Rent protein, men inte krafft

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare prallan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 33
  • Visningar Visningar 3 199
P

prallan

Finns det något proteintillskott, förutom Kraffts? Min häst hatar Krafft.. Inte Lucern, utan rent protein önskas förslag på:)

Sv: Rent protein, men inte krafft

har du provat rent sojaprotein? jag gav ina hästar det förr... då köpte jag det på lantmännen, vet inte om dom har det nu men du kan ju kolla! mvh ica

Jag ger min häst soja som är väldigt proteinrikt.

Hej.

Vid behov köper jag sojamjöl eller ja, egentligen tror jag det heter sojaskrå. Står så på säcken i alla fall :)

Jag köper det på en kvarn här i närheten som har lantmännens produkter.

Jag kan där köpa i lösvikt vilket är jättebra för en hel säck hade varit lite för mycket.

Kommer inte ihåg vad jag gav för jag har inte köpt sedan förra vintern - har inte behövt nu. Men tror jag gav runt 6 kr kilot.

Man måste vänja hästen försiktigt under en tid och inte ge mer än 100 gr per 100 kg häst när man kommit upp i max"dos".

Finns det något proteintillskott, förutom Kraffts? Min häst hatar Krafft.. Inte Lucern, utan rent protein önskas förslag på:)
Som andra redan sagt. Köp soja. Finns på granngården i 25 kilos säckar. Smakligt, billigt, och man behöver inte ge mycket alls eftersom det är så koncentrerat. Jag tror att jag gör av med tre säckar om året till mina tre hästar.

Passar på att slänga in en fråga.
Hur lång är hållbarheten på sojan?
Med förutsättning att det förvaras torrt.

Jag var tvungen att köpa en hel säck nyligen och min häst äter endast ca 160 g varje dag.

Det finns ett foder från Kvarnbyfoder som heter Proteinmineral, som är jämförbart med Krafft Protein i proteininnehåll. Det är dessutom fritt från soja.

Tack alla för mkt bra svar!:bow:

*kl*

passar på att fråga, hur mkt soja ger ni era hästar och vad har ni för häst/vad används den till och hur mkt protein hoppas ni tillföra?

Som mest har jag gett mina hästar 600g/dag när vi hade katastrof dåliga värden på grovfodret... Jag gav 2 dl/vecka =120 gram och ökade på med 2 dl/v till 12 dl/dag fördelat på 4 mål/dag.

Inga problem med magarna med denna tillvänjningstakt och hästarna som åt detta blev superfina i muskler/hull och päls.

Det är ett billigt högvärdigt protein tillskott som de flesta hästar upplever är smakligt.

Jag har allt halvblod med stort fullblodsinslag, från dräktiga/digivande ston till föl/unghästar i alla åldersgrupper till hästar som går 150-hoppning.

I våras gav jag min ettåring soja. Hon vägrade äta den mängd lusern hon behövde så fann inget annat alternativ just då. Hon fick ca 2 dl/dag uppdelat på två givor. Ökade givan mycket sakta och märkte aldrig av några bieffekter.

Tack för ditt utförliga svar!

Har du haft några problem med att få dina hästar att äta det?

Det är precis det problem jag har nu med min tvååring, han orkar inte äta allt lucern som behövs...

Hoppas att det funkar lika bra som för dig!

Kapar och spinner vidare på frågan

Om man inte vill ge soja pga etiska skäl, vad har man för alternativ?

Potatisprotein.
Det är huvudingrediensen i många proteinfoder.
Renaste proteinkällan om man jfr med pelleterat foder som innehåller en massa annat.

/T

linfrökaka, 10 kg för 129 kr när jag köpte det för ett tag sedan,
220 g smb r p/kg.

Jag har bara sett potatisprotein i Krafft Protein, som innehåller en massa annat också..
Måste väl vara en massa stärkelse i det?

Rapskaka!

Har inga värden i huvudet nu, men har för mig att det var i stil med KP och soja. (Vi kom aldrig så långt att vi köpte och fodrade med det, därför försvann informationen från huvudet rätt snart...)

Däremot kan det tydligen vara si och så med smakligheten, men å andra sidan brukar KP anses vara ett smakligt foder, så din häst kanske har helt bakvända smaklökar och älskar det? ;)

15 MJ och 265 g råprotein läste jag någonstans. Det beror väldigt mycket på partiet också. Man kan få med en analys om man har tur.
Funderar på att testa lite rapskaka, men efter vad jag har förstått är enda anledningen till att det inte används mer att det smakar pyton.

Liknande trådar

Foder & Strö Försöker räkna på mina foderstater men får inte ihop mineralerna alls. Det märke vi haft innan har varit lite svårt att få tag på så... 2 3 4
Svar
76
· Visningar
2 664
Foder & Strö Hej! Jag har några frågor angående foder. Min häst har varit på träning och skall börja utfodras med hel havre och betfor samt protein...
Svar
13
· Visningar
803
Foder & Strö Mitt sto har lessnat på Kraffts müsli. Finns det något likvärdigt man kan ge henne?
Svar
8
· Visningar
1 062
Foder & Strö Har en häst som kissar ner hela boxen. Han är ute mellan 06-21 kan strö boxen med spån dagen efter är den nerpissad så måste strö boxen...
Svar
12
· Visningar
1 076
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka