Rent protein, men inte krafft

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare prallan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 33
  • Visningar Visningar 3 199
Sv: Rent protein, men inte krafft

KL
Jag använder ibland ett proteinfoder för smågris gjort av raps och ärtor. Utmärkt aminosyrasammansättning av den kombinationen och eftersom det inte står häst på förpackningen betydligt billigare än motsvarande mgd protein för hästar! Dessutom klimat- och miljövänligt. Just detta är lokalproducerat men det borde finnas motsvarande på de många håll. HH

hur ligger den i pris jämfört med krafft vet du de?

Är det så lämpligt att överutfodra mineraler så pass då? Känner mig lite skeptisk till det...

Man får nog titta på mineralsammansättningen i totalfoderstaten. De flesta foderstater ger ett visst överskott på mineraler och det är i de flesta fall ofarligt. Men vissa mineral är direkt olämpligt att ge för stora mänger av. Och av det skälet har Kvarnbyfoder angett en maxgiva på säcken.

Ja, och då kan den tillföra max 150 g protein.. Långt ifrån tillräckligt för att funka som enda tillskott, och lägger man ytterliggare ett tillskott ovanpå blir det tokigt mycket mineraler i foderstaten.

Nja, maxgivan är satt till 650 g/dag och det motsvarar i alla fall 200 g protein och 6 MJ

Nja, maxgivan är satt till 650 g/dag och det motsvarar i alla fall 200 g protein och 6 MJ

Mao ca 9,2 MJ / kg och 309 SMRP / kg?

*kl*

Om man ger ca 100-200g av kvarnbyfoders potatisprotein är det stor risk för förgiftning då? Det är den totala dagsgivan jag pratar om nu.

Jag avrundade lite...
Enligt analysgarantin är det 9,1 MJ och 300 g smb rp/kg

Nej, det borde inte vara någon risk för förgiftning vid en sådan giva. Men det beror ju givetvis på hur mycket annat du trycker i hästen :D
Något selentillskott behövs inte i alla fall.

Jag avrundade lite...
Enligt analysgarantin är det 9,1 MJ och 300 g smb rp/kg

Nej, det borde inte vara någon risk för förgiftning vid en sådan giva. Men det beror ju givetvis på hur mycket annat du trycker i hästen :D
Något selentillskott behövs inte i alla fall.

Tack! Sitter och försöker få så bra som möjligt men en häst som är kräsen och dessutom ovanpå det superkänslig i mage/tarm och tar upp protein sämre...

Mycket selen i potatisprotein?

Mycket selen i potatisprotein?
kan jag inte tänka mig.
det är nog tillsatt selen i Proteinmineralen... :)
(kan läsa innantill på säcken i morgon, om intresse finns)

Liknande trådar

Foder & Strö Försöker räkna på mina foderstater men får inte ihop mineralerna alls. Det märke vi haft innan har varit lite svårt att få tag på så... 2 3 4
Svar
76
· Visningar
2 664
Foder & Strö Hej! Jag har några frågor angående foder. Min häst har varit på träning och skall börja utfodras med hel havre och betfor samt protein...
Svar
13
· Visningar
802
Foder & Strö Mitt sto har lessnat på Kraffts müsli. Finns det något likvärdigt man kan ge henne?
Svar
8
· Visningar
1 062
Foder & Strö Har en häst som kissar ner hela boxen. Han är ute mellan 06-21 kan strö boxen med spån dagen efter är den nerpissad så måste strö boxen...
Svar
12
· Visningar
1 076
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka