Rengöra rostfritt ?

Limelight

Trådstartare
Har precis installerat nya köket hemma, inbyggnads ugnen och micron blev i rostfritt. Har naturligtvis blivit en massa finger avtryck, och jag har tvättat som en dåre för att få bort det, men det går ju inte :confused:

Någon som vet hur man får bort finger avtryck på rostfritt ?. Finns det något medel att köpa eller husmansknep ? :confused:

Sv: Rengöra rostfritt ?

Jag antar att det är sånt här "borstat" rostfritt som alltså är lite spårigt och ojämnt över ytan? *ryser* Det är snyggt när det är fint, men det är det värsta man kan tänka sig när det gäller rengöring. :crazy:

Det finns en del knep. Jag har någon gång lyckats rätt bra med Stahlfix. Mr Muscle har också något liknande.

stahlfix_classic.jpg

En annan sak som kan funka är en spray. Ädelstålsvård heter den helt enkelt (jag vet, avstavningen på etiketten är underbar, men de har fixat det nu), den fanns på Jula förut, vet inte om de har den kvar. Har lyckats få bort fingeravtryck på bland annat hissdörrar och sådant med den, men det tar lite tid. Den luktar rätt starkt, så ha fläkten på.

500500-jpg.jpg

Stahlfix och Ädelstålsvård funkar lite olika beroende på vad det är för slags yta, prova dig fram. Jag har för mig att det står på någon av burkarna att man INTE ska använda den på sådan här matt borstad rostfri yta, så kolla det också. Det var ett tag sen jag använde de här...

En del använder fönsterputs. Andra har testat matolja och T-röd, vet inte med vilka resultat... Det man ska tänka på är att torka åt samma håll som "ränderna" i det rostfria.

Hoppas det ordnar sig! Rostfritt är som sagt ruggigt snyggt - när det är rent.

Senast ändrad:

Jag har använt stålull till en del rostfria grejer. Har alltid funkat utmärkt.

i "rent hus"-programmet tipsade de om att rengöra med kolsyrat vatten. har inte provat själv så vet ej om det fungerar dock.

Precis borstat rostfritt kan man nog säga att det är..
Ska kika i butikerna på flaskorna du gav tips på :)

Fönsterputsmedel har jag testat och hjälpte inte ett dugg, personen som tipsade om det tyckte det var hur bra som helst, men hände inte ett dugg hos mig.
Tack för tipset om att alltid torka åt samma håll som ränderna, inte tänkt på förut :crazy: :)

Kl

Vi fick med nån flaska när vi köpte våra rostfria kyl och frys. Chromol står det på den, och massa på tyska, men jag lyckades förstå att det är nån ädelstålsrengöring. Den känns nästan lite som olja, lite kletig, så jag brukar tvätta av först med lite diskmedel, torka torrt och så på med det där. Blir kalasfint och håller ett tag :)

Lyckas du få bort märkena kanske du kan impregnera den rostfria ytan på något sätt? Har för mig att vissa använt ngn form av bilvax el. liknande medel som man lackförseglar med. Men kolla upp det så att jag inte rekommenderar fel, har bara läst om det på nätet.

Sillit Bang mot fett. Spraya på och gnid in med fuktig disktrasa. Skölj ur trasan och eftertorka med vatten ett par ggr. Torka ev torrt med handduk så det inte blir vatten/kalkfläckar kvar. Funkar, jag garanterar! :idea:

tvätta med fettlösare.

diskmedel, tvål eller dylikt fungerar för det.

Tänk på att vädra ordentligt alt. använd munskydd om du börjar använda kemikalier. Det är inga trevliga ingridienser de innehåller som man inte vill andas in.

Vim, eller Jif heter det nog nu för tiden. Torka av med medlet och torka rent med fuktig trasa efter.

Vim funkar till allt!

Lyckas du få bort märkena kanske du kan impregnera den rostfria ytan på något sätt? Har för mig att vissa använt ngn form av bilvax el. liknande medel som man lackförseglar med. Men kolla upp det så att jag inte rekommenderar fel, har bara läst om det på nätet.

Det ska jag kolla upp om man kan göra, för det vore suveränt. Slipper man gnida som en tok varje dag typ :D
Gubben polerar ju bilar så sådant där krams har han hemma, ska bara kolla upp vad man kan använda o inte :)

Nu har jag en hel del jag kan testa :)
Jif, cillit bang, chromol, kolsyrat vatten, ståhl fix, ådelstålvård, stålull mm

Något av allt det där borde ju fungera annars får jag helt enkelt blanda allting och se vad som händer,
* ooops hela huset borta av smällen *:D :D

Det är en hel vetenskap att få bort några tumavtryck ;)

En sak som har bitit är om man tar fönsterputs och SEDAN torkar med en rejält blöt trasa efteråt. Och så sist torkar torrt med hushållspapper eller en lakanstrasa.

Av någon anledning så funkar det mycket bättre än bara fönsterputs och torr trasa.

Skumt, när jag testade tog jag fönsterputsmedel och en väl urkramad disktrasa. Men kanske har något med det rejält blöta att göra.

Äh, testa Sillit Bang på en gång, jag lovar att det funkar. Tipsade min granne här om veckan då hon provat med allt för att få bort sina fingeravtryck från kylksåpsdörren. Hon var lyrisk! :idea:

Liknande trådar

Trädgård & Växter Runt hela huset ligger stenläggning, ca 150 kvm... Mycket vackert men... Inte längre. Jag hade på känn att det skulle bli såhär men...
Svar
11
· Visningar
417
Senast: Unafraid
·
Kläder & Bli fin Behöver verkligen nya glasögon. Mina glasögon är ca 18 år gamla, omoderna och något för starka. Är inte bekväm att röra mig utanför...
Svar
11
· Visningar
691
Senast: Åsa A
·
Hemmet Jag ska flytta till hus där det inte finns torktumlare. Det är tveksamt om det ens får plats en (huset är litet). Jag har tvättmaskin i...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
2 350
Senast: hollypolly
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 647

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Söker hane för avel - Bichon
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat