på egen hand :).
Jamen det blir ju superspännande säkert! :)

Häftigt! Det låter som ett sånt projekt många skulle vilja göra men få verkligen genomför. Är det något privatpersoner kan bidra till?
Vi jobbar med att lägga upp hemsidan nu och då kommer vi kunna ta emot finansieringar från privatpersoner :). Vi är pyttesmå måste jag bara inflika, och detta blir det första projektet.

Jag vill börja planera nästa sommarresa! Vad har ni andra för planer för kommande resor?

Senast ändrad:
Och @niphredil, har du några tips om restauranger i Madrid på nyår? Behöver inte vara något superfancy men gärna gott ändå ;)
Hmm jag tror inte det tyvärr ;/. Vi firar alltid traditionellt som många andra - middag hemma, titta på TV:n på firandet från Sol och så äta 12 vindruvor när klockan slår. Sen går man ut efteråt. Det är rätt vanligt att inte gå ut och äta vilket gör att väldigt många restauranger är stängda. Det bästa är att välja det området man vill äta i och gå en sväng under dagen och fråga om man de kommer ha öppet och om man behöver boka.

Sol är där själva stora firandet är; det är fullt med folk och alla har med sig vindruvor. Väldigt nära (på Gran Vía) ligger ett hus som heter Bellas Artes och uppe på rooftopen där finns en restaurang. Om de har öppet på nyår är det förmodligen bästa stället att vara på - utsikten är super. Så det är ett tips att kika på :). Annars äter jag nästan uteslutande i Malasaña när vi äter ute och det är också mitt favoritområde. Lite väl hippt kanske och väldigt nedslitet men så jäkla trevligt och lite boho sådär. Billigt också. Så är du södertypen bör du gå dit :D.

I vilket barrio ska ni bo? Kanske kan jag försöka klura ut nåt som ligger bra till för er :).

@niphredil Vilket utförligt och bra svar, tack! :) Läste faktiskt att många restauranger är stängda, inte helt ovanligt oavsett var du befinner dig tycker jag. Tyvärr kommer vi fram mitt på dagen under nyår så blir tajt att gå omkring och höra vilka restauranger som är öppna, därför känns det smidigast att boka hemifrån. Men tack för input i alla fall, ska kika upp restaurangen på rooftopen! Om du har några särskilda restauranger i Malasaña får du gärna tipsa, om inte för nyårsafton så behöver vi ju mat övriga dagar också ;). Söder-stämning känns helt rätt!

Vi har inte bokat boende ännu utan det är kvällens projekt. Så har du tips på område där med, så tipsa på! :) Eller tips över huvud taget, såklart.

@niphredil Vilket utförligt och bra svar, tack! :) L
Så lite så :).

Men tack för input i alla fall, ska kika upp restaurangen på rooftopen!
Gör det! Jag har bara varit där på sommaren och utsikten är grym, plus att det är nära Sol också om ni vill gå förbi och se helt stört mycket människor fira nyår och äta vindruvor :D.

Om du har några särskilda restauranger i Malasaña får du gärna tipsa, om inte för nyårsafton så behöver vi ju mat övriga dagar också ;). Söder-stämning känns helt rätt!
Mina favoriter i Malasaña är en grekisk restaurang som heter Greek and shop (världens godaste och billigaste kycklingpita), ett creperie som heter La Rue och så ett sushiställe som jag aldrig minns vad det heter (men det ligger på Plaza del 2 de mayo). Samtliga har jättegod mat, det är billigt, jättetrevlig atmosfär etc. Sen finns det massor som jag säkert glömt så det är en bra idé att spatsera runt och ramla in där det ser fint ut. Malasaña är super för att gå ut och ta en drink också; finns massvis med bra och mysiga barer som typ alla serverar BÄSTA gin och tonicen man kan hitta :D.

Vi har inte bokat boende ännu utan det är kvällens projekt. Så har du tips på område där med, så tipsa på! :) Eller tips över huvud taget, såklart.
Hmm angående boende: Jag hade försökt att ta ett hotell i själva Centro, eller i Latina, Atocha till exempel. Då har man bra gångavstånd till det mesta. Tyvärr har jag ingen koll på hotell :/. Jag personligen hade nog letat ett hotell i Las Letras till exempel, och undvikit hotellen som ligger direkt på Gran Vía då det är en sån stressig och ocharmig väg.

Generella tips:
Chueca är jättebra för att gå ut - det är Madrids hbt-område (även om hela Madrid är otroligt hbt-vänligt) och stämningen är grym. Latina är supertrevligt också med massvis med små barer där du får en öl och en tapa för typ en euro, samma med Malasaña. Retiro är trevligt för en promenad och så kan man titta på "glaspalatset", Plaza Mayor är vackert men i mitt tycke ovärt för mat (däremot trevligt för en drink) pga onödigt dyrt i och med turisterna, Salamanca är gammalt och fint men supersnobbigt medan Barrio de las letras är fint och bara jättetrevligt. Jag tycker att slottet är värt ett besök inuti (om man gillar sånt) och likaså Pradomuseet. Om du är där en dag när det är gratis så ÄR det oftast värt att köa fastän kön är superlång, det går faktiskt förvånansvärt snabbt att komma in. Mercado de San Miguel är turistigt men faktiskt jättetrevligt och väl värt ett besök, antingen för lite mat eller för en drink.

Hmm, det är allt jag kan komma på nu. Madrid har inga direkta jättesights som typ Barca har men det är en supertrevlig stad verkligen med jättetrevlig mat- och drinkkultur och kvälls- och nattlivet är verkligen grymt. Hojta om det är nåt annat du undrar över :).

Senast ändrad av en moderator:
Fan sorry @cherie för min lilla wall of text :o. Och då har jag ändå missat massvis.

En sak jag glömde skriva: Var försiktiga med väskor och fickor i metron och när ni promenerar omkring. Det är väldigt mycket ficktjuvar. I övrigt tycker jag Madrid är en väldigt säker stad :).

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 334
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
2 685
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 162
Senast: Sassy
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 382

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Sabotage?
  • Dressyrsnack 17