Rekord i sällanbajsning

hljomalind

Trådstartare
Vad är det längsta mellanrum era småbäbisar haft mellan sina bajsningar?

Det är ju tydligen inget onormalt att det kan gå en vecka mellan gångerna för småbarn som helammas, men vår lille kille verkar vilja slå rekord då han just nu är på dag 20. Från att ha gjort ifrån sig varje dag "slutade" han bajsa för 1,5 månad sen. Då gick det c:a 2 veckor och sen kom det med hjälp av ett trick från BVC att massera mage och stoppa in en termometer i rumpan. Nästa gång kom det av sig själv efter 12 dar, och sen dess har det nu alltså gått 3 veckor, imorgon. Ringde BVC igår och de sa att vi kan avvakta tills efter helgen, så länge han inte verkar påverkad, men får han ont eller kräks så får vi åka till akuten.

Så nu går vi här och väääääntar, har typ champagneflaskan redo ifall att det skulle braka till i byxan... Lite komiskt. Lillen smaskar lite på sin hand, och då kommer pappa instörtande och ropar "vad var det där för ljud????" Aldrig hade vi trott att vi skulle längta efter att få byta en bajsblöja.
Blir nojjig så fort han skriker lite också, men han gnäller inte mer än han brukar, är lite pruttig som han alltid är, men äter och sover, jollrar och smajlar.

Nån som varit med om liknande? Nån som kan nåt annat trick än massage, trycka ben mot mage, och stoppa in termometer? Vad beror det på att vissa barn är sällanbajsare medan andra skiter ner flera blöjor om dagen?

Sv: Rekord i sällanbajsning

Vår son höll upp 18 dagar som längst. Han kräktes även som en galning.

Vi fick honom till slut utredd och det berodde på mjölkproteinallergi.

I vårt fall tyckte jag BVC tog för lätt på att allt som händer med barn "är så noooormaaaalt". I mitt huvud är det inte normalt att inte bajsa. Var jag dig skulle jag be om att få gå vidare och kolla upp ordentligt varför liten inte gör nummer 2. Lycka till!

Mvh Miks

Usch då, lät inte roligt! I vårt fall kan det inte vara allergi mot komjölkprotein i alla fall, då jag inte äter mjölkprodukter. Och han kräks ju inte mer än vanligt småkräks nån gång när han ätit mycket, sådär som många bäbisar gör. Men tack för tipset! Kanske bra som du säger att försöka få kolla upp det lite bättre om det fortsätter så här.

Nu är det länge sedan mina var små. Men minns att det kunde gå 2-3 veckor mellan bajsningarna när jag helammade, speciellt när de var inne i en tillväxtperiod.

Masserade magen ("kvarnen", "solen" och benböj) gjorde jag vid tecken på magknip men det brukade inte sammanfalla med bajsuppehåll vad jag minns.

Att experimentera med termometer tycker jag inte verkar bra. Dels för risken att hamna i en ond cirkel med svårighet att bajsa "normalt", dels för risken att skada ändtarmen.

Har också erfarenhet av mjölkproteinallergi. Symptomen var främst våldsamma kräningar. Det visade sig också tidigt (konstaterat före två månaders ålder). Mjölkprotein finns även i bröd, charkuterier etc. Så man behöver inte konsumera mjölkprodukter för att barnet ska få i sig mjölkprotein.

Om barnet inte verkar må dåligt på något sätt så skulle jag ta det lugnt.

Sonen hade ett långt uppehåll några gånger, 10-14 dagar. Han fick magdroppar, magmassage och fick bada. Har ingen aning om det hjälpte men han mådde inte dåligt. När det väl släppte kom en propp och sedan syndafloden. Någon slags förstoppning lyckades han nog få trots att han helammades.

Sonens rekord var 18 dagar. På BVC sa de att så länge de inte verkar ha ont i magen och helammas så är det inga problem. Deras rekord var på 21 dagar.
Sonen var inne i en extrem "lägga på sig hull" fas och det kanske berodde på det?

Mamman: Tillväxtperiod är han nog i. Han växer snabbt, så inget konstigt om det mesta han äter går åt, men lite bajs borde ju ändå produceras. Vad gäller mjölkprotein så menar jag att jag inte äter nåt alls som innehåller nåt slags mjölkprodukt, har koll på sånt. Jag tycker inte heller det känns riktigt bra att pilla i rumpan, men både läkaren och sköterskan på bvc rekommenderade detta. Nu verkar det ändå inte fungera, så vi måste ju hitta nån annan bra lösning på det här om det tar alldeles för lång tid.

Sol: Den gången det tog 14 dar förut så var det första som kom ut lite segare, som mjuk kola, och sen kom det lösare efteråt. Kanske är det då som nåt slags propp, även om det inte är hårt. Bad har vi inte testat nu i dagarna, ska göra det!

Qbaby: Så deras bvc-rekord var 21 dar. Vi har alltså en rekordbaby! Hade varit kul om han slog rekord i nåt roligare förstås ;)

Det har alltså inte hänt nåt än, han bara pruttar. I nuläget är det nog som tur är vi föräldrar som blir på sämst humör av det här, men det är ju så svårt att veta. Han gnäller ju alltid lite när han har gaser.

Ja, hade han inte fått ur sig gaser hade jag varit mer orolig. Men nu är han nog ändå lite för gnällig tycker vi, även om han fortfarande är matglad och smajlar och jollrar emelkanåt. Ska ringa bvc det första vi gör imorn bitti.

Båda mina barn var sällanbajsare (hihi - kanske ett ord för SAOL ;) ), men deras rekord är "bara" 18 resp 16 dagar. Den ena snittade på 11, den andra på 10. Vi skulle ha dop för den ena efter 15 dagar utan bajs, och prästen förberedde tom extra psalmer och vi extra kläder ifall vi skulle behöva springa ut plötsligt :D

Jag minns att jag undrade var i hela friden allt bajs rymdes, varje gång det kom ut. Båda våra började prutta mer ett par dagar innan varje gång, men ingen av dem hade någonsin direkt magknip eller verkade särskilt besvärade. Och ökade i vikt hur mycket som helst...

Båda helammades och jag minns att båda två ställde om från sisådär 10 bajsblöjor/dag till sällan på bara en dag, när de var 5v gamla. Bajsade sedan sällan tills de började äta vanlig mat.

*kl*

Jag hade inte en aning om att vissa barn hade så långa bajsintervall!:o Våra har bajsat flera gånger per dag vid helamning.
Oljad termometer och lite övningar som att förra upp benen mot magen vid byten etc. är de enda tipsen jag har hört.

Ja det är ju synd om Bajsdagen lyckas prickas in vid ett mindre bekvämt tillfälle:D men annars är det ju rätt skönt att slippa byta massa bajsblöjor. Var ju ungefär i samma ålder som min "slutade" bajsa plötsligt, måste väl vara nåt som händer i tarmarna då, att de plötsligt ändrar sitt upptag eller nåt.

Vi fick komma in på bvc igår förmiddags, och läkaren klämde på magen. Den lille solstrålen låg där och sprattlade och jollrade och verkade inte alls må dåligt tyckte läkaren, mjuk i magen och inte öm. Men det är för länge med 23 dagar förstås, så han fick lite mikrolavemang (resulax). När vi kom hem började det låta lite i blöjan, och resten kom på skötbordet. Visst var det ett lass, men inte såna mängder som man skulle kunna tro. Det har det inte varit gångerna innan heller.

Hade en nöjdare kväll igår, fortfarande pruttig, men verkar inte ha sånt besvär av det. Nu ska vi ge honom laktulos tillsvidare, vilket jag väl egentligen är lite skeptisk mot, har läst att de kan få magknip och mer gaser av det, och undrar om det verkligen är värt det. Men vi kan ju alltid prova, ifall det nu går... Han var inte så förtjust nu när vi försökte få i honom det, men ska skaffa en medicinspruta så går det kanske bättre.

Tack för alla svar! :)

Liknande trådar

Hundträning Är det någon som har förslag på övningar eller tricks att träna på inomhus? Jag är nyligen ryggopererad och ska ta det lugnt nu några...
Svar
15
· Visningar
1 133
Senast: Nepenthe
·
Relationer Jag har sen snart 2 år tillbaka levt med en alldeles underbar. Jag skulle vilja påstå att det är min livsstörsta kärlek som jag hittade...
10 11 12
Svar
235
· Visningar
66 527
Senast: Voeux
·
Övr. Hund Min härliga, underbara lilla cairnterrier Skroffan finns inte mer. Hon föddes med ett fel på njurarna som gör att de flesta drabbade...
Svar
14
· Visningar
751
Senast: Nirvana
·
Kropp & Själ Jag blir så trött på mig själv! Det känns som att min kropp håller på att köra slut på mig själv, och jag hittar inga medel som kan...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
10 122
Senast: Vallmo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar