Resa långt med häst

_smiles

Trådstartare
Finns det någon här som har erfarenheter av att transportera hästar längre sträckor för träning eller tävling?
Jag och en vän planerar en resa från Karlstad i Värmland till Frankfurt am Main i Tyskland med våra 2 hästar nästa sommar och vill väldigt gärna ha tips och ta del av era erfarenheter.
Bl.a.:
Vad behöver man tänka på innan och under transporten? Jag vet att man "bara" får åka 8 timmar med sin häst innan den ska vila en längre period. Någon som vet hur länge den vilan ska vara?
Vilken väg kan vara bäst (via Öresundsbron eller ta färjan över från Göteborg till Fredrikshamn)? Hur är det att åka båt med häst?
Hur fungerar det vid tullen? (Har åkt till Norge med häst en gång, är det ungefär samma procedur inom EU?)
Och vad annat som ni kan tänka er vara bra att veta.
 
Sv: Resa långt med häst

Jag föredrar alltid att åka på vägen jämfört med att åka båt. Detta för att det då är möjligt att köra in på någon rastplats och plocka ut hästen. Både för planerade stopp och för oplanerade om hästen skulle bli dålig.

Om du nödvändigtvis vill åka båt tänk på att be att få en plats med bra ventilation, till exempel på ett utedäck och öppna transporten så mycket du kan. Tänk också på att färjebolaget kan vägra dig ombordresa om det blåser för mycket - och det ska du vara glad för, du vill inte åka med häst då. Kolla hästarna åtminstone varannan timme på båten - även om det är mitt i natten och du helst vill sova.

Termometer reser jag aldrig utan. Börja tempa redan hemma - och inte bara när du misstänker att hästen är sjuk. Tempa olika tider på dygnet, så att du vet hur mycket tempen stiger normalt på dagen. På långresa tempar jag varannan eller var tredje timme - och skriver upp resultatet. Onormal höjning av temp kan indikera transportsjuka. Det vill du inte ha. Jag kollar också tandköttet samt att hästen dricker och äter och skiter normalt.

Det är superviktigt att hästen dricker ordentligt. Jag brukar servera rejält uppblött betfor med mycket salt/elektrolyter i på resa (i praktiken några nävar betfor med en hink full med vatten). Så fort vi rastar plockar jag ut hästen så att den dels får röra på sig och dels beta. Anledningen till att den få beta är att det är den naturliga ställningen för hästen - att stå uppbunden i lastbil/transport är det inte.

En annan viktig sak är att hålla god hygien i hästdelen. Mocka ofta. Ta gärna med en sopsäck att lägga skiten i, så slipper ni, dvs hästarna, lukten. Mycket spån, så att hästarna vågar kissa.

Håll god ventilation i hästdelen, men se upp så att ingen häst får rinniga ögon. En del kan vara lite känsliga över ryggen och då brukar jag föredra att lägga på ett nättäcke med ett badlakan och en gummigjord över hästens rygg.

Jag vet inte hur långa vilorna behöver vara, men det kanske står här: http://www.jordbruksverket.se/amnes...utforsel.4.7a446fa211f3c824a0e8000171497.html

När vi har rest har vi stått åtminstone 12 timmar. Och då har hästarna inte stått på bilen, utan i stall. Se till att boka in dig hos vänner eller bekantas bekanta.

Eftersom du kommer att åka i EU-länder kommer tullen vara i stort sett obefintlig och inte som Norgegränsen.

GPS är en riktigt bra investering. Köp egen eller låna och glöm inte att kolla att den har täckning för hela vägen du ska resa och inte bara för Sverige.

Se också till att skaffa telefonnummer till veterinärer utefter vägen - även utomlands.

En annan bra investering är en bra försäkring på bil/lastbil så att du kan få hjälp med snabb bärgning/reparation om det skulle behövas. Även egen och hästens försäkring är bra att se över. Tala med ditt försäkringsbolag. Och naturligtvis ska du har Försäkringskassans EU-kort som du hittar här: http://www.forsakringskassan.se/privatpers/utomlands/.

Ingen resa utan en ordentlig sjukvårdslåda eller en vass kniv heller!

Ligg inte och pressa och stressa, utan ta rejält med tid, så kör ni mer hästvänligt.

Det var nog allt jag kom på nu ... Trevlig resa!
 
Sv: Resa långt med häst

Någon gång måste vi nog åka båt (tyvärr. Är det som oroar mig mest, även om jag inte tror att de kommer bry sig). Jag vet att de kan neka oss att åka om det blåser mycket eller är för varmt. Ska försöka åka så sent som möjligt på dagen så att vi i alla fall slipper värmen. Bra ide om att fråga om utedäck! Tror att den längsta resan ombord på färjan blir 2 timmar.
Det är väl inte bara att stoppa och lasta ut på bron heller? Har aldrig åkt på den så har ingen aning om hur det ser ut.. Vet bara att det är många mil extra för oss att åka helt ner till den.

Övernattning är redan fixat i Danmark och Tyskland (vi kör ca 6-7 timmar mellan varje stall) .

Bra att veta ang. tullen. När vi åkte till Norge tog det en evighet att ta sig igenom pga. alla papper som skulle fyllas i och skrivas under.
GPS för hela Europa har jag redan och tittar på att köpa en kamera att ha i transporten under resan så att vi kan hålla koll på dem hela tiden.

Tack för alla de andra bra tipsen (speciellt ang försäkringar, det hade jag inte tänkt på)!
 
Sv: Resa långt med häst

Viktigt att kolla så ni kör ekipaget lagligt. Kompetensbevis, ej överlast, att transproten är godkänd av länsstyrelsen för "mer än 8 timmar" och massa annat krångel.
 
Sv: Resa långt med häst

Någon gång måste vi nog åka båt (tyvärr. Är det som oroar mig mest, även om jag inte tror att de kommer bry sig). Jag vet att de kan neka oss att åka om det blåser mycket eller är för varmt. Ska försöka åka så sent som möjligt på dagen så att vi i alla fall slipper värmen. Bra ide om att fråga om utedäck! Tror att den längsta resan ombord på färjan blir 2 timmar.
Det är väl inte bara att stoppa och lasta ut på bron heller? Har aldrig åkt på den så har ingen aning om hur det ser ut.. Vet bara att det är många mil extra för oss att åka helt ner till den.

Övernattning är redan fixat i Danmark och Tyskland (vi kör ca 6-7 timmar mellan varje stall) .

Bra att veta ang. tullen. När vi åkte till Norge tog det en evighet att ta sig igenom pga. alla papper som skulle fyllas i och skrivas under.
GPS för hela Europa har jag redan och tittar på att köpa en kamera att ha i transporten under resan så att vi kan hålla koll på dem hela tiden.

Tack för alla de andra bra tipsen (speciellt ang försäkringar, det hade jag inte tänkt på)!

Varför ska du åka båt i 2 timmar?

Åker du Helsingborg-Helsingör tar färjan 15 minuter.

Om du åker över Rödby/Puttgarden tar färjan 45 minuter.

Tar du vägen över Storabältetbron behöver du inte åka båt mellan Danmark o Tyskland alls.

Numera går det att åka Sverige-Tyskland utan att sätta sin fot på en båt :)
 
Sv: Resa långt med häst

Någon gång måste vi nog åka båt (tyvärr. Är det som oroar mig mest, även om jag inte tror att de kommer bry sig). Jag vet att de kan neka oss att åka om det blåser mycket eller är för varmt. Ska försöka åka så sent som möjligt på dagen så att vi i alla fall slipper värmen. Bra ide om att fråga om utedäck! Tror att den längsta resan ombord på färjan blir 2 timmar.
Det är väl inte bara att stoppa och lasta ut på bron heller? Har aldrig åkt på den så har ingen aning om hur det ser ut.. Vet bara att det är många mil extra för oss att åka helt ner till den.

Övernattning är redan fixat i Danmark och Tyskland (vi kör ca 6-7 timmar mellan varje stall) .

Bra att veta ang. tullen. När vi åkte till Norge tog det en evighet att ta sig igenom pga. alla papper som skulle fyllas i och skrivas under.
GPS för hela Europa har jag redan och tittar på att köpa en kamera att ha i transporten under resan så att vi kan hålla koll på dem hela tiden.

Tack för alla de andra bra tipsen (speciellt ang försäkringar, det hade jag inte tänkt på)!

Bron är några kilometer lång, så förhoppningsvis ska inget behöva hända där så att ni behöver lasta ut. Poängen med att åka över bron är att slippa åka båt eftersom ni där inte kan lasta ut om det händer något och även om det är en kort resa kan saker gå fel. Tänker särskilt på den båt som gick på grund för några år sedan som Helena Lundbäcks hästar var med på. (Som visserligen är extremfall och slutade lyckligt, men ändå inget man vill vara med om.)
 
Sv: Resa långt med häst

Jag skulle nog skicka med hästtransportör, enklare och hästen åker bekvämt i stor lastbil.
 

Liknande trådar

Träning Hej! Min tidigare ganska spralliga häst har under hösten/vintern börjat bete sig lite underligt. Han har blivit sjukt seg på ridbanan...
2
Svar
24
· Visningar
4 614
Hästvård Har en valack på 7 år som har haft enorma problem med buken. Haft honom sedan han var 2 år. Allt började sommaren 2015. Vid utsläpp på...
2
Svar
29
· Visningar
7 517
J
Ekonomi & Juridik Sålde min kära val för någon vecka sedan. En 9 årig allround val som tävlat lägre klasser i hopp. Han såldes till en finsk tjej...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
11 061
Senast: jorgensvensson66
·
M
Ekonomi & Juridik Hej! Är det någon här som har erfarenhet utav att flytta med häst inom Europa? Vad jag kunde läsa på Jordbruksverkets hemsida är det...
Svar
15
· Visningar
4 156
Senast: L8P8
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp