Resetråden

Jag och min kille har olika semesterperioder men lyckas få ihop några dagar där vi är lediga samtidigt så idag ska vi boka resa till Prag, åker nästa vecka :love:.

Har ni tips på sevärdheter/resturanger?
Vad får man inte missa och vad ska man undvika?
Shopping? Billigare än här (märkeskläder/accessoarer främst)
De har ett Sephora, gissa om jag ska hänga där :love:

Sammanfattning av Mallorca-resan för ett par veckor sedan: högt över förväntan! Till stor del för att vi hade hyrbil hela tiden. Min kompis kände till massa gömda småstränder så vi köpte med kall plocklunch varje dag och var på utflykt kring ön. 30 grader varmt, 24 i vattnet och bara ljuvligt :love:

Vinprovning och små bergsbyar hann vi också med, samt ett par kvällar i Palma strosandes i de gamla kvarteren med Gaudí-byggnader och smala gränder. God mat och sangria, hann läsa tre böcker, blev utvilad mellan jobbytet och fick kickstarta solbrännan. Midsommar firades med ett stort gäng svenskar (min kompis släkt och vänner) på en liten paella-restaurang. Rekommenderar Mallis och har en annan uppfattning av ön än mina fördomar innan :up:

Är också nyfiken på hur @cherie s resa blev :)

Nu har jag och sambon äntligen bokat våran semester!! Det blir Kroatien 16-30 juli :)
Vi flyger till Dubrovnik och sen är tanken Hvar och Brac!

Flyger sen hem från Split.
Så är det nån som varit på dessa ställen får ni gärna komma med tips! Vi har aldrig varit där och vet inte riktigt vad som finns att göra :D

Nu är det bara 10 dagar kvar tills vi åker!!!
Vi har ändrat planerna lite och kommer åka direkt till Montenegro! Killen har hyrt bil (jag slipper tack och lov köra) och han kommer vara där och kitesurfa, jag får väl promenera omkring och fota, ligga och sola och lapa drinkar :D

Vi åker dock tillbaka till Kroatien sen för att möta upp våra vänner :)

Vi har egentligen en resa till Cambridge inplanerad till vintern, men har nu fått en inbjudan av en kompis i/på Nordirland att hälsa på honom, både gratis boende och mat så det kännsväldigt lockande och boka om biljetterna och åka dit istället i höst! Dessutom har han lockat med att han skulle köra runt oss till ställernadär de spelar in game of thrones:D

@VLMF

Åh, ja, när du varit till så mycket hjälp med utrustning och allt :) Berget blev tyvärr inte av! Jättetråkigt. Men jag måste erkänna att det inte gjorde så mycket, resan var otroligt trevlig ändå. Vilken natur och vilket djurliv Borneo hade att bjuda på! Trodde aldrig jag skulle få äta frukost med vilda orangutanger (en orangutangmamma med tvillingar på magen!) sittandes i träden bara några meter bort. En annan häftig upplevelse var eldflugorna, de såg ut som trolleri i natten.

Och Perhentian... Vilka magiska stränder, vilka klara vatten och vilken underbar snorkling! :love: Jag har simmat med meter-stora havssköldpaddor, sett mängder av rockor, små revhajar, färgglada fiskar o.s.v. Magiskt! På de bästa ställena var korallreven alldeles lilablåa, så otroligt vackert och det värmer i hjärtat att se så levande havsliv.

Singapore och Kuala Lumpur... Ja, då gillade jag helt klart Singapore bäst! I KL var det väldigt svårt att förflytta sig till fots (eller kollektivtrafik) som turist tyckte jag. Men kul att ha sett det i alla fall. Kanske passar bättre för shoppingentusiaster, det är ju varken jag eller sambon...

Maten var god, och för att inte tala om all färsk frukt eller alla färskmixade fruktdrinkar/smoothies! Ingen denguefeber, ingen jordbävning, ingen malaria (än så länge - peppar peppar), inte ens lite turistdiarré. Ja, hur kan jag INTE vara nöjd med en sån resa ;) Över förväntan! Värmen var helt klart mest outhärdlig i städerna, då blev det som en gryta. Annars tyckte jag man vande sig snabbt, nu saknar jag det nästan!

Kul att Mallorca var över förväntan! Låter som en riktigt trevlig och mysig semesterresa :)

@VLMF

Åh, ja, när du varit till så mycket hjälp med utrustning och allt :) Berget blev tyvärr inte av! Jättetråkigt. Men jag måste erkänna att det inte gjorde så mycket, resan var otroligt trevlig ändå. Vilken natur och vilket djurliv Borneo hade att bjuda på! Trodde aldrig jag skulle få äta frukost med vilda orangutanger (en orangutangmamma med tvillingar på magen!) sittandes i träden bara några meter bort. En annan häftig upplevelse var eldflugorna, de såg ut som trolleri i natten.

Och Perhentian... Vilka magiska stränder, vilka klara vatten och vilken underbar snorkling! :love: Jag har simmat med meter-stora havssköldpaddor, sett mängder av rockor, små revhajar, färgglada fiskar o.s.v. Magiskt! På de bästa ställena var korallreven alldeles lilablåa, så otroligt vackert och det värmer i hjärtat att se så levande havsliv.

Singapore och Kuala Lumpur... Ja, då gillade jag helt klart Singapore bäst! I KL var det väldigt svårt att förflytta sig till fots (eller kollektivtrafik) som turist tyckte jag. Men kul att ha sett det i alla fall. Kanske passar bättre för shoppingentusiaster, det är ju varken jag eller sambon...

Maten var god, och för att inte tala om all färsk frukt eller alla färskmixade fruktdrinkar/smoothies! Ingen denguefeber, ingen jordbävning, ingen malaria (än så länge - peppar peppar), inte ens lite turistdiarré. Ja, hur kan jag INTE vara nöjd med en sån resa ;) Över förväntan! Värmen var helt klart mest outhärdlig i städerna, då blev det som en gryta. Annars tyckte jag man vande sig snabbt, nu saknar jag det nästan!

Kul att Mallorca var över förväntan! Låter som en riktigt trevlig och mysig semesterresa :)
Kul att det blev en lyckad resa! Hittade ni några guldkorn i Singapore?

Nu är det bara 10 dagar kvar tills vi åker!!!
Vi har ändrat planerna lite och kommer åka direkt till Montenegro! Killen har hyrt bil (jag slipper tack och lov köra) och han kommer vara där och kitesurfa, jag får väl promenera omkring och fota, ligga och sola och lapa drinkar :D

Vi åker dock tillbaka till Kroatien sen för att möta upp våra vänner :)
Då kommer ju du göra typ samma resa som jag samtidigt :)
Vi flyger ner i nästa vecka. Ska bo 4 nätter i Kotor och 3 i dubrovnik. Tara Canyon och dagsutflykt till Mostar är inplanterat. Har ni nåt särskilt ni ska göra?

Då kommer ju du göra typ samma resa som jag samtidigt :)
Vi flyger ner i nästa vecka. Ska bo 4 nätter i Kotor och 3 i dubrovnik. Tara Canyon och dagsutflykt till Mostar är inplanterat. Har ni nåt särskilt ni ska göra?

Hihi vad kul :) vi kommer stanna nära Dubrovniks flygplats 16-17 juli, sen hämtar vi hyrbilen och är i Montenegro 17-21, sen vet jag ärligt talat inte vad planen är :o känns som att jag borde snacka med sambon och göra nån slags planering, haha!

Tara Canyon såg ju jättefint ut :love:

Kom ju förresten på att jag har en resa till Bulgarien bokad i slutet på juli, till Balchik. Varit i Bulgarien en gång tidigare, men då på en skidort uppe i bergen, så ska bli trevligt med lite sol (förhoppningsvis i alla fall!) och värme den här gången. :)

Woop woop, bokade just flyg till Serbien! Ska hälsa på släkt i september. :) Har inte varit där sedan 2008 och innan dess var det nog fem år eller nåt sånt. Och så följer sambon med för första gången. :) ska bli jättekul och jag hoppas lite av deras grymma värme just nu hänger kvar då! Ser fram emot den underbara maten, gröna kullar i oändlighet, vindruvor på bakgården och trevligt häng med släkten.

Bokade min första semesterresa igår! :banana: Kommer vara i Kroatien i en vecka med pojkvännen, strax söder om Pula. Jag ser jättemycket fram emot detta och det enda som är synd är väl att ingen av oss har körkort. :cry: Men läste att man kunde hyra cyklar och bussförbindelser fanns också! :idea: :up:

De rekommenderar badskor och då undrar jag bara om det är någon här som har tidigare erfarenhet av detta, om ni badade med skorna på? O_o

Grattis alla som är i Kroatien eller däromkring just nu, värmebölja deluxe vad jag förstått av släkt som är där nu. :) Mycket avis på @pepp som ska besöka Monte negro, hoppas du har en fin upplevelse! Just Monte Negro samt nationalparkerna Krka och Plitvice i Kroatien är ställen jag verkligen vill besöka.

På söndag flyger vi till Kreta och Rethymnon. Känns väldigt bra eftersom jag i skrivande stund sitter på mitt kontor och fryser med långärmat och sjal. Behöver en veckas värme och vila. Hoppas på att kunna göra lite dagsutfrykter, men vi kommer ta det lite som det kommer.

Grattis alla som är i Kroatien eller däromkring just nu, värmebölja deluxe vad jag förstått av släkt som är där nu. :) Mycket avis på @pepp som ska besöka Monte negro, hoppas du har en fin upplevelse! Just Monte Negro samt nationalparkerna Krka och Plitvice i Kroatien är ställen jag verkligen vill besöka.

Ja, värmebölja deluxe verkligen! Idag har vi bara kunnat gå ner och ta ett dopp och sen upp till lägenheten igen :D haha

Bokade min första semesterresa igår! :banana: Kommer vara i Kroatien i en vecka med pojkvännen, strax söder om Pula. Jag ser jättemycket fram emot detta och det enda som är synd är väl att ingen av oss har körkort. :cry: Men läste att man kunde hyra cyklar och bussförbindelser fanns också! :idea: :up:

De rekommenderar badskor och då undrar jag bara om det är någon här som har tidigare erfarenhet av detta, om ni badade med skorna på? O_o

Jag var i Kroatien för några veckor sedan, på ön Losinj. Hade det kalasbra! :up: Jag var dock också lite bekymrad över det här med badskor innan jag åkte, och det slutade med att jag svängde förbi Intersport (eller om det var Team Sportia?) och köpte ett par badskor innan jag åkte. Betalade runt en hundring för mina badskor (som är i neoprenematerial med gummisula) och jag är faktiskt toknöjd med dom! Det var SKÖNT att bada med skor, och jag behövde inte oroa mig över vassa klippor eller havsborrar etc, och skorna störde inte alls när man simmade. Mitt resesällskap fick inte tag på några skor innan vi åkte, men hon köpte ett par första dagen i en turistshop vid hamnen. (Hon betalade dessutom typ hälften av vad jag betalade, men hennes var i något sämre kvalitet också).

Jag vet ingen som hyrde bil på Losinj, men jag vet massor med folk som hyrde cyklar och cyklade runt. Var fantastiskt fina cykelvägar och lätt att ta sig runt med cykel, men vi fick hoppa över det momentet eftersom mitt resesällskap blev sjuk precis innan resan och hade feber och hosta. Vi åkte buss en gång (bussar som gick mellan hotellen och två av byarna) och det var hur smidigt som helst. :)

Vilken rolig tråd. Kul att läsa om allas resor.

Tidigare i år har jag hunnit med Barcelona med tjejkompisarna. Det var första gången för mig och jag tyckte Barcelona var en supertrevlig stad. Vi var där i början av maj och hade 28 grader och strålande sol varje dag. Blev mycket cava sangria :p
Kommer definitivt åka tillbaks.

I oktober så åker jag 3 veckor till USA. Har nog varit i USA 15 ggr ungefär så det är ju lite som att komma hem även fast jag försöker åka till olika ställen. Jag jobbar hårt på att se hela USA och denna runda blir det en start i Dallas sen Memphis och sen ner via guflkusten till New Orleans och avslutar med 1 vecka i Clearwater Beach.
Håller på att planera rutten och upplevelser just nu och det blir nog någon natt på ranch i Texas och rida lite iallafall.

Nästa år blir det nog Miami på våren och sen blir det Hawaii till hösten.

Jag var i Kroatien för några veckor sedan, på ön Losinj. Hade det kalasbra! :up: Jag var dock också lite bekymrad över det här med badskor innan jag åkte, och det slutade med att jag svängde förbi Intersport (eller om det var Team Sportia?) och köpte ett par badskor innan jag åkte. Betalade runt en hundring för mina badskor (som är i neoprenematerial med gummisula) och jag är faktiskt toknöjd med dom! Det var SKÖNT att bada med skor, och jag behövde inte oroa mig över vassa klippor eller havsborrar etc, och skorna störde inte alls när man simmade. Mitt resesällskap fick inte tag på några skor innan vi åkte, men hon köpte ett par första dagen i en turistshop vid hamnen. (Hon betalade dessutom typ hälften av vad jag betalade, men hennes var i något sämre kvalitet också).

Jag vet ingen som hyrde bil på Losinj, men jag vet massor med folk som hyrde cyklar och cyklade runt. Var fantastiskt fina cykelvägar och lätt att ta sig runt med cykel, men vi fick hoppa över det momentet eftersom mitt resesällskap blev sjuk precis innan resan och hade feber och hosta. Vi åkte buss en gång (bussar som gick mellan hotellen och två av byarna) och det var hur smidigt som helst. :)
Åh vad kul! Tackar och bockar för informationen :bow:

Jag har planerat ensamresa för första gången (utomlands, har rest själv i sverige innan). Detta blir min fjärde resa till USA.

Jag ska flyga till Albany och sova på hotell en natt innan jag åker vidare till Woodstock Fruit Festival som varar en vecka. När festivalen är över flyger jag till min "moster" i Kansas och stannar där i några dagar innan jag flyger hem igen (för att börja skolan igen dagen efter jag kommer hem).

Återkommer med recension när jag är hemma igen :)

Den här tråden hade jag glömt av lite grann! Så härligt att gå in och läsa om allas upplevelser, jag har minsann blivit ännu mer sugen på Kroatien efter det här jag!

Min senaste resa var på "hemmaplan" här i Skottland - lite familj kom över för min examen och då passade vi på att göra en liten roadtrip. Vi åkte från Glasgow längs Loch Lomonds västra kust, upp till Fort William via Glencoe, sedan ut till Mallaig för att ta färjan till Isle of Skye, och slutligen till Loch Ness/Inverness innan vi vände hemåt igen. Totalt var vi borta i 4 nätter vilket kändes rätt lagom, men då gjorde vi också en liten speed-version av det hela med bara ett whiskydestilleri, en halv dags vandring istället för en hel, inga bokade turer ut på sjöarna, inga guidningar i slotten osv. Väldigt lagom för mig, och även mina medresenärer tycktes uppskatta det. Isle of Skye var helt fantastiskt!

Till @fryckan kan jag meddela att just Isle of Skye dock INTE passar sig för cykelsemester, det är oerhört små och snirkliga vägar vi snackar där man ska vara glad om man kommer fram ens med bil... Min kollega som cyklar mycket tipsar om området kring Loch Lomond för cykling, och man ska sedan tydligen kunna ta sig till t.ex. Fort William och Fort Augustus relativt lätt. Han tipsade om denna hemsidan, så kan man kika och räkna ut lite rutter själv: http://www.cycle-route.com/ Hoppas det hjälper!

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 334
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
2 685
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 162
Senast: Sassy
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 383

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka