Reklamera häst

Jag känner att det är lätt att säga att man tar tillbaks hästen, men kan vara svårare i praktiken. Säljer du hästen för att betala en skuld, för att köpa din drömhästen/få till en kontantinsats eller få plats i stallet som du fyllt upp kanske det inte är så lätt.
Men när det bara gått ett par få dagar efter försäljningen så bör man kunna ta tillbaka hästen, förstår att man inte kan det om det gått veckor och månader men några få dagar liksom. Så bråttom kan det inte ha varit att bli av med hästen.

Men när det bara gått ett par få dagar efter försäljningen så bör man kunna ta tillbaka hästen, förstår att man inte kan det om det gått veckor och månader men några få dagar liksom. Så bråttom kan det inte ha varit att bli av med hästen.
Det kan ju handla om pengar, tid, plats eller något annat som gör att de inte har möjlighet. Självklart är det bäst om de kan ta tillbaka men det kan finnas rimliga anledningar.

Mja, man kanske verkligen har behov av de där pengarna och redan har investerat dem - sedan har man kanske inte råd att stå där med en extra häst de månader det kan ta att få den såld igen. Särskilt med tanke på att den kan vara mer svårsåld nästa gång eftersom man måste vara ärlig med varför hästen kom tillbaka.
Bara ATT den kom tillbaka kan göra den mer svårsåld oavsett anledning.

Boxplatsen är kanske redan uppsagd och annan häst flyttat in? Eller vad som. Pengarna använda till annat.

Därför att när det händer en sån här olycka så är det de allra bästa för alla tycker jag. Allt kan bli fel men när det är levande djur vill åtminstone jag försöka göra det bästa för hästen. Att skeppa vidare till ett försäljningstall tycker inte jag är det bästa.
På vilket sätt är det bäst för säljaren?

Om det är bäst för hästen beror på vad alternativen är, alla säljare har inte bättre förutsättningar rent generellt att ta hand om hästen. Hästen säljs ju av en anledning.

Att det är bäst för köparen i många lägen stämmer säkert men inte alltid. Jag tänker inte på TS specifikt (tvärt om), men om säljaren bara tar tillbaks direkt kan köparen ge upp väl lätt om det anses kutym att bra lämna tillbaks om det går snett. Ibland tar det ett tag innan det funkar.

Det kan ju handla om pengar, tid, plats eller något annat som gör att de inte har möjlighet. Självklart är det bäst om de kan ta tillbaka men det kan finnas rimliga anledningar.
Om jag skulle ta tillbaka en häst pga att något hade hänt hos nya ägaren så hade jag inte heller velat sälja den till någon ny nästa dag. Jag hade först velat att hästen fått landa och sen hade jag velat rida den några gånger och reda ut vad som hänt. Kanske behöver ta in någon veterinär eller någon som är duktig på hästbeteende. Och då springer kostnader och tid iväg. Hos mig skulle det kosta kanske 8000 i månaden att ha häst. Sen kostnader för de andra sakerna. Så jag förstår om det inte finns pengar, ork tid etc till detta.

Om jag skulle ta tillbaka en häst pga att något hade hänt hos nya ägaren så hade jag inte heller velat sälja den till någon ny nästa dag. Jag hade först velat att hästen fått landa och sen hade jag velat rida den några gånger och reda ut vad som hänt. Kanske behöver ta in någon veterinär eller någon som är duktig på hästbeteende. Och då springer kostnader och tid iväg. Hos mig skulle det kosta kanske 8000 i månaden att ha häst. Sen kostnader för de andra sakerna. Så jag förstår om det inte finns pengar, ork tid etc till detta.

Men om man tar tillbaka den för 70%, eller 50% av priset, så kan ju den vinsten ev finansiera några månader?

Ja så är det. Jag gav dom bra erbjudande (70% av vad jag köpte för), så det bör spela in men självklart så är ett nej ett nej. Spelar ingen roll i denna situationen nu. Dom hade inte tid.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 732
Senast: Freazer
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 235
Senast: Juli0a
·
Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
2 226
Senast: SkorpSmulan
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 555

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17
  • Ridskoleryttare
  • Annonsera mera VII