Reservationer-hovar

jarnroos

Trådstartare
Nu har försäkringsbolaget lagt in reservationer hov/hovsjukdomar på vårat sto bara för att hon för ett år sedan opererades för bärrandsröta.
Nu är jag väldigt nervös bara för det, eftersom hon ska till Skara i morgon med nya hålväggar. Min egen plånbok klarar inte av en " tiotusentals kronorsoperation" om det nu skulle bli aktuellt.
Jag känner mig så fruktansvärt frusterad över situationen och undrar om någon annan har varit ute för samma dilemma och hur löste det för dig i såfall?

Sv: Reservationer-hovar

Jag själv har inte varit utsatt för liknande situration, men väl en kamrat till mig (gällde dock inte hovarna enbart, utan "hela rörelsemekanismen"). Hästen fick en fraktur och väninnan fick betala hala kalaset själv då försäkringsbolaget sa tvärnej.

Hon löste det ekonomiska genom att sälja sin bil samt lägga om lånen på huset för att få lös lite extra pengar till eftervården.

Det är drygt när försäkringsbolagen vänder en ryggen :(

Har bolaget lagt in reservationer i en sedan tidigare befintlig försäkring? Reservation under försäkringens löptid s a s? Hänvisar de till att problemen fanns innan hästen försäkrades hos dem?

Får jag fråga om det är Agria?

Vi var dumma nog att byta bolag, tänkte inte på att bärrandsröta skulle klassas som en bestående komplikation och spela någon roll i sammanhanget.
( i synnerhet inte när hon blev av med den ).Bolaget börjar inte A utan på F.
Dessutom så har dom fått besiktningsprotokoll med hovstatus U.A.
Så då trodde man att ryggen var fri, men ack vad man bedrog sig.
Hade aldrig bytt om jag hade vetat...
Det enda hopp jag har är att hålvägggen som inte har funnits mer än en vecka går att verka upp utan att behöva "lägga" henne ner.

Ja, då förstår jag att det blev reservation. Aldrig byta bolag på behandlad häst. Helst inte byta bolag någonsin.

Jag hade ringt till förs.bol och pratat med dem. det gjorde jag när jag fick en reservation på min. Hon har en sänkning på hö fram. jag ville höja premien och var då tvungen att göra en vet besiktning. Vid detta tillfälle hade vi "höjt" upp skorna så sulan inte kom ner till marken...(ömmade inte då utan extra sula.) Bara för dessa skor så satte de en reservation. Jag kunde överklaga detta efter ett år genom att hon då gått med "vanliga" skor och sedan ny vet besiktning och röntgen. Och först då kunde jag få den högre liv premien och reservationen tas bort. Under denna tid med reservation så gällde försäkringen alla behandlingar även om hon skulle få problem med sänkningen...det enda försäkringen inte gällde var höjningen på liv. Skulle hästen behövas tas bort pga av sänkningen eller andra hovproblem skulle jag bara få ut den summa som hon stod på innan höjning. Hoppas du förstår vad jag menar...men nu har jag ju samma bolag som förra ägaren så att säga...så de visste ju att hästen var frisk. Det dumma var ju att, hade vi haft vanliga skor på henne hade inte vet sett detta och då hade förs.bolaget aldrig fått veta att hon hade en sänkning...:angel::crazy:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag känner mig som världens mest oturs förföljda människa:( OBS. Det här är en lååång klagotråd..! Mitt hästliv har de senaste...
Svar
13
· Visningar
2 715
Senast: Lazy Lady
·
Träning vet inte riktigt vad jag ska börja. jag köpte min nuvarande häst för tre år sedan. jag visste då att han var lite av en problem häst...
2
Svar
20
· Visningar
2 747
Senast: Lena J
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar