Remiss till röntgen

_Runaway_

Trådstartare
Papsen ringde till Solvallas klinik för att höra huruvida man kunde komma in och röntga sin häst. Anledningen till att vi vill rönta är att hovslagaren rått oss till det, eftersom han tror hästen har haft fång, samt att vi vill kolla att benen är ok efter flera års hopptävlan. De sa att man ska ha remiss från sin veterinär för att få komma in då, men frågan är då; Kan man få sån remiss fastän hästen inte är skadad? Utan bara en "för säkerhetsskull-röntgen"??

Sv: Remiss till röntgen

Finns det skäl till att röntga så bör väl det vara anledning nog. Prata med din veterinär och berätta vad hovslagaren sa, håller h*n med så lär h*n kunna faxa en remiss direkt. Lycka till!

Det ska inte vara problem att få remiss. Sen, det finns kliniker som tar emot utan remiss med, det är ju djurägaren som betalar liksom och vill djurägaren röntga så tja, låt djurägaren röntga då. Ganska trevlig inställning tycker jag ;) Så får du ingen remiss så leta upp en klinik som tar emot dig.

De har väl veterinär på solvalla eller? då är det ju bara att boka tid. För du vill väl ändå ha ett utlåtande av veterinären efteråt och då får du ju det där. Eller du kanske har en annan veterinär som du vill ska kolla på bilderna?

Jag har i alla fall ringt en klinik och sagt att jag vill röntga och det var inga problem. Eller jo, rättare sagt, väl där så ville veterinären utreda först, böja och springa men jag stod på mig och sa: Röntgen FÖRST tack, sen får vi se. Och mycket riktigt, plåtarna visade att det inte behövde utredas något mer.

/Jane

Vi ringde upp till "vår" klinik och hade säkert fått komma upp utan remiss till vanlig rönken.
Men när Kliniks vet tyckte att hästen behövde rönkas när den låg ner och var sövd då fick min gårds vet skriva en remiss.
Men jag har en kompis som ringde upp och fick tid att rönka rygg/ben utan nån remiss.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
602
Senast: tara
·
Hästvård Hej, har åter igen ett problem med hästen 🥹 (ska det aldrig ta slut!?) Efter att ha ägt min nuvarande häst i ett halvt år upptäcktes...
Svar
0
· Visningar
485
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
19 20 21
Svar
408
· Visningar
35 394
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 132
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar