Resa med förbjuden ras

• Hundavel & Ras
  • Trådstartare Trådstartare Atalantha
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 45
  • Visningar Visningar 9 179
A

Atalantha

Ena vovvsan har 50% anatolisk herdehund i sig, som nu är förbjuden i Danmark. Vad händer om vi vill resa till Danmark med henne på semester? Hittar inget om vad exakt som gäller i ett sådant läge, så tänkte höra om någon här vet. Tex, får vi ens ta med henne? Måste hon ha munkorg osv..

Sv: Resa med förbjuden ras

Tror att du bäst och säkrast svar om du vänder dig till danska myndigheter och frågar.
Förr när Sverige hade liknade förbud för vissa raser så gällde det inte korsningar utan bara renrasiga. Men det var helt stopp för en sådan hund att komma in i Sverige.
Var det någon som försökte och påträffades blev det beroende orsak allt från att bara vända tillbaka till avlivning och böter för ägaren.

Är anatolisk herdehund förbjudna i danmark? Dom enda raserna jag kan hitta som är förbjudna är följande. Står ingenting om antatolisk öht nånstans :) (vad jag kunnat se iaf)

Hundraser som förbjuds i Danmark
Pitbullterrier
Amerikansk Staffordshire terrier
Tosa
Amerikansk bulldogg
Fila brasileiro
Dogo argentino
Boerboel
Kangal
Centralasiatisk ovtjarka
Kaukasisk ovtjarka
Sydrysk ovtjarka
Tornjak
Sarplaninac

Och vad jag har förstått så är kangal och anatolisk herdehund två olika raser?

Helt rätt, Kangal o Anatolian Karabach är två olika raser.

Till Masse:
Mig veterligen har vi bara haft förbud mot Pitbulls i Sverige o inga andra raser.
I Danmark så är det förbud mot alla de listade raserna, samt blandisar med dessa raser i sig.

Tror att du bäst och säkrast svar om du vänder dig till danska myndigheter och frågar.
Förr när Sverige hade liknade förbud för vissa raser så gällde det inte korsningar utan bara renrasiga. Men det var helt stopp för en sådan hund att komma in i Sverige.
Var det någon som försökte och påträffades blev det beroende orsak allt från att bara vända tillbaka till avlivning och böter för ägaren.

Avlivning :eek: Nej det tänker jag då inte riskera!!! Tack, ska vända mig till de danska myndigheterna. Sambon sa nu att det verkar som att Norge också har förbud mot Anatolisk herdehund, vi kommer aldrig få komma iväg på minisemester :devil:

Är anatolisk herdehund förbjudna i danmark? Dom enda raserna jag kan hitta som är förbjudna är följande. Står ingenting om antatolisk öht nånstans :) (vad jag kunnat se iaf)

Hundraser som förbjuds i Danmark
Pitbullterrier
Amerikansk Staffordshire terrier
Tosa
Amerikansk bulldogg
Fila brasileiro
Dogo argentino
Boerboel
Kangal
Centralasiatisk ovtjarka
Kaukasisk ovtjarka
Sydrysk ovtjarka
Tornjak
Sarplaninac

Och vad jag har förstått så är kangal och anatolisk herdehund två olika raser?

Jag har aldrig riktigt fått pejl på det där.. Skillnaden mellan raserna alltså. Anatolisk herdehund är vad förra ägaren och "uppfödaren" sa, skickar med en bild på pappan :)

31727518.jpg

Sen om han är Kangal eller Karabash (hette väl dom två olika?) har jag ingen aning om egentligen :o Tycker dom är så väldigt lika :P Vad jag kan läsa mig till så tillhör Kangal anatolisk herdehund men är inte samma ras, eller något :angel:

Om man har en hund av förbjuden ras så får man resa igenom Danmark exempelvis, men måste då följa tvånget om koppel, munkorg på vissa platser etc etc.

Jag kollade aldrig upp vad som gällde för att stanna i Danmark på semester, eftersom jag bara behövde veta huruvida jag kunde importera via DK eller ej - har ju Amstaff som är förbjuden där.

Om man har en hund av förbjuden ras så får man resa igenom Danmark exempelvis, men måste då följa tvånget om koppel, munkorg på vissa platser etc etc.

Jag kollade aldrig upp vad som gällde för att stanna i Danmark på semester, eftersom jag bara behövde veta huruvida jag kunde importera via DK eller ej - har ju Amstaff som är förbjuden där.

Trist med munkorg och att man bara får resa igenom.. Koppel har hon ändå, får inte riktigt full pli på den vovven :devil:

Jag är en människa som inte gillar semestrar långt hemifrån, utan föredrar en helg i danmark eller något annat närliggande i sådana fall, bara för att komma iväg. Vovvarna vill vi ju ha med oss, men inte om ena ska behöva munkorg :/

Men hur ska de veta vilken ras hunden är? Ifall du blir ifrågasatt säg att det är en blandning mellan ridgeback och labrador. I passet står det ju hundens ras, men jag tycker att det är väldigt sällan de kollar i passet, mer än avmaskningarna och vaccinationerna.

Vad jag förstått så är APBT vanligare än någonsinn i UK sedan de införde förbud mot rasen, de går under betäckningen Boxerblandisar.

Var ett TV program om det för några år sedan. Gamenes aveln förekommer tydligen flitigt i Finland, varifrån de exporteras till UK.

Nu vet jag inte hur det är i DK, men i andra länder med förbud så ligger i alla fall bevisbördan hos dig. Alltså, om du åker dit med en blandras eller hundras som liknar någon av dom förbjudna så måste också DU kunna bevisa att hunden inte är av förbjuden börd.. Inte så lätt med en blandras alltså.

Jag kan ju resa igenom DK, bli stoppad och då få frågan om mina hundar är förbjudna. Då får jag svara ja, visa upp alla deras papper samt bevis på att vi bara reser igenom landet etc. Man måste ha bevis på allt typ..

Kan han mycket väl vara, när jag träffade ägaren till föräldrarna var jag inte medveten om att det fanns två olika varianter, så jag tänkte inte ens på att fråga. Snokade på vovve.net och de enda hundarna vars variant stod var kangal, där fanns både hundar som var helt annorlunda pappan, och hundar som var mer lika. Svårt det där.. Kunde det inte rört sig om BC eller Schäfer istället, hade varit lättare :angel:

Tack för sidtipset, har bokmärkt den!

Men hur ska de veta vilken ras hunden är? Ifall du blir ifrågasatt säg att det är en blandning mellan ridgeback och labrador. I passet står det ju hundens ras, men jag tycker att det är väldigt sällan de kollar i passet, mer än avmaskningarna och vaccinationerna.

Står ju både i försäkring och pass i sådana fall (har ej pass än)
Min oro ligger ju mest om det händer någonting. Jag vill inte riskera hundens liv eller välmående genom att försöka dölja det. Om dom kommer på det kan det i värsta fall bli så illa som avlivning, kanske. Eller att dom beslagtar henne i väntan på utredning, att försäkringen inte täcker osv.. Ridgeback/Labrador lär dom inte gå på :angel:

Hunden i fråga:
31728159.jpg

Men schäfer/rottis-korsning skulle nog inte vara omöjligt att dra till med i sådana fall ;)

Är han renrasig anatol? Har aldrig sett den färgen innan.
Ser ut som det är lite mastiff i :P

Han påstås vara renrasig, men det är ju ingenting jag kollat upp. Har litat på förra ägarens och ägaren till föräldrarnas ord (hon äger båda). Vovvens helbror är mer lik sin far:

31728160.jpg

31728161.jpg

Mamman:
31728162.jpg

Vilka problem man får helt plötsligt när man snålat och köpt sig blandraser som man dessutom inte har en aning om vad det är.

Så skadeglad man är så tycker jag ni kan stanna hemma med hundarna.

Sen vad är det för larv om att man inte kan resa om hunden måste ha munkorg bara lära dom att det är nåt positivt så trycker dom ju självmant ner huvudet i korgen. Så är det väl bara det mänskliga tänket kvar att hunden har munkorg på sig för inte bryr sig hunden.

Vilka problem man får helt plötsligt när man snålat och köpt sig blandraser som man dessutom inte har en aning om vad det är.

Så skadeglad man är så tycker jag ni kan stanna hemma med hundarna.

Sen vad är det för larv om att man inte kan resa om hunden måste ha munkorg bara lära dom att det är nåt positivt så trycker dom ju självmant ner huvudet i korgen. Så är det väl bara det mänskliga tänket kvar att hunden har munkorg på sig för inte bryr sig hunden.

Jag snålade inte, jag fastnade för individen ;) Och om jag ska vara helt ärlig så kommer ju din åsikt sällan få mig att stanna hemma heller, ser ingen logik i det :p Hunden i fråga har ingenting emot munkorg men faktum är att jag föredrar att hon ska vara utan.

Fast jag har verkligen inte snålat, men jag får inte samla ihop flocken värd sexsiffrigt belopp och semestra i Danmark, Norge, Turkiet, England, Portugal m.fl ;)

Rasförbud är ett dåligt påfund som flera länder redan slopat efter många års försök. Jag skulle dock aldrig hoppa över resan enbart pga en munkorg eller koppeltvång, det är inget som hundarna kan ta skada av.

Man kan ju ta chansen att lämna bort hundarna under tiden och njuta av lite egen tid, om man nu ändå ska till ett land där ens hundar är förbjudna.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här... 2 3
Svar
43
· Visningar
3 515
Senast: Sedna
·
R
Hundavel & Ras Jag tycker också att det låter som att en käck utställnings/sällskspsavlad labbe skulle kunna passa din vän bra :) Kanske att det går... 2
Svar
36
· Visningar
1 523
Senast: ildiko
·
R
Hundavel & Ras Det här är en tråd jag aldrig trodde att jag skulle skapa :D Men - jag har gått och blivit sugen på en retriever! Vi har haft hundar i... 4 5 6
Svar
111
· Visningar
12 683
Senast: Sezziyanen
·
Övr. Barn Jag håller på att bli knäpp av allt velande och tankar och funderingar fram och tillbaka 😅 Jag har idag ett barn på 1,5år. Jag lever... 2
Svar
26
· Visningar
2 096
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka