orion_x

Trådstartare
Vi har bokat en vecka nere i spanien i sommar och tänkte flyga ner. Ska bo i lägenhet som vad jag förstått ska ligga ganska nära stranden.
Bör man ha vagn med sig eller klarar man sig utan med en 2-åring? Hur tar man isf med sig en sådan på flyget?

Sv: resa

Jag skulle inte resa utan vagn med med en 2-åring. Vagnar paketeras och åker bak i lastrummet. Till vissa vagnar finns det särskilda väskor.

Och jag säger tvärt emot föregående inlägg:p skulle aldrig i livet ta med en vagn till en tvååring. Vad jag däremot skulle packa med är en bra ergonomisk bärsele (typ ergo, manduca el liknande som man kan bära på ryggen med:)

Har en bra bärsele, en beco gemini som jag med funderade på om den skulle vara bättre att ha med:idea:

Känner mig lite vilsen. Har bara rest två gånger i livet själv och aldrig med barn;) En av de största utmaningarna blir nog mjölkproteinallergin.. men det får väl lösa sig på något vis

Jag skulle ta med vagn, en sulky. Ni kanske vill äta sen middag, då kan barnet sova i vagnen, eller gå runt. De blir varmt o kladdigt med bärsele. Men jag skulle ta med den oxå, den tar ju ingen plats.
Men skulle aldrig.resa utan vagn, inte ens med 3 åringen, just för att vi brukar äta sen middag och sonen blor trött vid 8, o då får han sova i vagnen medan vi kan njuta av middagen o kvällen. :)

Celiakiförbundet (tror jag det är) har så man kan skriva ut en lapp om mjölkproteinallergi, på olika språk. En sån kanske kan vara bra att ha med sig för säkerhetsskull.

Vi reste till Mallorca i somras med då 2-åriga dottern och hade vagn med oss vilket gjorde oss flexibla med kvällstider och så, var hon trött somnade hon i vagnen. För oss hade enbart sele varit alldeles för varmt att bära i.

Vi hade vagnen i en vagnväska som vi hade fyllt med blöjor och strandhandukar för vaddering och för att utnyttja utrymmet. De väger inte vagnen och den är vad jag förstått gratis att ta med, men bör kollas en extra gång med flygbolaget.

Vi ska ju flyga med Ryanair, så det lär inte vara gratis att ta med;) men var smidigt att flyga från närmsta flygplats och flyget gick direkt till Alicante

Jag har rest både med vagn och/eller ergonomisk sele. Och i de lägen det finns möjlighet att ta med vagn, så gör jag numer det. Selen fungerar, men vagn har jag känt varit oslagbart vid många tillfällen.

Hos Ryan Air får man ju ta med sig sittvagn kostnadsfritt (om den är helt ihopfällbar). Annars är det ju vikt som bestämmer pris.

Och jag säger tvärt emot föregående inlägg:p skulle aldrig i livet ta med en vagn till en tvååring. Vad jag däremot skulle packa med är en bra ergonomisk bärsele (typ ergo, manduca el liknande som man kan bära på ryggen med:)

Min dotter sover bra i vagn fortfarande vilket är rätt skönt när man är utomlands, man slipper vara på hotellrummet bara för att hon ska sova. Det är faktiskt rätt skönt att slippa hotellrummet så mycket som möjligt när man reser tycker jag. På dagtid vid utflykter duger absolut en bärsele/ryggsäck.

Varför aldrig i livet?

TSjag tycker också du ska satsa på en sulky. Det lär ju vara jättevarmt i Spanien i sommar och då varken ska eller orkar en tvååring gå så långt. En vagn är också jättebra till middagsluren och ifall man är ute och äter på kvällen. Jag kan verkligen rekommendera ett uv-skydd till vagnen. En kompis lånade ut ett till oss inför vår grekkandsresa i somras och det var ovärderligt gör solen är jättestark.

Jag har flugit flera gånger med en stor och åbäkig duovagn och det har aldrig varit några problem att checka in den. När jag har flugit med sulky så har vi fått ta ned den ända till trappan och sedan har personalen tagit den. Men med Ryan ska man ju inte ta något för givet.

För att jag svettas av bara tanken;) Ser det framför mig hur jag får bära barnet i famnen, köra vagn och samtigt kånka på sjuttielva väskor som såklart är för stora att få plats i vagnen:p
(Ser att jag skulle använt vår istället för en framför tvååring)

Ja det är klart, är barnet inte van eller trivs i vagnen är det ju totalt onödigt att ta den med, då får man lösa det ändå.

Men för ett barn som trivs i vagnen är det faktiskt en frihet för föräldrarna om man har vagn med sig (tycker jag).

Jag har ju en fin babyjogger city elite som sittvagn. Den har ju stor och bra sufflett med. Ska man ta med den eller satsa på en resesulky typ cicco?

Hm, jag hade nog gått på vad som var bäst med tanke på flygbolaget. Någon snnan kanske tänker annorlunda.

Angående sufflett så tänkte vi också att vi har ju sufflett vi behöver inget uv-skydd. Men det hade varit jättesvårt utan det. Solen blir ju stark även på små armar och ben som inte täcks av suffletten.

Absolut vagn skulle jag säga. Vi reste mycket med dottern när hon var liten, och det var så skönt för henne med vagn (en sån där 3-hjulig sittvagn som går att ändra lutningen på, du store tid jag har redan glömt vad de heter....), om det blev tröttsamt och stressigt kunde hon sitta i sin egen lilla värld därinne och koppla av.

Vagnen kom alltid fram efter alla flygresor, även när alla våra väskor försvann vid en USAresa, kom vagnen fram, först av allt på bandet!

(Ändå var jag egentligen en bärare av stora mått, som helst bar i sele jämt, men just på resor var vagn jätteskönt.)

Ser det framför mig hur jag får bära barnet i famnen, köra vagn och samtigt kånka på sjuttielva väskor som såklart är för stora att få plats i vagnen:p

Jag ser snarare för mig barnet i minsta möjliga lättviktssulky, maximalt hopfällbar, bagaget i ryggsäck (på min rygg) och mina händer relativt fria. Sjuttielva väskor för en vecka eller två, låter synnerligen överdrivet, när det inte handlar om en skidsemester.

Om sulkyns ryggläge inte kan ställas om tillräckligt, kan man helt enkelt luta hela sulkyn bakåt mot en stol när man tar ett glas i solen medan barnet sover middag, eller när man äter middag på kvällen i lugn och ro sedan barnet har somnat.

Jag minns verkligen inte hur de gjorde på planen med den där sulkyn, men eftersom jag inte minns det bör det ha gått smärtfritt.

Liknande trådar

Fritid Jag ska flyga för första gången på flera år, och minns inte hur man gör. Har bokat utan incheckat bagage. Har en elektronisk biljett på...
Svar
19
· Visningar
803
Senast: warg
·
Kropp & Själ Jag trodde aldrig att det här problemet skulle uppstå! Jag går på semester om två veckor och har inte någon plan för min första vecka...
2
Svar
30
· Visningar
1 310
Senast: Rie
·
Fritid Hej Om en vecka ska jag och mannen flyga till Storbrittanien och ingen av oss är särskilt vana vid att resa, så jag tänkte kolla om det...
2 3
Svar
54
· Visningar
2 385
Senast: KesoNeso
·
Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
1 556
Senast: Queen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Kräkningar
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈