Sv: Resa till Mora via väg 45 lek o fika plats
från grums och upp har du sunne, torsby och sen värmlandsporten.
sunne känns ju lite för nära inpå grums, torsby skulle nog kunna vara bra att rasta på!
om du inte vill åka över arvika då.
E6 upp till uddevalla, där brukar vi pausa och sen kör vi i ett streck hem över bengstfors och årjäng. från böteborg och hem till arvika tar det 2,5 timme att köra den vägen, utan stopp.
fika/mat och lekkamrat får du här!
sen har du drygt 25 mil upp till mora, och har värmlandsporten efter ungefär 13 mil.
bara en tanke.....
värmlandporten är väl ingen superspännade plats, men du har ganska fina bensträckarställen om du tar till höger eller vänster. (min pappa bor nån mil upp till vänster BTW).
mellan torsby och värmlandporten, en liten bit efter att du sväng tvärt till höger (vägen fortsätter rakt, men 45an tar till höger) så finns det en liten sjö på vänster sida efter vägen, där det kan vara ganska fint att stanna och ta en snabbfika! i sjön finns det en sten, där det har häckat en fiskmås i alla år som jag har åkt till pappa.
tallskog och inga hus i närheten.
men innan du kommer till den sjön, så har du en sjö på höger sida! tror den kommer ganska snabbt efter ett ställe som heter digerberget tror ja. ganska stort och öppet, kanske kan passa! annars har du ju hovfjället du säkert kan åka in till och kika på. den missar du inte.
skulle kunna guida dig steg för steg på vägen mellan värmlandsporten och sunne, har åkt den vägen helt otroligt många gånger och kan den som min egen ficka ungefär.
men som sagt, känner du för att lägga om rutten och köra över arvika, så är ni hjärtligt välkommna hem till mig och Matildus!