Resa med barn och bebis

Comfort

Trådstartare
I slutet av april åker vi till Cypern, barn på 7år ,4 år och 5,5 månad.
Har börjat planera packningen lite redan nu, gillar att vara förberedd :D

Har ni nåt tips på vad som är bra att tänka på, bra att ha med och sånt som är onödigt att tänka på/ha med som jag kan lägga till på listan?

Underhållning på flyget, A har flugit ca 30 ggr nu och blir 2 i februari, hon har en padda med film och block och kritor, ibland får hon små paket med nått litet att öppna ombord. Snacks och nått att dricka har vi också. Jag brukar ha en ryggsäck sen en tygkasse i den med saker till A som jag plockar fram ombord och har vid sätet så finns det lättillgängligt.
Nu flyger vi till mormor och morfar i Sverige och hem igen så jag bantar ner handbagaget varje gång, men har alltid några extra blöjor och extra byte ifall det händer en olycka eller att bagaget blir försenat, men ta inte för mycket handbagage heller, det blir tungt att bära det och barn särskilt när man kommit fram och det är kö till pass etc.
Bärsele/sjal är värt guld på flygplatsen.

Tack för svaren, skriver upp lite till :)
Hur funkarbdet med blöjbyte på flyget, får man göra det på golvet? Och vad menas med "bebis plats " på flyget, är den bredre plats eller nåt extra?
Tänkte ha sjalen på flyplatsen och hoppas att han börjat gilla den då :o
Läste att man kan lägga ett paket blöjor i vagnen när man checkar in den men är det OK för personalen?
Räknas klämmisar som mat/får man ta med det?

Underhållning på flyget, A har flugit ca 30 ggr nu och blir 2 i februari, hon har en padda med film och block och kritor, ibland får hon små paket med nått litet att öppna ombord. Snacks och nått att dricka har vi också. Jag brukar ha en ryggsäck sen en tygkasse i den med saker till A som jag plockar fram ombord och har vid sätet så finns det lättillgängligt.
Nu flyger vi till mormor och morfar i Sverige och hem igen så jag bantar ner handbagaget varje gång, men har alltid några extra blöjor och extra byte ifall det händer en olycka eller att bagaget blir försenat, men ta inte för mycket handbagage heller, det blir tungt att bära det och barn särskilt när man kommit fram och det är kö till pass etc.
Bärsele/sjal är värt guld på flygplatsen.
Brukar det göra ont i öronen på barnet?

Jag blir så yr och är flygrädd så det blir spännande att hålla masken o va cool inför de stora :nailbiting:

Hur funkarbdet med blöjbyte på flyget, får man göra det på golvet? Och vad menas med "bebis plats " på flyget, är den bredre plats eller nåt extra?
Läste att man kan lägga ett paket blöjor i vagnen när man checkar in den men är det OK för personalen?
Det finns skötbord på toaletten på flyget. Det är dock trångt men är den lille bara 5,5 månad så funkar det säkert bra.
Bebisplats vet jag inte vad det är. Blöjor i vagnen har jag aldrig haft så det vågar jag inte svara på.
Klämmisar får du ha med på flyget. Om du flyger charter så brukar man även få nån frukt + fruktpure till bebisen.
Det kan göra ont i öronen, på alla. Tuggummi till de stora barnen o amning el motsvarande till den lille brukar hjälpa.
Lycka till!

bebisplats innebär ofta att man får platsen på första raden med mer utrymme där bebis kan ha en "säng" hängandes på väggen.

Jag har tagit med klämmisar, tetror med ersättning och flaska med vatten (nappflaska och den hon har nu zippy cup)
Blöjbyte går men kan va lite trångt, man fäller ner ett bord över toan och de finns på toaletterna längst bak på de flyg jag varit på.

Brukar det göra ont i öronen på barnet?

Jag blir så yr och är flygrädd så det blir spännande att hålla masken o va cool inför de stora :nailbiting:

Senaste resan så visade A att hon hade lite ont men inte de övriga resorna, men alla är ju olika.
Jag är mer rädd nu än jag varit innan om jag ska vara ärlig, man får tänka på att andas och försöka slappna av så gott det går. Har inga större problem med de vanliga planen men SAS kör ibland små plan upp till Norrland och där får jag kämpa, vi brukar kolla på babblarna och sjunga så jag blir distraherad.

Det kommer gå jättebra att flyga och allt runt omkring, lugna föräldrar gör mycket för barnen.

När jag flög med ettåring var det kaos vid landningen. Hade lite extra god dricka till henne men den tog slut så fort och när hon väl började få ont gick det inte att få stopp på trots att personalen kom med ny dricka. Till hemvägen köpte jag faktiskt klubbor. Det var lättare att tvinga i henne, om än väldigt, väldigt kladdigt! Med klubba i munnen gnydde hon ett par gånger men inte värre än så.

När jag flög med ettåring var det kaos vid landningen. Hade lite extra god dricka till henne men den tog slut så fort och när hon väl började få ont gick det inte att få stopp på trots att personalen kom med ny dricka. Till hemvägen köpte jag faktiskt klubbor. Det var lättare att tvinga i henne, om än väldigt, väldigt kladdigt! Med klubba i munnen gnydde hon ett par gånger men inte värre än så.
Klubba! Bra tips *skriver upp

Får barnen egen stol när de är 1,5? Vi flyger till Gran Canaria i mars.

Har inga barn, men var på Gran Canaria i våras med tre ungar i sällskapet. De två som var över två år hade egna säten då de ju måste ha egen biljett. Ettåringen hade inget eget säte, då de inte behövde betala för henne.

Liknande trådar

Övr. Barn Jag startade en liknande tråd för ett par år sedan, men nu hittar jag den inte och frågeställningarna är dessutom lite annorlunda så jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 104
Senast: gammalek
·
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 400
Senast: monster1
·
Övr. Barn Eftersom jag och barnens pappa är mitt i en separation är sommarplanerna obefintliga. Sitter dock och funderar på om jag och barnen...
2
Svar
24
· Visningar
2 581
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 151
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Kattbilder #10