Relationen till hästar

Sv: Relationen till hästar

Pållan och jag är goda vänner, det går oftast att hantera henne lös lämna henne och hämta en glömd pryl, ta av grimman i stallgången och be henne gå in i boxen, efter ridturen så får hon ofta rulla sig och sedan går vi tillbaks tillsammans helt lös. Vill hon in så följer hon mig lös i hälarn ur hagen, hon stannar om jag drar i svansen och vänder dit jag vill. Allt är under förutsättning att hon inte har något bättre för sig, vilket i och för sig oftast är fallet. Hon är i grunden en väldigt snäll pålla och vi har inte tränat alls, det har bara kommit undan för undan, ju mer hon litat på mig och sett mig som ledare och ju mer vi lärt oss att förstå varandra och lita på varandra dess bättre kommunicerar vi.

På ridturerna så kan jag rida i stort sett utan tygelkontakt i alla gångarter (okej ska tölten fungera på lång tygel så krävs det draghjälp), röst och vikthjälper funkar för det mesta.

Jag säger bara en sak - har Jolly Jumper och Lucky Luke som förebild!

Har funderat över hur man lär hästen att sätta masken på kroken, eller om han kommer att klura ut det själv som Jolly Jumper.... :rofl:

Sv: Relationen till hästar (är på skrivhumör idag)

satsar på att få en bra kommunikation med mina hästar.
Jag vill förstå dom och att dom ska förstå mig.
Har just nu en häst med mycket egen vilja och ett sjuhjäkla humör ibland. ;) (inte att ha när dum på nåt sätt, men han talar om vad han tycker om saker och ting) och är otroligt känslig för mitt humör och så. Men har fått jobba mycket med honom, både från marken och ryggen. Funkar dock bäst från marken, ryggen funkade ett tag, så länge det var inhägnat. :smirk: Men rider jag ut blir han som förbytt. (något jobbigt ja) och kan inte begripa varför :confused:
*hoppsan kom visst ifrån ämnet*
Men jo jag satsar alltid på att få bra kontakt och kommunikation med hästarna jag har hand om. (dock inget repviftande och trassel :D )
Men av nån skum anledning tycker jag att jag har tappat mycket av det jag har kunnat. Har eg aldrig gått nån riktig kurs mer än nån lektion på ridskolan då och då, utan det är hästarna som har lärt mig. Närmare bestmt ett vbl travarsto vid namn Sindy :love:
Hade henne ett år och kunde inte rida henne pga av hennes ryggskada, så det blev till att jobba från marken istället.
Och hon var ett sto ut i hovspetsarna :D
Ville hon inte så gjorde hon inte. Enormt envis men också väldigt osäker.
Det var mycket att jobba med men märkte också resultat.
När hon kom var hon spörädd, rädd för vatten, stallet, boxen, människor( till viss del varje fall, osäker) ja allt i princip.
Fick ta lite i taget. Börja med förtroendet oss emellan.
När det kändes bra och hon trivdes så tog vi itu med dom läskiga sakerna. Vattnet var roligast på så sätt att det märktes störst reslutat på det. Först totalvägrade hon att ens gå i närheten av små vattenpölar på vägen. Efter ett tag gick hon igenom utan problem bde små och stora. Och i sen till och med stå och leka i vattnet och dricka. Spörädslan gick över den emd, kanske lite väl mycket ;) longerande jag henne och hon helt enkelt inte ville gå så gjorde hon inte det. Spö eller inte, hjälpte inte.
Istadigare häst får man leta efter :p :D
Det vi aldrig fick nån fason på var tömkörning och lastning.
Tyvärr. Så här ser hon ut:
{1C7D719F-5B98-45C6-B1FB-0AA4C7EDC63F}.jpg

vette 17 vad ajg gör, är nog tänkt att vi ska backa tror jag me nfy vad jag drar :o :crazy: huwa

Tror snarare på det sistnämnda :smirk:

jag jobbar för att byggga upp förtroende och starka band mellan mig och hästarna / hästen ..
vill kunna känna tillit till hästen och veta att den har respekt för mig o.s.v vill även att den ska veta att jag ahr respekt , sen vill jag kunna arbeta ihop med hästen , få ett bra samarbete och känna att man inte bara kämpar och kämpar och hästen skiter i en . Och så vill jag INTE att hästen ska känna sig mindre värd.. det är något jag Ofta tänker på när jag sysslar med hästar .. Vill liksom få dom att känna sig i jämnhöjd till oss människor, liksom få vara med oss , vara kompis med oss . svårt att förkklara , undrar om nån ens fattar vad jag snackar om :o :crazy: :D Jaja . . dom som fattar har ju tur. Iaf så vill jag även ha Bra relation till hästen innan jag börjar arbeta på allvar med den .. superviktigt tycker jag !

älskar dessa djur så mkt ! :love: :love:

Kanske jag missuppfattar ditt svar, men varför kallar du min häst "korkad" för att han vägrar följa min medryttare? Han följer ju mig och vägrar aldrig att göra det när jag ska ha ut han ur hagen. Då följer han snällt. Kan det vara så att han testade henne några gånger och upptäckte att hans taktik funkade och han "vann"? Klart att han gör om det. Skulle jag åxå göra om jag var häst. Kan det då åxå bero på att han är en väldigt självständig individ och lite svår att bli "ledare" för? Ja, det kan mycket möjligt bero på dom sakerna och innebär då det att han är korkad eller att han som individ är självständig och noga med vem han litar på och inte?
Min undran var hur man kunde komma till rätta med problemet? Tänkte bara att nån här kanske hade nåt tips.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 628
Senast: Freazer
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
1 861
Senast: super
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 297
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 391
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Höstföräldrar 2023
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Textiltvätt/mattvätt?