Resa utomlands för första gången, tips?

Akerman

Trådstartare
Ja nu är det äntligen dags för min första (efterlängtade) utomlands resa :D:bump:
I slutet av april drar vi i väg till Cypern/Pafos (All inclusive) för en veckas semester...kan säga att jag längtar en massa redan.. och snart ihjäl mig :p haha!

Så nu till den stora frågan. Är det något speciellt jag bör tänka på inför vår resa?
Alla som jag ska åka med (5 vuxna + en 5-åring) har varit utomlands tidigare, så de vet ju redan vad som väntar...typ, men inte jag :p

Vad bör jag ha med mig i resväskan ner? (Förutom pass o pengar då förstås ;))
Är det någon här som varit i Cypern tidigare? (*Typ vanligaste resmålet* :angel:)
Tips på vad man inte bör missa/göra?
Är det billigt/dyrt att handla där?

Andra "första gången utomlandssemester tips" är också självklart varmt välkomna! :up:

/Hon som förbereder sig/packar väskan i god tid innan ;)

Några förslag:
  • Köp mini flaskor så kan du fylla på med ditt vanliga schampoo.
  • Adapter om du har något med dig som behöver laddas (jag har ingen aning om vad Cypern har för sort väggkontakter).
  • Bekväma skor! Om ni ska runt och promenera mycket, sårtejp till eventuella skavsår (funkar till mycket annat också!)
  • Om det är soligt och du lätt blir solbränd, Aloe Vera kräm.
  • Du behöver mindre kläder än du tror
  • Ha roligt!

Mitt nummer ett tips som antagligen enbart gäller personer som lyckas med att vara ute i naturen konstant, stoppa passet i en förslutningsbar påse med några silica påsar i. Det blir lite jobbigt när man har glömt att man lade passet i kameraväskan och den blir fylld med vatten annars.

Aah, Smart där med mindre schampoo-flaskor :up:
Kläder packas ju såklart onödigt mycket mer än vad man behöver - som alltid annars, men ska försöka bara ta med det nödvändigaste!:banghead: :angel::p

Skriv en packlista så du inte glömmer något viktigt. Och stryk sedan minst en tredjedel av kläderna på listan innan du packar ;)
Om du ska gå omkring mycket, ta gärna med två par väldigt bekväma skor.

Tänk på att solen kan vara stark och huden är ljus på våren! Har du sandaler eller slippers så smörj även fötterna med hög solskyddsfaktor. Glöm inte näsan.

Att fylla över schampoo till småflaskor tycker jag är onödigt meckigt om man har incheckat bagage och inte ska släpa det en massa till/från flygplatsen. Såvida ens favoritschampoo inte bara finns på litersflaskor förstås....

Kolla in någon vädersajt ( t ex yr) hur vädret brukar vara den tiden som du ska dit. Även om det är varmt på dagarna så kan det kanske vara svalare på kvällarna? Om hotellet inte är uppvärmt kan det kanske även vara lite svalare inomhus på nätterna. I så fall behöver man mer kläder - ett par långbyxor och en tröja eller kofta (ev två tröjor, beror på hur länge ni ska vara borta). Har själv varit tvungen att köpa en varm tröja det första jag gjorde på en resa, och det är ju onödigt om man kan undvika det. Själv fryser jag i o f s ofta på planet och vill ha varma kläder även där.

Jag har varit på Cypern, dock inte Pafos, och en stor fördel är att nästan alla talar engelska. Största bekymret är att det är vänstertrafik. Tog en vecka innan vi vande oss vid på vilken sida av vägen man skulle vänta på bussen...

Nu ska ju ni bo på all inclusive, men annars så har butikerna ett "normaleuropeiskt" sortiment, man kan nog hitta allt man vill ha och det mesta som man är van vid att hitta här hemma.

Adapter borde inte behövas om man har europakontakt (och det har all modern elektronik), i så fall lär det framgå av charterbolagets beskrivning. Jag har glömt hur det var, men har inget minne av att vi hade adapter.

Får man ta med sig handdukar från hotellet till stranden (andra stränder)? Om inte kan det vara bra att ha med en egen badhandduk. Annars kan du köpa det på plats och samtidigt få en praktisk souvenir.

Resan är ganska lång, så en god bok kanske?

Tack för tipsen! :)

Ja, en tjockt tröja eller kofta kommer följa med, då jag läst att de kan vara lite kallt på kvällarna.
Har ingen aning om de med badhandduken då det var min sambos bror som beställde resan. Dessutom beställde han hotellet för sig och flyget för sig, så vet inte var man kan kolla upp det. Men de kan väl ändå inte precis hindra en för att ta med badhandduken till dit man vill (ex. Stranden) tycker man? Men annars kan man ju som sagt köpa en badhandduk så får man ett minne på köpet! :)

Såg några youtube klipp därifrån, o såg då att de körde lite smått som galningar där..så man får passa sig när man ska gå över gatan:nailbiting:
Tror inte vi kommer hyra någon bil när vi är där, blir nog bussen om vi ska någonstans, då vi är 6st + ett barn = får inte plats i en bil :p

Resan blir underhållen av en ljudbok :up: Kanske man kan ta med surfplattan o se nån film eller så med?!:idea::angel:

Det v
Tack för tipsen! :)

Ja, en tjockt tröja eller kofta kommer följa med, då jag läst att de kan vara lite kallt på kvällarna.
Har ingen aning om de med badhandduken då det var min sambos bror som beställde resan. Dessutom beställde han hotellet för sig och flyget för sig, så vet inte var man kan kolla upp det. Men de kan väl ändå inte precis hindra en för att ta med badhandduken till dit man vill (ex. Stranden) tycker man? Men annars kan man ju som sagt köpa en badhandduk så får man ett minne på köpet! :)

Såg några youtube klipp därifrån, o såg då att de körde lite smått som galningar där..så man får passa sig när man ska gå över gatan:nailbiting:
Tror inte vi kommer hyra någon bil när vi är där, blir nog bussen om vi ska någonstans, då vi är 6st + ett barn = får inte plats i en bil :p

Resan blir underhållen av en ljudbok :up: Kanske man kan ta med surfplattan o se nån film eller så med?!:idea::angel:

det vanliga är att man tar med eget badlakan, det skulle jag absolut rekommendera.

Ja nu är det äntligen dags för min första (efterlängtade) utomlands resa :D:bump:
I slutet av april drar vi i väg till Cypern/Pafos (All inclusive) för en veckas semester...kan säga att jag längtar en massa redan.. och snart ihjäl mig :p haha!

Så nu till den stora frågan. Är det något speciellt jag bör tänka på inför vår resa?
Alla som jag ska åka med (5 vuxna + en 5-åring) har varit utomlands tidigare, så de vet ju redan vad som väntar...typ, men inte jag :p

Vad bör jag ha med mig i resväskan ner? (Förutom pass o pengar då förstås ;))
Är det någon här som varit i Cypern tidigare? (*Typ vanligaste resmålet* :angel:)
Tips på vad man inte bör missa/göra?
Är det billigt/dyrt att handla där?

Andra "första gången utomlandssemester tips" är också självklart varmt välkomna! :up:

/Hon som förbereder sig/packar väskan i god tid innan ;)

Det kan vara bra att ha med ett lite "reseapotek" med typ plåster, bandage, värktabletter, vätskeersättning, tabletter mot diarré och annan medicin om man tar någon sådan. Kan vara skönt att slippa springa och leta efter apotek typ mitt i natten om man skulle må dåligt och även annars kan det vara dåligt med apotek i turistorter.

Jag skulle definitivt ta med mig en surfplatta samt ett antal böcker så man har något att göra i solstolen :)

Det kan vara bra att ha med ett lite "reseapotek" med typ plåster, bandage, värktabletter, vätskeersättning, tabletter mot diarré och annan medicin om man tar någon sådan. Kan vara skönt att slippa springa och leta efter apotek typ mitt i natten om man skulle må dåligt och även annars kan det vara dåligt med apotek i turistorter.

Du får det att låta som om hon ska till bort Indien ;). Ett sådant reseapotek hade jag inte ens med mig när barnen var små. Plåster och värktabletter är ju alltid bra att ha med sig. Men vätskeersättning? Ta inte illa upp, konstaterar bara att vi tänker olika. I Europa och USA så känner jag inte större oro för att bli sjuk än i Sverige. Och då finns det normalt hjälp att få (inte sällan bättre än i Sverige).

@Akerman - jag tycker inte att du behöver oroa dig för att bli sjuk. Men känner du dig tryggare så följ Malibus råd. När vi var på Cypern var det över 40 grader och en del skandinaver drabbades av värmeslag - inte att leka med. Men det tror jag inte att det är risk för i april. :)

Du får det att låta som om hon ska till bort Indien ;). Ett sådant reseapotek hade jag inte ens med mig när barnen var små. Plåster och värktabletter är ju alltid bra att ha med sig. Men vätskeersättning? Ta inte illa upp, konstaterar bara att vi tänker olika. I Europa och USA så känner jag inte större oro för att bli sjuk än i Sverige. Och då finns det normalt hjälp att få (inte sällan bättre än i Sverige).

@Akerman - jag tycker inte att du behöver oroa dig för att bli sjuk. Men känner du dig tryggare så följ Malibus råd. När vi var på Cypern var det över 40 grader och en del skandinaver drabbades av värmeslag - inte att leka med. Men det tror jag inte att det är risk för i april. :)

Jag tar inte illa upp, men har självt legat med hög feber på en ö i Grekland långt ifrån apotek och vätskeersättning är då bra att ha. Det är ju inte direkt mycket grejer att ha med sig, allt ovanstående får lätt plats i en liten necessär...och folk blir magsjuka även i Europa.

Jag tar inte illa upp, men har självt legat med hög feber på en ö i Grekland långt ifrån apotek och vätskeersättning är då bra att ha. Det är ju inte direkt mycket grejer att ha med sig, allt ovanstående får lätt plats i en liten necessär...och folk blir magsjuka även i Europa.

Tabletter mot diarré "räddade" min semester i stora landet Usa. Hade inte direkt lust att springa runt och leta apotek då så väldigt glad att de redan fanns på mitt hotellrum! Bara att byta till ett nytt lands bakterieflora kan göra att det ballar ur.. Behöver inte vara dålig mat som orsak.
Åk aldrig utomlands utan en ask Dimor med, den är cirka 3x5x1 cm så tar inte stor plats.

Kläder finns att köpa där om du glömmer någo. Men sköna skor och promenadsandaler och strandtofflor är bra att ha med!

Tänker att det inte är så ofta som en i övrigt frisk vuxen behöver vätskeersättning första dygnet? Annars kan man göra vätskeersättning med hjälp av kuvert med socker och salt som man får på restauranter. TS har ju ressällskap som kanske kan bistå om hon skulle ha otur att bli sjuk? (Jo jag har blivit matförgiftad bådeutomlands och i Sverige)
Har bara erfarenhet av helpension där man får maten serverad vid bordet eller direkt av kocken, men om hotellet har buffé bör man nog vara lite försiktig och inte äta mat som stått framme länge eller inte är ordentligt varm (eller kall).

* Kläder: Det absolut mest nödvändiga. Det enda man kan överdriva med gott samvete är underkläder! Dessutom så ska du inte ut på savannen i Afrika så det finns ju vanliga affärer. Man tror ALLTID att man packat för lite kläder men på väg hem ligger hälften ändå vikta. Det gäller då även mig som packar typ tre linnen och två par shorts liksom, det är roligt att handla på plats och speciellt på marknader eller lokala butiker :)

* De absolut viktigaste föremålen: Pass, pengar, biljett, laddare till telefon eller kamera.

* Det lilla reseapoteket: Värktabletter, vätskeersättning, nässpray och after sun, öronproppar.
Tar väldigt liten plats och det är guld värt om man behöver det. Speciellt mitt i natten när man ligger och kräks på golvet, febrig och kallsvettig av värmeslag :o Erfarenheten talar här.

* Är du strandliggare är det roligt med en tjock pocketbok att trycka näsan i.

* Badkläder och handduk, strandtofflor om du inte tänkt köpa det på plats.

Jag var på Cypern för något år sedan på studentresa. Vi behövde inga adapters utan det var samma kontakter som i Sverige, och sjukvården fungerade utmärkt när en som var med skadade sig (rengöring och bandagering).

*Ta med dig kontanter, det är inte lika självklart att man kan betala med kort som det är i Sverige och du bör vara försiktig med vart du använder ditt kort. Jag vet inte om risken att få kortet kapat är större i Cypern än Sverige, men det är ju betydligt mer komplicerat om man får kontot tömt utomlands jämfört med hemma så bättre vara på säkra sidan.

*Ta med några påsar handtvättmedel så slipper du ta med så mycket kläder, och det är rätt skönt att kunna tvätta badkläderna ordentligt om man haft dom på sig länge på dagen. Jag har haft svårt att hitta handtvättmedel att köpa på vissa ställen, även om det säkert finns, så jag tar alltid med hemifrån.

*Ta med dig någon mer typ av ID än bara passet utifall det kommer bort.

*Ta kopia på biljetten hem och "göm" på ett smart ställe.

*Skriv ner viktiga nummer till försäkringsbolag osv så att du slipper ta reda på dem om olyckan är framme och passet kommer bort/du skadar dig etc.

*Jag tar alltid med mig ett eget badlakan att ha på stranden, vissa hotell har ganska små handdukar och jag föredrar mitt stora badlakan som dessutom är ganska tjockt och skönt att ligga på.

*Det man kan köpa i en svensk mataffär kan man lätt köpa på plats i Cypern om man glömt och särskilt om du tror att du gör åt en hel förpackning av något under tiden du är där kan du ju lika gärna strunta i att ta med hemifrån och köpa på plats.

*Väg (och ev mät) väskan/väskorna INNAN du åker till flyget så att du ser att den/de inte är för stora/tunga. Vissa flygbolag tar väldigt bra betalt för att ta med en väska om den är för stor, jag fick betala 350 kr för ett enda extra kilo en gång. Hotell brukar ha någon typ av våg man kan låna innan hemfärden om man frågar i receptionen.

Lycka till och ha en riktigt trevlig semester!!

Nu har du redan fått massor med bra tips men jag tänkte bara tipsa om att få med en riktigt bra nässpray. Jag lyckas alltid, utan undantag, få bihåleinflammation när jag reser via flyg. Det brukar bryta ut sådär halvvägs genom semestern och stanna kvar hem till Sverige. Låter kanske inte så farligt, men prova att flyg med bihåleinflammation... Det gör så satans ont att det inte går att beskriva. Får ont bara jag tänker på det, huga!

När vi var i Nice i somras så var det nära på att vi fick boka om biljetterna då jag inte fick tag på nässpray med kortison (typ Nasonex) och visste sen tidigare hur över jävligt det är att flyga med bihåleinflammation (när jag flög hem från London för några år sedan fick flygvärdinnorna ropa efter läkare i högtalarna för det började blöda ur ett öra och jag svimmade... :o).

Summasumarum - ta med en kortisonspray (och/eller rinexin, men tror det är svårare att få tag på)!

Tänker att det inte är så ofta som en i övrigt frisk vuxen behöver vätskeersättning första dygnet? Annars kan man göra vätskeersättning med hjälp av kuvert med socker och salt som man får på restauranter. TS har ju ressällskap som kanske kan bistå om hon skulle ha otur att bli sjuk? (Jo jag har blivit matförgiftad bådeutomlands och i Sverige)
Har bara erfarenhet av helpension där man får maten serverad vid bordet eller direkt av kocken, men om hotellet har buffé bör man nog vara lite försiktig och inte äta mat som stått framme länge eller inte är ordentligt varm (eller kall).

Men varför ifrågasätta det? Jag har alltid med mig vätskeersättning på grund av att det oftast brukar vara varmare än jag är van, att man ibland glömmer bort att dricka och för att det händer att jag förtär lite mer alkoholhaltiga drycker under semestern. Det är väl inget konstigt med det?

Hej hopp igen!

Nu är det bara två veckor kvar tills vi ska åka :D
O nu sitter jag här o funderar på om det räcker med en 150ml solskyddskräm till två personer under en vecka?
Sedan undrar jag vilket märke av solkräm som är bäst? :idea:
Och är after sun = samma som typ kylbalsam eller behöver man både och? :angel::banghead::p

Hej hopp igen!

Nu är det bara två veckor kvar tills vi ska åka :D
O nu sitter jag här o funderar på om det räcker med en 150ml solskyddskräm till två personer under en vecka?
Sedan undrar jag vilket märke av solkräm som är bäst? :idea:
Och är after sun = samma som typ kylbalsam eller behöver man både och? :angel::banghead::p

Med tanke på att man egentligen ska ta 1 dl (100 ml) kräm till hela kroppen för att få rätt skydd så räcker det verkligen inte!
Nä men en flaska på 150 ml räcker knappt till en person, jag hade tagit med 4 flaskor om man är två personer.

Självfallet beror det på hur noga man är och hur ofta man smörjer sig.

Liknande trådar

Katthälsa Jag med familj har bott utomlands i sambons hemland under en del av föräldraledigheten i 3,5 månader. Under tiden vi har varit borta så...
2
Svar
22
· Visningar
4 386
Senast: Kaching
·
Övr. Hund Hej, Denna fråga har säkert varit uppe en massa ggr men ber gärna om er input givet mina förutsättningar. (Funderar i första hand på om...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
9 334
Senast: Pilot
·
Kropp & Själ Hej! Nu har jag fått tid för en Koloskopi den 8/6, första gången för mig då jag tidigare bara gjort rektoskopi och en sigmoideskopi där...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
14 205
R
Kropp & Själ Hej allihop! Nästa år ska jag och min make resa till USA. Han har varit där förut, på västkusten, men för mig är det första gången...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 294

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Storlek på rastgårdar?
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat