Jag vet faktiskt en person som blev avskiljd p.g.a. personliga själ.Menar du på fullt allvar att man blir prästvigd - med allt det innebär - utan att bekänna sig till den kristna tron??
Så det är nog inte möjligt.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag vet faktiskt en person som blev avskiljd p.g.a. personliga själ.Menar du på fullt allvar att man blir prästvigd - med allt det innebär - utan att bekänna sig till den kristna tron??
Precis som med kvinnobröst då.Mitt intryck är att en hel del huvud- och ansiktsskylande plagg framför allt handlar om att män tycker att kvinnors hår och halsar är privata.
Javisst. Om man är lagd åt det hållet.Nästa definition, vad är andlighet? Som du beskriver det så duger vilken fysiklektion som helst som exempel på andligt inslag i skolan.
Ja fritt och ickeproduktivt bara för nöjes skull.Att få tänka fritt, är det andlighet?
Det gör vi alla i västvärlden.Jag hoppas verkligen inte att du använder religion för att definiera hur du förhåller dig till andra människor!
Se mitt svar till Sjöberga.andlighet
BSBarn och vuxna har ett behov av andlighet.
De kan säkert skriva att det vore önskvärt att man var naturist?Funderade på om en naturistcamping skulle kunna kräva att anställda skall gå helt utan kläder? Det är ju en slags uniform det också.
Inte alls.
Fast nu hittar du ju på en egen definition av ett ord, för att det ska passa ditt resonemang.Inte alls.
Det är bara det att andlighet kan se olika ut hos olika människor.
Umgänge med djur kan vara andlighet.
En promenad i naturen kan vara andlighet.
Eller att räkna på ett vackert mattetal.
Det finns forskning som visar på att vistelse i naturen är läkande och inom psykologin använder man mindfulness.
Andlighet kan utövas helt skild från religion.
Att en existerande gud bättre svarar mot beskrivningen av gud och därmed är bättre (eftersom gud är "bäst") är för mig intuitivt begripligt.Vilken utsaga som helst verkar kunna övertyga en redan troende.
Rena cirkelresonemanget och noll poäng på både vetenskapskursen och filosofikursen. Jag hittade inte ens förklaringen på varför existens skulle var mer fulländat än icke-existens, ännu en gåta för mig.
Ekvivalent med att bygga sin filosofi från axiomet "Att Gud inte finns är otänkbart" då är det liksom lätt att fastna där och tro att man är klar. Men i det fallet har religion väldigt lite med både vetenskap och filosofi att göra.
Att en existerande gud bättre svarar mot beskrivningen av gud och därmed är bättre (eftersom gud är "bäst") är för mig intuitivt begripligt.
Men beskrivningen av något, som gud, jultomten, den bevingade hästen med flera är en sak. Frågan om dess existens en annan. Kant omskrev det som skillnaden mellan 1:a och 2:a ordningens predikat, men jag tycker egentligen att det hela tydliggörs bäst genom jämförande exempel ( gud jfr Pegasus).
Snacka om slappt jobb!För mig verkar det mer fulländat att utöva en så enorm makt över människor utan att ens behöva existera.
Jo då just psyket mår bra när man njuter.Inte alls samma sak som att njuta av en skogspromenad alltså.
Fast nu hittar du ju på en egen definition av ett ord, för att det ska passa ditt resonemang.
Citerar wiki i brist på tid: "Andlighet menar det immateriella, själslivet, koncept som utgår från antagandet att människan har en inneboende ande eller psyke."
Inte alls samma sak som att njuta av en skogspromenad alltså.
Nej, jag har ingen som helst inbillning om att vi har en ande som är särskild från det materiella, vilket är vad andlighet innebär.Jo då just psyket mår bra när man njuter.
Det du citerar beskriver ju vad jag beskriver.
Psyke som i en entitet skild från kroppen, absolut. Ren saga.*Nej, men menar du att människan inte har ett inneboende psyke?
I ditt eget WP-citat likställs ju i detta fallet ande och psyke.
Steven Hawking är ju ett exempel på att vara sin tanke och själ."Andlighet menar det immateriella, själslivet, koncept som utgår från antagandet att människan har en inneboende ande eller psyke."
Men det handlar om tanken som egen företeelse.Nej, jag har ingen som helst inbillning om att vi har en ande som är särskild från det materiella, vilket är vad andlighet innebär.
Psyke som i en entitet skild från kroppen, absolut. Ren saga.
Så sant!För mig verkar det mer fulländat att utöva en så enorm makt över människor utan att ens behöva existera.