Rekommendation eller lag? 4 eller 6 timmar?

KisseNova

Trådstartare
Läser här på buke, och andra ställen på internet men ingen verkar vara överrens om hur länge en hund får sitta själv. Vart kan man hitta texten som det innefattar, folk verkar ha hört det på radio och tv så alltså bör det finnas skriftligt nånstans ??

Är det en lag eller bara en rekommendation ? Är det 4 eller 6 timmar ?
Och vad menas egentligen ? Är det okej att bara ha någon som kan kissa hunden regelbundet eller innefattar det att hunden måste ha sällskap efter dessa timmar ?

Vad har ni hört, och vad är det rätta ?

Sv: Rekommendation eller lag? 4 eller 6 timmar?

Hunden bör (en rekommendation alltså) rastas minst var 6:e timme dagtid.

Det är väl något nytt som gått igenom? Att hunden måste rastas var 5e timme eller nått sånt. Skulle tro att det är miljö och hälsa som borde veta om det är sant? Minns inte men det är rätt nyligt jag hört om det...

Ja tycker det är en helt rätt rekommendation. För mig är det en självklarhet att hunden inte är inne mer än 6 timmar i streck dagtid.

Är det en lag eller bara en rekommendation ? Är det 4 eller 6 timmar ?
Och vad menas egentligen ? Är det okej att bara ha någon som kan kissa hunden regelbundet eller innefattar det att hunden måste ha sällskap efter dessa timmar ?

Som mycket riktigt citerats här, så är det en rekommendation på att hunden skall rastas var 6:e timme dagtid. Och ja, det är fullt lagligt att t.ex. gå och jobba 4 timmar, hem på lunch och rasta hund och sedan jobba 4 timmar till. Det där med var 6:e timme gäller alltså rastning, och har ingenting med ensamhet att göra. Beträffande ensamhet står det i de nya reglerna endast att valpar under 4 mån inte skall/bör (minns inte vilket) vara ensamma, samt att hunden skall få sitt sociala behov tillgodosett, till exempel genom aktivering, rastning eller annan sysselsättning några timmar per dag.

Här finns allt att läsa: http://www.sjv.se/download/18.1c72e95711857a2245380004576/2008-005.pdf

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 717
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
6 519
Senast: Sel
·
Kropp & Själ Hej! Nu har jag fått tid för en Koloskopi den 8/6, första gången för mig då jag tidigare bara gjort rektoskopi och en sigmoideskopi där...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
14 377
Hundhälsa För en och en halv månad sen började min 14 åriga jack russell kissa inne. Jag tror inte han vet att det händer, det rinner liksom bara...
2
Svar
34
· Visningar
8 164
Senast: Dopy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka