Sv: Resa långt med häst
Jag föredrar alltid att åka på vägen jämfört med att åka båt. Detta för att det då är möjligt att köra in på någon rastplats och plocka ut hästen. Både för planerade stopp och för oplanerade om hästen skulle bli dålig.
Om du nödvändigtvis vill åka båt tänk på att be att få en plats med bra ventilation, till exempel på ett utedäck och öppna transporten så mycket du kan. Tänk också på att färjebolaget kan vägra dig ombordresa om det blåser för mycket - och det ska du vara glad för, du vill inte åka med häst då. Kolla hästarna åtminstone varannan timme på båten - även om det är mitt i natten och du helst vill sova.
Termometer reser jag aldrig utan. Börja tempa redan hemma - och inte bara när du misstänker att hästen är sjuk. Tempa olika tider på dygnet, så att du vet hur mycket tempen stiger normalt på dagen. På långresa tempar jag varannan eller var tredje timme - och skriver upp resultatet. Onormal höjning av temp kan indikera transportsjuka. Det vill du inte ha. Jag kollar också tandköttet samt att hästen dricker och äter och skiter normalt.
Det är superviktigt att hästen dricker ordentligt. Jag brukar servera rejält uppblött betfor med mycket salt/elektrolyter i på resa (i praktiken några nävar betfor med en hink full med vatten). Så fort vi rastar plockar jag ut hästen så att den dels får röra på sig och dels beta. Anledningen till att den få beta är att det är den naturliga ställningen för hästen - att stå uppbunden i lastbil/transport är det inte.
En annan viktig sak är att hålla god hygien i hästdelen. Mocka ofta. Ta gärna med en sopsäck att lägga skiten i, så slipper ni, dvs hästarna, lukten. Mycket spån, så att hästarna vågar kissa.
Håll god ventilation i hästdelen, men se upp så att ingen häst får rinniga ögon. En del kan vara lite känsliga över ryggen och då brukar jag föredra att lägga på ett nättäcke med ett badlakan och en gummigjord över hästens rygg.
Jag vet inte hur långa vilorna behöver vara, men det kanske står här:
http://www.jordbruksverket.se/amnes...utforsel.4.7a446fa211f3c824a0e8000171497.html
När vi har rest har vi stått åtminstone 12 timmar. Och då har hästarna inte stått på bilen, utan i stall. Se till att boka in dig hos vänner eller bekantas bekanta.
Eftersom du kommer att åka i EU-länder kommer tullen vara i stort sett obefintlig och inte som Norgegränsen.
GPS är en riktigt bra investering. Köp egen eller låna och glöm inte att kolla att den har täckning för hela vägen du ska resa och inte bara för Sverige.
Se också till att skaffa telefonnummer till veterinärer utefter vägen - även utomlands.
En annan bra investering är en bra försäkring på bil/lastbil så att du kan få hjälp med snabb bärgning/reparation om det skulle behövas. Även egen och hästens försäkring är bra att se över. Tala med ditt försäkringsbolag. Och naturligtvis ska du har Försäkringskassans EU-kort som du hittar här:
http://www.forsakringskassan.se/privatpers/utomlands/.
Ingen resa utan en ordentlig sjukvårdslåda eller en vass kniv heller!
Ligg inte och pressa och stressa, utan ta rejält med tid, så kör ni mer hästvänligt.
Det var nog allt jag kom på nu ... Trevlig resa!