Det är ganska märkligt resonerat. Folk går ju omkring och tror på tex gud, aktivt i sitt liv. (förmodar jag, kanske rentav ber eller går till en lokal för tillbedjan, ett tempel med prästinnor eller dyl)
Folk har häst och identifierar sig som hästägare och tänker mycket på hästen och åker till hästen osv.
Sedan finns det folk som helt enkelt går omkring och inte ägnar ett spår av tankekraft åt att tro på Idun eller Isis, Astarte eller någon annan gudom.
Precis som en person utan häst ägnar exakt noll och ingen energi på att engagera sig i sitt icke innehav av häst. De reflekterar överhuvudtaget inte över att inte skaffa häst och inte ta hand om häst och inte mata häst osv. Inte heller över om de inte äger ett Engelskt fullblod eller inte äger en Shire.
Om någon frågar dem från ingenstans - Jaha rider du dressyr eller fälttävlan? Då tänker de till, eh va? varför skulle jag tävla fälttävlan? (vilken konstig fråga, jag har ju aldrig suttit på en häst, är det så många som gör det?) och säger -Va nejdå, Jag har ingen häst och rider inte, uhm gör du?
Dessa personer definieras inte rent allmänt genom sitt icke hästinnehav.
Jag tror inte på Idun, Isis, Freja, Kali, Astarte eller Changing woman. Inte på Tor, Oden, "Gud", eller någon annan manlig gudom heller eller Jesus för den delen.
Jag tror att du inte heller tror på Isis, Freja, Kali, Changing woman, Tor, Oden osv, men du tror på den där "Gud". Det är någonting aktivt. När du går omkring och inte tror på Idun så är inte det någonting aktivt som du pysslar med varje dag. Tänk vad jobbigt det skulle vara? Jag tror inte på Idun idag heller, jag tror inte på Tor idag heller. Oj nu åskar det, det var nog inte Tor och hans hammare för honom tror jag ju inte på osv...
Sådär, så tänker jag INTE på en gud till förutom de tusentals gudar som du inte tror på.
(om jag skulle lyckas samla mig till att försöka tro på någon gudom kan du ju gissa vilken kategori jag skulle plocka en ur... den med Tadaam -manliga gudar (som ser ned på kvinnor) eller den med kvinnliga... men jag är rädd att jag helt saknar förmågan till tro, folk är olika antar jag, kan inte föreställa mig hur det skulle kännas att tro på någon gud. Precis som du kanske inte kan föreställa dig hur det skulle kännas att bara inte göra det.)