Rengöra rostfritt ?

Sv: Rengöra rostfritt ?

Har vänner som använder olivolja hur knasigt det än låter:D:angel:

Skulle tro att det funkar med litelite (mat)ojla på en fuktig duk och torka av. Fett löser fett :) Men ta inte för mycket!! Man vill ju inte ha en oljig yta efteråt

Jag skulle inte använda svinto på ett kylskåp... Min man använde det på vår blanka släta diskbänk och det blev ingen vacker syn, kan jag lova... :crazy: Jag brukar använda svinto i diskhoarna, för det är typ det enda som funkar, men absolut inte på diskbänken. Den lilla detaljen hade han tyvärr missat.

Jif är mycket olämpligt att använda på rostfritt, då det faktiskt är ett skurpulver och kan ge repor...dessutom är det djurtestat och bör bara därför inte användas.

Senast ändrad:

I de flesta fall funkar en mjuk trasa/svamp fuktad med tvållösning. Fuktad wettexduk kan funka med. Sen kanske du vet att, nya rostfria produkter, där syns fingeravtryck jättesnabbt på en gång, men om man väntar några veckor eller längre så syns dom inte lika intensivt som när produkten var ny.

Stålull ska undvikas på rostfritt.

Sen tycker jag alltid man ska testa snälla metoder först innan man drar igång med det tunga artilleriet. Många av de rengöringsprodukter vi har, har ju någon oskyldigt djur fått droppat i ögat eller tvingats att dricka mm mm...för att vi ska kunna *städa* Tänk till. Prova med kolsyrat vatten först. Vem vet, du kanske får en överraskning..

Fönsterputs funkar bara på högglanspolerat stål.

Senast ändrad:

Precis borstat rostfritt kan man nog säga att det är..
Ska kika i butikerna på flaskorna du gav tips på :)

Fönsterputsmedel har jag testat och hjälpte inte ett dugg, personen som tipsade om det tyckte det var hur bra som helst, men hände inte ett dugg hos mig.
Tack för tipset om att alltid torka åt samma håll som ränderna, inte tänkt på förut :crazy: :)

Jodopax! Ta lite på torr papperstuss och torka av skåpen. Blir skitfint.

Jif är mycket olämpligt att använda på rostfritt, då det faktiskt är ett skurpulver och kan ge repor...dessutom är det djurtestat och bör bara därför inte användas.

WTF ?? är Jif djurtestat ?. ALDRIG mera att jag kommer ens tänka tanken på att köpa det ! :mad:

Och för övrigt hade jag inte ens en aning att många av våra skurmedel var testat på djur, stackars alla dessa oskyldiga djur som får lida för vi ska rengöra, sminka oss, klä oss osv.

Bidrar iaf med att inte ens testa Jif !

Parafinolja. Absolut inget som repar, då blir det bara värre. Har själv hela kökskittet i rostfritt. Ta bort fläckarna med ett milt rengöringsmedel sen på med parafinet med mjuk trasa.

Det användes för att rengöra ytorna i undersökningsrummet på veterinärkliniken jag jobbade på. Att stålet blev blankt och fint var mer som en bra biverkning;)

Jajust det ja nu när du säger det så tvättar alltid veterinären av sina diskbänks liknande bänkar med jodopax när man har vart där och de är ju alltid rena, repfria och superfina :)

Liknande trådar

Trädgård & Växter Runt hela huset ligger stenläggning, ca 150 kvm... Mycket vackert men... Inte längre. Jag hade på känn att det skulle bli såhär men...
Svar
11
· Visningar
417
Senast: Unafraid
·
Kläder & Bli fin Behöver verkligen nya glasögon. Mina glasögon är ca 18 år gamla, omoderna och något för starka. Är inte bekväm att röra mig utanför...
Svar
11
· Visningar
691
Senast: Åsa A
·
Hemmet Jag ska flytta till hus där det inte finns torktumlare. Det är tveksamt om det ens får plats en (huset är litet). Jag har tvättmaskin i...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
2 350
Senast: hollypolly
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 647

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Söker hane för avel - Bichon
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat