Renovera äldre trämöbler

Jag har köpt begagnade köksstolar som behöver fräschas upp, dels ska jag byta tyget och dels tänkte jag slipa ner dem och sen olja in eftersom träet är lite flammigt och har några små skador.

Jag tror att stolarna är lackade sedan innan och antar att jag måste få bort lacken för att sen kunna olja in dem.

Hur får jag lättast bort lacken? Finns det något medel som kan göra att den släpper lättare eller är det sandpapper som gäller?

Hon som sålde stolarna sa att det var teak men jag är tveksam, tycker dom ser så ljusa ut?

Visa bifogad fil 149514
Jag köpte ett par stolar som visade sig lukta rätt mkt rök, jag hade på ungsrengöring och skrubbade, det löste upp mycket av lacken, och sen har jag slipat som en idiot. 😅 Slipade med 60 först och sen upp till 180.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
37
· Visningar
3 017
R
Hemmet Hej allihopa. Hur sköter jag bäst mitt golv? Det är inte lackat utan matt. Obehandlat? Eller möjligen oljat? Vaxat? Se bild. Det är...
2
Svar
23
· Visningar
3 265
Senast: Raderad medlem 68338
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 204
Senast: AlmostEasy
·
Äldre Nu behöver jag er hjälp! Det handlar om ombildning av hyresrätt till bostadsrätt. Det är ett väldigt långt inlägg men jag är tacksam...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
11 032
Senast: cherie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tatueringar i arbetslivet
Tillbaka
Upp