Renskinn eller Memory Foam?

Emmie_75

Trådstartare
Vår ena häst har fått skav av bossorna nu i fällningen. Hans sadel sitter inte optimalt och ny är beställd, men leveranstiden var 12 veckor...

Så vi behöver tryckutjämna och se till att han inte får värre skav än han har och inte får ont under den här tiden.
Barbacka eller tömkörning är inte ett alternativ pga sadeltvång.

Har provat renskinn men upplever att sadeln inte ligger still med detta? Är en padd i memory foam att föredra?

Hej, om du absolut inte kan rida barbacka eller tömköra (har sadeltvångshäst och hon upplever det mer behagligt än ridning med sadel dock) så kanske en BRA fårskinnspadd, typ Mattes kan funka? Med ilägg så man kan bygga om den så sadeln ligger så bra som möjligt. Beroende på vilket vis sadeln inte passar givetvis. Annars om sadeln är helt fel kanske det bästa är att inte rida alls tyvärr för att undvika obehag och skador, en illapassande sadel på sadeltvångshäst kan bli riktigt farligt om hästen upplever det så obehagligt att den får ett anfall (talar av egna erfarenheter...) Renskinn motverkar skav osv. men korrigerar inte på det sättet som en fårskinn kan göra. Paddar av memory foam har jag ingen erfarenhet av :) Lycka till! Sadlar är inte helt lätt alla gånger ;)

Jag kör med renskinn under vinterhalvåret eftersom min häst är jättekänslig i pälsen då.

Ja - man får hjälpa till lite mer med balansen sidledes själv med renskinn (som ska ligga med håren nedåt, mellan hästen och schabraket/sadeln), men det är bara nyttigt. ;)

För många hästar är det sadelgjorden som är problemet, andra har känslig päls/hud och reagerar på tryck och/eller rörelse.

Kissing spines är en inte alldeles ovanlig orsak hos hästar som har sadeltvång så det behöver inte vara sadeln i sig som är problemet.

Nej såklart men det visar sig när den kommer på. Jag skulle inte kalla det sadeltvång om hästen reagerar på en ryttare barbacka men det är väl en definitionsfråga.

Jag skulle nog inte säga att en häst med KS hade sadeltvång, jag skulle säga att den hade KS.

Jag skulle inte kalla det sadeltvång om hästen reagerar på en ryttare barbacka men det är väl en definitionsfråga.

Nej, det skulle inte jag heller. :)

Jag halkade nog mer in på spåret att en del tror att hästen har sadeltvång men så är det inte det som är den egentliga orsaken utan bara ett symptom på något annat.

Liknande trådar

Utrustning Danska fröken är inte helt enkel när det kommer till sadlar. "Min" sen många år betrodda sadelutprovare har dessutom slutat och jag har...
Svar
19
· Visningar
2 377
Senast: Emiro
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 426
Senast: Karminnie
·
Hästhantering Innan folk drar slutsatsen att det är jag som gör fel och inte min häst vill jag informera om följande. Jag köpte denna häst för 2 år...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
13 666
Senast: Jeronimo
·
Utrustning Jag har en 12-årig valack som haft lite problem med ryggont. Jag har tränat dressyr ganska intensivt under våren och jobbade i maj-juni...
Svar
7
· Visningar
926
Senast: Etienne
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama