Renrasig?? hjälp :)

Dressyrmuppan

Trådstartare
Hur räknas en häst som har en pappa som är Holsteiner, och pappans föräldrar är holsteiner. Däremot farfarsfar är angloarab? Ändå är hans avkomma reg. som holsteiner.
Mamman till hästen i fråga är Svenskt varmblod (halvblod). Så vad räknas ursprungshästen som?? Kan inget om det här jag... :p
 
Sv: Renrasig?? hjälp :)

Angloarab är en tillåten förädlingsras hos de flesta varmblodiga ridhästarna. Engelskt och arabiskt fullblod likaså.

Dagens varmblodiga ridhästraser är till stor del släkt med varandra och godkända av varandras stamböcker. Många gånger handlar det om var hästen är född, inte vilken stam, som avgör vilken ras hästen anses ha.

En häst kan t ex ha en hannoveranerpappa och en xx-mamma och likväl anses som renrasig SWB. Svaret på din fråga är att hästen räknas som SWB om den grundregistreras hos ASVH med raskod 04.
 
Sv: Renrasig?? hjälp :)

Troligtvis därför att den är född och reggad i swb. Sedan är stamböckerna olika stängda, kommer aldrig ihåg om det är Holstein eller Hannover som är ganska strikt med vad som får reggas
 
Sv: Renrasig?? hjälp :)

Numret på din häst finns i passet. Du kan också se på ASVHs BLUP sida. Din häst är ingen holsteiner för de har en stängd stambok och då måste mamman vara Holsteiner.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Nu kan jag inte hålla mig längre! Nog måste det vara fler än jag som planerar för valp nästa år? Jag hoppas på en kelpievalp på våren...
Svar
12
· Visningar
1 789
Relationer Min son (26 år) är sambo med en jämnårig tjej, de har fått två underbara barn (3,5 år och 2 år). Nu till problemet, tjejen har inget...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
10 530
Senast: Oh_really
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 543
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
22 866
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp