Resa bort med brukare,vad gäller?

Fibusen

Trådstartare
Ska ev göra en resa med min brukare, kommer åka tidig måndag och komma hem sen fredag. Har tidigare resor fått betalt 16 timmar dygn och thats it. Det är också dom timmarna vi jobbat aktivt. 06-22. Maken påstår att vi ass borde få mer eftersom vi är hemifrån 24 timmar om dygnet,och menar på att vi ska ha betalt dygnet runt + traktamenten. Det sista tror jag inte alls på då vi ass inte har några utlägg alls,utan brukaren betalar för boende,mat,och resan. Traktamenten är väll bara för att täcka extra utgifter som blir? Men hur funkar det andra? (Är alltså inget som ska göras på natten med brukaren,men att vi måste vara hemifrån dygnet runt) Sitter på gammal mob som inte klarar att Googla runt...
 
Ska ev göra en resa med min brukare, kommer åka tidig måndag och komma hem sen fredag. Har tidigare resor fått betalt 16 timmar dygn och thats it. Det är också dom timmarna vi jobbat aktivt. 06-22. Maken påstår att vi ass borde få mer eftersom vi är hemifrån 24 timmar om dygnet,och menar på att vi ska ha betalt dygnet runt + traktamenten. Det sista tror jag inte alls på då vi ass inte har några utlägg alls,utan brukaren betalar för boende,mat,och resan. Traktamenten är väll bara för att täcka extra utgifter som blir? Men hur funkar det andra? (Är alltså inget som ska göras på natten med brukaren,men att vi måste vara hemifrån dygnet runt) Sitter på gammal mob som inte klarar att Googla runt...
Är all mat betald, dvs frukost, lunch, middag, fika?

Är allt betalt har ni ingen rätt till traktamente, då den är till för extra utgifter precis som du skriver. Betald tid är enbart arbetstid, inte den tid du är ledig på.

Något jag funderar på däremot är hur sjutton arbetstiden kan godkännas då det bara blir 8 timmars dygnsvila. Dygnsvilan ska ligga på 11 timmar, men undantag kan göras till 9 timmar. Eller har brukaren sökt dispens pga resan? Annars kommer FK inte betala ut assistansersättningen där arbetstidslagen bryts. Eller brukaren kanske hör till kommunen, då kan det vara lite annorlunda?
 
Glömde... Resan, är den på ordinarie arbetstid? Själva restiden alltså. Om inte så har du rätt till restidsersättning.
 
Om de inte gjort en schemaändring är det övertid utöver ord arbetspass den dagen. Sovande jour osv nattetid.

Att räkna bort tid sådär är vanligt men facken brukar gå i taket.

Ett sätt att komma runt övertiden är som sagt temporärt lägga om schemat i tillräckligt god tid. Men du ska ha betalt alla timmar, undantaget om du kan lämna och åka därifrån och har såpass lång ledighet att det är möjligt. Då ska du ha reseersättning för att åka hem och tillbaka. Normalt kan man inte åka hem även om man får ledigt - där finns då olika sätt att lösa (exv traktamente)
 
Har lite svårt att tro att det går att få betalt för icke arbetad tid. När jag reser i jobbet och t ex jobbar i Stockholm, har jag restiden betald (om den inte ligger på ordinarie arbetstid), traktamente (för att täcka extrakostnader med måltider), lön för arbetad tid och eventuell övertid.

Men tiden jag är borta hemifrån, men inte arbetar får jag ju inte betalt för.
 
Jag skulle jobbat enligt schema: Fre,Lör,Sön,Tis,Ons,Tors,12 timmar/dag. Nu kommer jag jobba Fre,Mån,Tis,Ons,Tor,Fre. Pratat med chefen idag och det är max 12 timmar som gäller (konstigt då vi fått 16 tidigare år,har ingen aning hur dom löst det då?) så h*n skulle schemalägga oss 2 personal som åker så det går runt alla vakna timmar. Jag tror dock inte alls att det funkar i verkligheten,men vi får väll se då,vet att det kommer bli bra mycket mer jobb än 12 timmar/dag,men vad kan man göra? FK är stenhårda med att man inte får arbeta för mycket övertid nu tydligen så kommer inte gå att skriva upp mer.

Kommer befinna mig 60 mil hemifrån ca,så ingen möjlighet att åka hem emellan.
 
Är all mat betald, dvs frukost, lunch, middag, fika?

Är allt betalt har ni ingen rätt till traktamente, då den är till för extra utgifter precis som du skriver. Betald tid är enbart arbetstid, inte den tid du är ledig på.

Något jag funderar på däremot är hur sjutton arbetstiden kan godkännas då det bara blir 8 timmars dygnsvila. Dygnsvilan ska ligga på 11 timmar, men undantag kan göras till 9 timmar. Eller har brukaren sökt dispens pga resan? Annars kommer FK inte betala ut assistansersättningen där arbetstidslagen bryts. Eller brukaren kanske hör till kommunen, då kan det vara lite annorlunda?

Vi kommer äta frukost,lunch och middag tillsammans med brukaren när dom vill äta,vilket dom betalar då. Vill vi ha något extra som tex dricka när det är varmt,osv så betalar vi det själva,lika fika och så.
 
Det är bara att inse och aceptera att man kommer jobba en himla massa gratistimmar. :grin: Brukaren ska som sagt på semester och kommer inte vistas vi hotellet förrens det är läggdags,vi kommer åka runt en hel del,och att avbryta en "utflykt" för att det är dags för en assistent att få gå av sitt pass kommer inte göras. Då blir ju hela dagen förstörd om man ska bryta en aktivitet mitt i. Antingen får man vara stenhård på sina Max 12 timmar/dag,eller så får man jobba gratis för att kunna ge brukaren en bra semester,och det kommer sluta på det sistnämnda.
 
När vi var borta med vår brukare förra året fixade chefen på nåt sätt att vi fick betalt dygnet runt, men jag jobbat på privat
 
Fast vi kommer ju vara två assistenter med,och antagligen i sånt fall som exempel jobbar den ena 06-18,och den andra 10-22. kl 10 kommer vi vara ute på "äventyr",lika säkert vid kl 18. Ska man då tvinga brukaren att avbryta allt och åka till hotellet och hämta upp/lämna av den som ska jobba? Det är ju brukaren som får lida när inte h*n kan göra det h*n vill göra. Det är ju endå för dennes skull vi åker.

Chefen skulle iaf göra upp ett schema och ta diskussionen med brukaren hur vi ska/kommer att göra,sen får vi väll se då,schemat är inte löst än,så jag har ingen aning om vad planen är,men än att jag pratade med chefen idag och h*n sa att vi får inte mer än 12 timmar dag. Då är det ju om vi ska försöka få brukaren att acceptera kanske 07-19 jobb alla dagar med bägge assistenter. Då bör vi hinna med en hel del utan att behöva avbryta.

Känner mig lite osäker när chefen inte KAN sätta upp mer timmar,blir ju brukaren som hamnar i kläm,för h*n vill ju att vi ska ha betalt dygnet runt i princip,så känns inte som vi blir utnyttjade av varken chefen eller brukaren,för det känns som om dom inget kan göra. Mer än att vi ska behöva åka och lämna/hämta på hotellet när våra pass är slut/börjar,och det känns ju knöligt då det lätt blir rörigt för brukaren också.

Undrar även också hur det blir med min helg-ob jag förlorar på Lör-Sön innan vi ska åka på Måndag. Dom passen kommer det sättas in vikarie på för att vi inte ska jobba för många dagar på raken,men iom det så förlorar jag min helg-ob. Är iaf 5-700:- efter skatt om jag räknat rätt. ..

Blir ett samtal till facket i morgon när jag är ledig för att ta reda på vad som gäller igentligen.
 
Man byter av där man är, det är den vanliga gången. Den tillkommande assistenten möter upp på plats, den avgående åker hem. Resan dit och hem betalas av arbetsgivaren.
 
När vi var borta med vår brukare förra året fixade chefen på nåt sätt att vi fick betalt dygnet runt, men jag jobbat på privat

Jag jobbar också inom privat företag. Vi ska diskutera detta mer i veckan så får se vad vi kommer fram till. Är absolut inte på något sätt orolig för att varesig brukaren eller bolaget ska blåsa oss,utan det handlar mer om att antingen så krånglar vi lite och är stenhårda på våra 12 timmar,eller så ser vi (jag och ass) att vi hellre ger brukaren en semester h*n förtjänar,och då blir det några gratistimmar,men det är ju upp till oss i sånt fall,och också för brukarens skull enbart. Företaget hade säkerligen gett oss mer betalt om dom kunnat,men tydligen så är fk stenhårda på max 40 timmar i veckan i snitt på en månad. (eller nått sånt)
 
Och det är inte för att man ska kringgå och jobba gratis. Utan det är för att man inte ska utnyttjas, så som du beskriver. Alternativet är ju att jobba längre pass och sedan ha längre vila, om det är möjligt med hänsyn till aktivitet etc.
 
Det verkar vara lite olika. Vi var på resa nu i juni och vi skulle bara få betalt för ca 50 timmar på fem dagar men vi fick jobba mycket mer än så och lyckades få betalt för de 75 timmar vi verkligen jobbade. Däremot skulle vi aldrig fått betalt dygnet runt även om vi i princip hade jour på nätterna, de få timmar vi faktiskt fick sova.Något traktamente fick vi inte utan endast pengar för mat. Däremot sa andra assister som vi pratade med på resat att vi borde fått betalt dygnet runt, traktamente plus mat pengar.
Så jag vet inte.
 
Traktamente ÄR matpengar. Har man måltiderna betalda så blir det avdrag på traktamentet, har man fri frukost, lunch och middag blir det inget traktamente kvar.
 
Vi gjorde som så att vi skrev upp varenda timme vi var i arbete, våran chef hade tyckt att vi skulle gå ifrån och "vara lediga" lite då och då men det gick inte i praktiken. Han tyckte även att flygresan var ledig tid för oss. Det tyckte inte vi. Så när vi kom hem så lämnade vi in tidrapport på alla timmar som vi varit i tjänst och fick betalt för dom också.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
Svar
8
· Visningar
851
Senast: Stekspaden
·
Skola & Jobb Min arbetsgivare har anordnat någon form av kickoff fre-lör. Det är med lite föreläsningar och gemensam middag fre kväll. Och avslut vid...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 115
Senast: Cattis_E
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 072
Skola & Jobb Jag sitter i en situation som jag tror att ganska många tycker är lite "lyxig", jag tycker det känns total pannkaka! Lite snabb...
2
Svar
24
· Visningar
2 897
Senast: moster
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp