Repgrimma vid ledning?

C

cafu

Tänkte börja använda repgrimma på min unghäst (1,5 år gammal nsv).

Har studerat tekniken en del i olika böcker men har inga bilder tillgängliga just nu. Har också kollat runt i lite gamla trådar men hittar inte så mycket om hur repgrimman hanteras vid ledning. Någon som vill försöka förklara eller har länkar till pedagogiska sidor med exempel?

Det som jag framför allt vill veta är hur jag håller nere henne ifall hon protesterar genom att försöka resa sig, vilket har hänt några gånger. Räcker det att bara hålla emot? Har läst i flera trådar att man absolut inte ska rycka neråt i repets riktning.

Tacksam för svar!

Sv: Repgrimma vid ledning?

Jag använder repgrimma i samma syfte som jag antar att du vill göra. Fungerar jättebra! Och den är suverän att longera i! Man får snabbt lära sig att vara lätt på handen, den är skarp!
PS! Jag har bara hätt på lite med NH, är i grunden så engelsk man kan bli!! (tycker egentligen att begreppet NH är något som alla som har sund hästhållning har)

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Repgrimma vid ledning?

Dom få gånger en häst har rest sig vid ledning, har jag svängt repet kraftigt åt sidorna, gjort mig stor och gått emot hästen (för att kunna göra detta måste man naturligtvis stå på ordentligt avstånd redan innan, så man inte hamnar för nära frambenen...), för att orsaka obehag utan tryck. Hästen vill då backa undan och blir tvungen att gå ner igen. Vissa MYCKET dominanta hästar kan dock uppleva detta som provocerande, och gå till motattack, så kan man inte behärska en sådan situation, och vet med sig att hästen är väldigt dominant ska man nog undvika det. För att få ner hästen genom att dra är det bättre att stå vid sidan och dra, så den tappar lite balans, än att dra rakt nerifrån, där den är starkare.

Liknande trådar

Skola & Jobb på förhand förlåt o varning för långt inlägg -- behöver så skriva av mig... vill även börja med o förtydliga jag vet jag Har mkt o vara...
2
Svar
28
· Visningar
4 649
Senast: Trissa
·
Hästmänniskan Det här passar inte riktigt någonstans tycker jag och lägger det därför här där jag tycker det passar bäst. Härom veckan satt jag och...
2 3
Svar
46
· Visningar
8 414
Senast: Speedway
·
C
Träning Tänkte börja använda repgrimma på min unghäst (1,5 år gammal nsv). Har studerat tekniken en del i olika böcker men har inga bilder...
Svar
1
· Visningar
984
Senast: cafu
·
Träning Var på NH-kurs i söndags eftersom klubben anordnar kurser i säker hästhantering under våren. Jag har alltid varit nyfiken på NH och...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
8 655

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka