Reser sig, kastar sig, studsar och hoppar...

BusBarro

Trådstartare
Hej. Jag behöver er hjälp, verkligen. Vill ni lyssna?

Jag har ett halvblodssto, 8 år gammal, e. Chapman - Maraton. Hon är väldigt snäll men smart. När jag fick henne för ungefär lite mer än ett år sedan gick det jättebra att rida.
Det hon kunde göra var att kasta ut bakdelen när jag red på volt i galopp. Hon kastade ut baken, bytte galopp eller fortsatte i korsgalopp.
Mest i vänstervarv, det är hennes svaga varv. Nästintill aldrig i höger varv.

26 maj 2004 skadade hon sig och har genomgått en operation. Nu har hon vilat hela konvalescenstiden ut och jag har fått order om att sätta igång henne igen.
Hon är fräsch, benet är fint, inte svullet eller svampigt. Det märks ingenting när jag rider.
Hon har alltid haft en tendens till att stanna när vi varit ute och ridit i skog och mark. Men det har bara varit att vara lugn och konsekvent så har hon gått vidare. Fast ibland har jag fått hoppat av och lett henne en bit, sen kunnat rida vidare utan problem.

Nu är det i alla fall så att jag kan inte ens skritta henne för hon ska bråka. I början var det när jag rätade på mig i sadeln, tog i tygeln, skulle svänga åt något håll eller la på skänkeln.
Men nu är det även när jag har henne på långa tyglar. Jag kan knappt trava, om det går så blir det ungefär 100-200 meter, sen börjar hon bråka.
Hon kastar sig, hon reser sig (HÖGT!), hon studsar och hoppar fram och tillbaka. Hon kastar sig bara åt vänster och jag brükar ha spöet i den handen och lägga på bogen, men då blir hon ännu grinigare.
Detta slutar inte utan hon bara "möljer på" tills jag till slut ger mig.

Idag var jag hos min tränare eftersom jag inte orkar och inte vet varför hon beter sig såhär.
Det gick inte att rida. Dock så gick hon bra jämfört med hemma men det var för att han hjälpte mig.
K sa att hon vill bråka, hon ska bråka. Även fast jag inte gör någonting! Ibland ger hon sig och går vidare, ibland sänker hon inte huvudet.
Idag var det jag som fick ge mig (oftast är det så) och jag vet inte vad jag ska göra.
Jag är 17 år. Har haft en egen häst innan denna. Jag har inte mycket erfarenhet, jag är inte rutinerad. Jag tycker att jag är ärlig och rak när jag säger att jag inte kan rida henne om det ska vara såhär varje gång.
Jag tolererar att hästen studsar lite och till och med ett bocksprång, men inte att den reser sig. Där går gränsen. Jag har långt tålamod, men inte så långt.

K rekommenderade att lämna iväg henne till en professionell person som har hand om "problemhästar". Men jag har lämnat iväg min förra häst en gång och han var ett ök när jag skulle hämta hem honom. Och det var bara efter tre veckor, tänk vad som skulle kunna hända på en månad, två månader! :(

Jag har i alla fall insett att jag inte kan rida henne på det sättet hon behöver ridas.
Jag har inte den rutinen som behövs för att klara igenom det.
K ville inte heller ta henne, han hade redan gått igenom en likadan häst och ville inte ge sig på en till.
K sa också att antingen så spöar man dom tills de inte vågar göra något annat än att gå framåt eller så får man arbeta med hästens hjärna på det sättet vi gjorde idag. Vi kom också fram till att det går inte att spöa den här hästen, hon blir bara 1000 resor värre då.

Så nu vet jag inte vad jag ska göra... Att avla på henne är helt uteslutet på grund av temperamentet..
Hon är inte helt friskförklarad än men jag hoppas på att det blir så. Vi ska tillbaka om tio dagar.
Hon haltar inte längre, märks inte ett dugg!

Om jag ska lämna iväg henne så vill jag vara säker på att den människan inte spöar upp henne. Hur ska jag kunna vara det?

Vad skulle ni göra?

Jag kan inte sälja henne för jag får inte ens tillbaks hälften av vad vi gav för henne... Och jag kan inte leva med att sälja den här hästen... Hon måste få det bra.

Jag kan tillägga att det här är den sista hästen jag kommer äga på ett bra tag eftersom mina föräldrar talat om väldigt ofta att de inte kommer betala en till häst. Det går inte...
Så jag vill inte ge upp hoppet!

Snälla hjälp!!!

MVH Förvirrad Frida

Sv: Reser sig, kastar sig, studsar och hoppar...

Lämna bort på tillridning INNAN du gör illa dej...

Såg att du bor i Uppsala... John Hickey är inte billig men klarar av såna hästar som du beskriver... (han bor i närheten av Arlanda)...

Lycka till...

Rid mer för din tränare! Ha någon lugn häst (gammal pensionär?) som följer med när du rider och be någon kunnig person om hjälp!

Jag har tänkt på det. Men är inte han sån som slår?
Jag vill att det ska tas via lugna metoder. Inget spö.

MVH Frida

Vad är det för operation ni genomgått? En dum idé kanske: att du rider in henne en gång till. Att du låtsas att hon inget kan och väldigt mjukt, som man ju gör på unghästar, visar att ridning är en trevlig sak att pyssla med. Och är jättelångsam och bara tar det lugnt. Funkar inte det så är det ju eventuellt ngt jättefel på hästen. Kanske nåt som gör jädrans ont.
Det låter faktiskt som det kunde vara det, varför skulle hon annars bli så desperat plötsligt? Men det är svårt att säga utan att veta vad det är för operation.

Det är det jag inte kan.. Annars skulle jag göra det.
Han bor 16 mil bort och det finns inte en sportmössa i världen att jag kan åka dit så många gånger i veckan som behövs...

MVH Frida

Hon är opererad för sammanväxningar i kotsenskidan som har läkt.
Hon har inte ont, hon är kollad av homoepat, equiterapeuft (stavning?) och veterinärer. Finns inte en öm punkt på hela hästen.
Anledningen till detta är nog för att hon vilat så länge och har så otroligt mycket energi.

MVH Frida

Ok. Då har hon i alla fall inte ont.
Jag är en sån urbota amatör, men jag har en häst med tja hur ska man uttrycka det, väldans mkt energi. Han är nio år. Jag rider in honom igen och igen och igen, höllt jag på att säga. Att jag inte begär att han ska kunna allt, han är dessutom lite trög i bollen (fast snabb i fötterna) pröva det. Ingen behöver ens se det. Du bara begär inte så mkt av henne. Utan låt henne vara duktig i det lilla så kanske hon inte stegrar sig. Är det bettet? Visa henne från marken att det inte är farligt osv. Visa henne mjukt hur det funkar.
Lycka till.

Jag begär ingenting av henne, mer än att hon ska gå framåt, alltså svara för skänkeln.
Som jag skrev tidigare, även i skritt på lång tygel får hon dessa utbrott.

Hur är hon i är övrig hantering? Har du märkt av ngn förändring efter operationen, eller är det bara i ridningen?

Jag har tränat mycket lydnad med henne och hon svarar fint. Men hon är också sådan som bara kan kliva över en om hon får lust.
Hon är väldigt oförutsägbar.
Det är skillnad överallt, ridningen, hanteringen, humöret. Hon är trevligare på marken nu än vad hon var innan.
Men jag har bytt stall också, det kan juh ha sina effekter.

MVH Frida

Hur länge är hon ute under dagen? Är hon ranghögst ihagen eller har hon de som säger åt henne?

Kan du vara ute och gå med henne och hon "går fot"? I skritt och trav?

BusBarro skrev:

MVH Frida

Lämna inte bort på tillridning och tro att du ska kunna fortsätta som du gjort tidigare. Hästen OCH du själv måste lära om dig. För om hästen lär sig ett nytt sätt att leva och du lever kvar i gamla spår, då hamnar ni till slut i de gamla spåren igen.

Så snoka upp en bra tränare och ge hästen OCH dig själv den träning ni behöver för att hitta tillbaka till varann.

Och en STOR eloge till dig som vågar erkänna att du inte klarar det själv, som vågar se dina brister - det gör dig till en hästmänniska värd att respektera :bow:

Fler frågor.
Stackars du, vi är ju ett helt gäng som överröser dig med frågor. Men vad äter hon, hur mkt står hon inne respektive går ute...

Kolla verkligen igenom ryggen samt sadel på hästen innan man gör något. Min filosofi är att hästar verkligen inte har maktkamp med oss utan faktiskt vill vara till lags...men ibland försöker de tala om att det gör ont, kanske inte orkar eller inte förstår det som krävs av dem. Om man verkligen kollat igenom allt detta och fortfarande har problem kan det ju vara ledarskaps situationen som sådan. Man kan ofta ha god hjälp av markarbete till fots med massa enkla övningar som underlättar för ridning. Dessa mederkar till att hästen får förtroende och vågar "följa" sin ryttare...Tänk mer som en häst och försök förstå vad det är som gör att hon beter sig så...eller ta hjälp av någon som tar reda på det. Principen med att spöa den tror jag inte är bra...Där konsten slutar tar våldet vid :idea: Lycka till!!!

BusBarro skrev:

MVH Frida

*ler* nej han e inte den som slår...

Hade en häst som bockade av de FLESTA... Henne satte vi på tillridning, de fick ur henne olaten å efter de så kunde vi rida henne som vilken annan häst som helst...

Visst kan du säkert klara av detta själv med hjälp av en egen tränare MEN jag skulle iaf lämna bort hästen innan man gör illa sej...

Du har ju själv upplevt att de inte e såååååå himlans kul när du inte kan lita på hästen.... Om du lämnar bort den å får se med egna ögon att det funkar kommer du ju "våga rida" på ett annat sätt när du får tebax henne.. För oftast e de ju nåt de "kommer på" å fortsätter med tills nån säger "sluta" eller "jag ger upp" ... Det är troligen inget som direkt "bara försvinner"....

Fast de flesta problem jag ser folk ha med sina hästar är problem de själva är orsaken till (mer eller mindre medvetet), varför en månad hos en tränare inte gör någon skillnad i långa loppet.

En häst bråkar inte sådär utan anledning, den talar om att något är fel. Skickar du hästen på tillridning kommer den antagligen enbart att bli totalt kuvad, men problemet löses inte.
Eftersom det är ett sto skulle jag rekommendera att göra en gynekologisk undersökning. Det är mycket vanligt att ston har problem med äggstockarna eller hormonerna och därav blir vrånga. Rättas problemet till brukar de bli normala igen.

Ditt första=största problem är att hon bara kan kliva över dig om hon behagar....

Jag skulle börja HÄR............du måste bli hennes ledare , den hom vill vara med och vara till lags.
skippa ridningen ett tag det finns ju andra sätt att låta henne röra sig.
kan du få hjälp av dina stallkamrater?
ha henne som handhäst när någon kör sin , longera , tömmkör och promenera/jogga tex.
Du är ung och modig som vågar att erkänna....men jag tycker att du kanske behver hjälp att få din häst att förstå att även om du är ung så är du hennes ledare.

1000 ideer och förslag hur du kan göra , kan ju inte ta allt här.
:banana: :bump: ge inte upp :bump: :banana:

BusBarro skrev:
Hon är inte helt friskförklarad än men jag hoppas på att det blir så. Vi ska tillbaka om tio dagar.
Hon haltar inte längre, märks inte ett dugg!

Tycker det låter som om du har svaret där. Hon är antagligen inte frisk ännu - även om hon inte är halt så att du märker det. Hon visar tydligt att hon inte vill ha dig på ryggen och antagligen så är nåt fel.

Precis så som du beskriver din pålla betedde sig min när hon skulle sättas igång efter en skada. Jag åkte tillbaka till kliniken och vet, konstaterade att hon inte var helt bra.

Så låt henne vara tills återbesöket, om vet. förklarar henne helt frisk så kolla om hon beter sig likadant vid t ex tömmkörning. Funkar den biten skulle jag kolla sadeln i jag vore du.

Visst kan det vara så att din häst VILL bråka, men jag tror inte hästar kan bestämma sig för att vara riktigt djävliga. Och jag har också ett sto med ett fruktansvärt humör :angel:

/Lizzie

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 637
Senast: Freazer
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 361
Senast: Lutten
·
Småbarn Hjälp jag går snart och gräver ned mig.... Syskonbråk - hur hanterar man det på bra sätt? Två pojkar, 5 år och 2,5 år. 5åringen retas...
Svar
12
· Visningar
1 222
Senast: Badger
·
Relationer Min sambo släppte bomben att han vill göra slut. Jag är helt förkrossad. Visst vi har bråkat ganska mycket på sistone och vi...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
14 604
Senast: tott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar