@VLMF
Åh, ja, när du varit till så mycket hjälp med utrustning och allt
Berget blev tyvärr inte av! Jättetråkigt. Men jag måste erkänna att det inte gjorde så mycket, resan var otroligt trevlig ändå. Vilken natur och vilket djurliv Borneo hade att bjuda på! Trodde aldrig jag skulle få äta frukost med vilda orangutanger (en orangutangmamma med tvillingar på magen!) sittandes i träden bara några meter bort. En annan häftig upplevelse var eldflugorna, de såg ut som trolleri i natten.
Och Perhentian... Vilka magiska stränder, vilka klara vatten och vilken underbar snorkling!
Jag har simmat med meter-stora havssköldpaddor, sett mängder av rockor, små revhajar, färgglada fiskar o.s.v. Magiskt! På de bästa ställena var korallreven alldeles lilablåa, så otroligt vackert och det värmer i hjärtat att se så levande havsliv.
Singapore och Kuala Lumpur... Ja, då gillade jag helt klart Singapore bäst! I KL var det väldigt svårt att förflytta sig till fots (eller kollektivtrafik) som turist tyckte jag. Men kul att ha sett det i alla fall. Kanske passar bättre för shoppingentusiaster, det är ju varken jag eller sambon...
Maten var god, och för att inte tala om all färsk frukt eller alla färskmixade fruktdrinkar/smoothies! Ingen denguefeber, ingen jordbävning, ingen malaria (än så länge - peppar peppar), inte ens lite turistdiarré. Ja, hur kan jag INTE vara nöjd med en sån resa
Över förväntan! Värmen var helt klart mest outhärdlig i städerna, då blev det som en gryta. Annars tyckte jag man vande sig snabbt, nu saknar jag det nästan!
Kul att Mallorca var över förväntan! Låter som en riktigt trevlig och mysig semesterresa