Resa med hund?

Jenka

Trådstartare
Kom och tänka på lite saker tidigare idag som jag hoppas att jag kan få svar på:

- Vad gäller när man reser till Norge med hund? Går det?

- Åka tåg med valp (inom Sverige), hur funkar det? När kan man tänka sig att man vågar sig på några timmars tågresa både vad det gäller valpens tålamod, rumsrenhet etc? Förstår ju att det självklart är jätteindividuellt, men går det att ha något hum?

Sv: Resa med hund?

Åka tåg med valp funkar utmärkt. Åkte tåg med Uno i dryga 4h när han var 3½ månad. Han låg och sov i knät.

Att ta med hunden till Norge är ab solut inga problem, bara att tuta o köra. Krävs inga rabiesvaccin eller liknande.
Ska du dit? :)

Har släkt i Oslo så jag är där en eller ett par gånger/år. Ska dit nu över påsk men utan hund- han är bara 3 veckor gammal än så länge.
Men det är ju kanon om han kan följa med i framtiden.

Skönt att det verkar funka med tåg också, vilket kan bli aktuellt betydligt tidigare än Norge-resa. Vid närmre eftertanke har jag nog träffat en valp på tåget nån gång, kommer dock inte ihåg hur lång resan var.

Åker tåg men hunden sthlm - oslo väldigt ofta ( nu är ju hon iof vuxen ) 6.5 timmar

Något hon klarar väldigt bra ! Dock inga längre stopp den sträckan - ingen möjlighet att rasta under tiden ...

Kom och tänka på lite saker tidigare idag som jag hoppas att jag kan få svar på:

- Vad gäller när man reser till Norge med hund? Går det?

- Åka tåg med valp (inom Sverige), hur funkar det? När kan man tänka sig att man vågar sig på några timmars tågresa både vad det gäller valpens tålamod, rumsrenhet etc? Förstår ju att det självklart är jätteindividuellt, men går det att ha något hum?
Om du åker till Norge så ta med stamtavla, vissa sk kamphundsraser/blandisar är förbjudna o kan omhändertas/avlivas.

mvh

Att åka tåg är inget problem alls, jag pendlade en del med min cairn mellan borås-skellefteå vilket tog dryga arton timmar om jag minns rätt. Även pudeln fick hänga mer någon gång, inte heller där något bekymmer, nu var dom båda iofs vuxna.

Och glöm inte vaccineringsintyget. Du ska ha hunden vaccinerad men behöver inte ha den rabies vaccinerad

Vaccinerad mot?
(alltså, det vanliga, inget extra?).

Tack för tipsen, får kolla upp lite men det låter ju inte som några större problem i alla fall.

Att det ska gå att åka tåg med vuxen hund räknar jag med, det är mer medans den är valp jag funderar på,

Jag har åkt tåg med 12-veckors valp. Den resan tog 10 timmar (om det inte var någon timme mer). Det gick finfint. Hon blev rastad innan och efter halva resan vaknade hon till (hon sov hela tiden) och började vimsa runt lite. Då klev vi av så fort tåget stannade, hon satte sig direkt och kissade, vi skyndade på igen och sedan sov hon resten av vägen.
Det är ofta uttröttande att åka tåg med alla nya dofter, människor överallt och mycket ljud, så i stort sett alla hundar brukar sova om man åker längre sträckor.

Tvivlar jag starkt på. Ingen valp klarar väl fysiskt av att hålla sig förrän de är några månader. Dock var hon duktig på att säga till när hon behövde ut. Man kan ju alltid ta med tidningar och sätta på tågtoalettgolvet om den skulle bli kissnödig när man inte har möjlighet att gå ut. (Det har jag inte gjort själv, men vet flera som gjort). Men, om man inte ger varken mat eller vatten under resan brukar det gå bra.

Vaccinerad mot?
(alltså, det vanliga, inget extra?).

Tack för tipsen, får kolla upp lite men det låter ju inte som några större problem i alla fall.

Att det ska gå att åka tåg med vuxen hund räknar jag med, det är mer medans den är valp jag funderar på,

Vaccinerad mot det vanliga :)

Liknande trådar

Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
2 022
Senast: Sesca
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla... 2 3
Svar
42
· Visningar
5 884
Senast: fixi
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom... 2
Svar
33
· Visningar
5 433
Senast: Hermelin
·
Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam... 2 3
Svar
49
· Visningar
5 947
Senast: lilstar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka