Rengöringsprodukter

peace

Trådstartare
Vad använder ni för rengörningsprodukter i hemmet typ,kör ni alltid med samma,eller köper det som är billigt för tillfället?

Sv: Rengörningsprodukter

Jag använder alltsomoftast Citronsåpa till det mesta, det tycker jag är bra. Sen kör jag med nån variant av Cillit till kök och badrum ibland, har egen brunn så det blir lite avlagringar här och var.

Märkesberoende:
Diskmedel: Parfymfri Yes
Tvättmedel: Parfymfri Skona eller Parfymfri Via Sensitive , Y3 fintvätt och Vanish i flaska

Övrig rengöring:
Billig bikarbonat massinköpt på akvariebutik
Ättika inköpt på storköp
Grönsåpa
Parfymfritt sköljmedel (en flaska räcker tre år)
Fönsterputs som luktar "rätt" (en flaska räcker fem år)
Ev all-rengörings-spray
Ev dyrt ugnsrengöringsspray om det krisar

Såpa, någon slags WC-sprutare (inte WC-Duck sedan de förstorade hålet så att halva flaskan går åt varje gång... :mad:) och lite JIF är det enda som används här.

Yes diskmedel används ibland även till städning.

Jag kör nästan enbart med Citronsåpa. Tvättmedel kör jag Grummes flytande tvättsåpa. Har även Ajax Allren som jag torkar golven med typ var fjärde gång, men annars använder jag såpan där också.

Har en flaska av något starkare (tror det är Cillit..? Eller det där rosa..?) som jag enbart använder när hundarna typ spytt på någon matta eller varit dåliga i magen...

Äger Kalkinex också, men det är otroligt sällan det används, typ stor/flyttstädning.

Jag har ett billigt rengöringsmedel, tror det är Spar som bara heter All-rent eller något åt det hållet. Funkar jättebra till allting, gärna med mirakeltrasa till. Grönsåpa till trägolven.

Diskmedel har jag för det mesta Ajax, men det händer att det blir något annat också om jag råkar komma förbi t.ex ÖoB eller Gekås och hittar något jättebilligt.

Tvättmedel kör jag med Spar också, och sköljmedlet jag har nu är nog Mjukt & Skönt eller något liknande budgetmärke.

Fönsterputs också ja, tror det är Ajax - använder det till spisen och kaklet med.

Såpa i pastaform.
Ajax.
Tomik wc-rent.
Mirakeltrasor och varmt vatten till fönster och dammtorkning.

Maskindisk: Finish - av vana, är nog lika bra som mycket annat
Handdisk: Yes - är drygt och funkar bra
Badrum: Mr Muscle eller Super 10
Övrigt: Super 10 - är drygt och funkar väldigt bra

Handdisk: Grumme
Maskindisk: Yes Platinum
Tvättmedel: Grumme, flytande
Fönsterputs: Självklart Fönsterputs
Övrigt: Grumme Citronsåpa

Det är det som används till vardags. Sen har jag starkare grejer vid behov men de minns jag inte vad de heter och jag orkar inte gå å kolla..

Vi köpte Super10 på någon mässa för något år sedan och har fortfarande kvar.
Det används främst till att ta bort tidningssvärta från vita dörrar....

Handdiskmedel: Grumme (används även till fönster, speglar m.m.)
Maskindiskmedel: Yes
Golv och de flesta ytor: Grumme Såpa
Avkalkning: Ättika
Tvättmedel: Oftast parfymfria Via

Har nån wc-rent hemma men städar oftast toan med såpa. Har även klorin hemma men senast jag använde det var 1,5 år sen.

kl

Efter att ha sett ett PLUS-avsnitt där de testade flera kända rengöringssprayer mot vanligt diskmedel och diskmedlet gjorde ibland mer än 30 gånger mer rent är det det vi kör på här. Diskmedel + vatten eller såpa+ vatten. Inget annat. Och jäkligt mycket mer ekonomiskt.

Redigerar och säger att vi klart inte använder det i diskmaskinen, men till avtorkning av alla ytor. Putsar fönster gör jag typ aldrig men där har jag fönsterputs.

Senast ändrad:

Handdisk: Yes har Jill/Vim till diskbänken.
Maskindisk: Finish
Tvättmedel: Ocean oparfymerat
Sköjmedel: Ocean oparfymerat
Fönsterputs: Billig fönsterputs
Wc o bad: Klorin och Ajax.
Damtorkning:Yes.
Tvättagolv:Ajax eller Grönsåpa.
Fläckar på skåpsdörrar o likande: Fönsterputs.
Hästtäcken: Rambo täckestvätt från Horsewear.

Jag brukar köpa sånt som är billigt eller nya spännande märken, för att sen återgå till mina klassiker:D

Har Neutral som tvättmedel och sköljmedel, då vissa i hushållet är känsliga för andra tvättmedel.

Har tabletter till diskmaskinen, bryr mig inte om märke.

Någon rengöringsspray till badrummet, som jag tänkt använda till den tar slut för att sedan gå över till:
Grumme såpa blandat med vatten i en sprayflaska, som jag nu har på alla ytor. Upptäckte det när jag skulle städa köket och Cillit Bang var slut. Det har jag stått och gnidit de svarta ingrodda kanterna på spisplattorna med så händerna har blivit nariga, men nu sprayade jag på lite Grummevatten, lät verka några minuter och torkade av med en trasa. Döm om min förvåning när de svarta ingrodda resterna följde med trasan! Så numera kör jag enbart på Grumme vid städning, både på golv och andra ytor.

Sv: Rengöringsprodukter

YES diskmedel är jag trogen, provade en gång ett annat billigare och aldrig mer. Övrigt så går det bra med det billigaste så länge det inte luktar konstigt/äkligt. Men oftast använder jag bara YES/vatten, funkar till det mesta tycker jag.

Softlan sköljmedel är också ett måste.

Maskindisk: Änglamark disktabletter
Handdisk: Yes original
Golv, köksluckor, ugn: Grumme gul såpa
Handfat, toalett (utanpå): Ocean flytande
Toalett (inuti): WC-anka
Fönster: något speciallemdel som det blir superrent av!
Tvätt: Grumme tvättsåpa och Ocean bastvätt
Runt kranar, duschutrymme: Citronsyra
Har egen brunn och eget avlopp och vill vara så snäll mot naturen som möjligt så jag väljer produkter främst med hänsyn till miljön men vissa saker har jag gett efter på för att de är så outstanding, Yes, fönsterputsen och WC-anka t.ex.
Köper aldrig något bara för att det är billigt eller pga reklam.

Senast ändrad:

Handdisk: Yes! yes! yes! Billighets fungerar inte lika bra, disken känns fortfarande "flottig/oren". Ibland blir det Grumme med!

Golv, köksluckor, ugn: Vim till spisen och diskbänken om den är riktigt skitig.

Annars är jag för snål för köpa Cillit bang, Ajax köksrengöring och vad nu alla heter. Jag köper "allrengöring" på Öob eller Lidl! Eller Ocean all rengöring och blandar i en liten sprayflaska. Blir mycket billigare och i princip samma sak. All rengöringen eller såpa till golven. Har trägolv överallt (utom badrum och kök!) så försöker vara så snäll som möjligt mot dem. :)

Handfat, toalett (utanpå): Vim eller min färdiga bladning (läs ovanstående!)

Toalett (inuti): WC-anka! En gång i månaden, går jag loss med lite klorin!

Fönster: Tvättar i fönsterna aldrig. :angel: När det väl behövs, lånar vi svärföräldrarnas käscher fönstertvätt (ånga!) Helt suverän! Mina speglar använder jag Ajax till!

Tvätt: Ocean bastvätt & Comforts sköljmedel!

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hemmet Kort intro: Min frys är full. Jag vet att jag behöver extra frysmöjligheter över julen. (Nej, min ordinarie frys kommer inte att tömmas...
2
Svar
23
· Visningar
1 243
Senast: NilHe
·
Hemmet Var är min bilnyckel? Jag har letat i tre dagar. Eftersom jag inte kan lämna hemmet utan bil (bor i obygden) så borde den vara hemma...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
4 317
Senast: fejko
·
Hemmet Jag älskar dofter. Jag tycker speciellt mycket om tyngre dofter och säsongsbundna dofter. Jag vill liksom inte att det ska dofta...
2 3
Svar
52
· Visningar
2 301
Senast: LinnK
·
Samhälle Här tömmer dom komposten varannan vecka, och brännbart var fjärde vecka. Det har alltid varit full tunna efter fyra veckor, men det har...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
3 185
Senast: Magnum
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar