Reklamera häst

Jag förstår att det känns som ett moment 22, men oavsett vad du väljer att göra kommer det kosta dig pengar. Att ha kvar nya hästen hemma kostar, säg att det kostar 5000kr. Om plats hos försäljare kostar 7000-10 000 kr per månad (jag vet inte vad det ligger på, så bara ett exempel) så har du ju de pengarna du ursprungligen tänkt lägga på hästen hemmavid att betala vistelse hos försäljaren. Det som saknas får du (om möjligt) ta från budget, eller ta ett lån.

Du ”måste” ju göra dig av med hästen, och det är pisstråkigt att det kostar. Men vad finns det annars för alternativ? Att stå med en häst hemma som du är livrädd för kostar. Jag skulle också tro att det nog blir mindre av en förlustaffär att lämna till försäljare så snart som möjligt, så hästen ännu är igång och så att även den får en chans att eventuellt bearbeta er olycka med någon som inte är rädd för den och som kan stämma av status.
För det kan vara så att det var extrem otur det ni råkade ut för. Med en ny häst är det ju extra svårt att avgöra om den triggerstaplar tex, en del hästar döljer det väl.

Efter tre år med min mycket känsliga reaktiva häst hade jag på en ridtur en dag missat hur mycket han triggerstaplat. Han blev plötsligt tvärrädd för något som jag med min mänskliga logik kan se var en total ”överreaktion”, men hans nervsystem var överbelastat efter att han triggerstaplat och jag hade inte varit uppmärksam nog för att hjälpa honom att reglera ner den inre stressen tillräckligt. Det kan du säkert känna igen nu hos dig själv, att du blev så skrämd av olyckan att ditt nervsystem är på high alert, såpass att till och med dina ”trygga” hästar känns otäckt att hantera. Panikångest är det yttersta tecknet på överbelastat nervsystem, att man får som tunnelseende och kan skifta snabbt mellan flight/freeze/fawn reaktioner.

Min häst tvärvände i alla fall och jag hamnade efter i rörelsen, föll av och fick frakturer i ryggen. Jag blev inte skrämd mentalt/fysiskt trots att jag aldrig haft en sån olycka/smärta förut. Jag känner ju den här hästen och förstår därför vad som hände - men hade det skett under vår första vecka ihop hade jag inte förstått varför det blev som det blev. Med det vill jag bara säga att det är verkligen inte konstigt att du inte vet vad som hände för er, för även om man är van med reaktiva hästar tex så kan sånna här saker hända. Såklart förstår jag din vilja att förstå, men det kanske inte är det viktigaste just nu. Rädsla kan man jobba med men du behöver inte göra det på djupet prick nu, utan fokusera på att bygga upp trygghet kring dig nu, så kommer det andra sen. Försök ha tålamod med dig själv och ta hand om dig så gott du kan för att hjälpa ditt nervsystem att reglera ner sig bit för bit. Det är jättebra att du går hos psykolog redan så du får stöd och coachning därifrån.

När du känner dig redo att jobba med dina andra hästar igen, om du känner dig otrygg så ta hjälp av en tränare som är kunnig gällande rädsla/trauma. Det blir enklare och går snabbare om man har den stöttningen. Efter min olycka var min tränare extremt noga med att checka av med mig och uppmanade mig att inte pusha utan backa av om någon rädsla skulle bubbla upp. Att jag skulle ta det varsamt jag upplevde inte rädsla med däremot fick jag några gånger smärtminne i kroppen (när jag bred mig på ett visst sätt) och började storgråta. Det var en märklig känsla, att gråta utan att det egentligen var något jag kände emotionellt. Men kroppen mindes, och jag var glad över att ha en tränare som tog det faktum att jag haft en olycka på allvar, och inte bara körde på.

Och apropå din pappa och att han tycker att du ska ”lösa problemen”. Han får tycka det, men du är fri att ta hand om dig så som du behöver. Även om det såklart är jobbigt så behöver man inte ha samförstånd kring allt. Men det kommer inte gör dig lycklig att ”lösa problemen”, han verkar inte se det nu men det spelar ingen roll. Det bästa man gör för sig själv är att värna sin lycka, men också sin kropp. Sedan min olycka är jag tex mer selektiv med vilka av andras hästar jag kan tänka mig att hantera/träna. För olyckor kan ske, och jag har ingen lust att utsätta min (sedan länge trasiga) kropp rent fysiskt för onödiga risker. För varför?

Jag vet om ursäkt för det absolut längsta inlägg jag någonsin skrivit, men du kanske har hjälp av nånting i det.
Ja absolut. Min andra häst är lite förtidspensionär på grund av melanom, han har varit utdömd hos vet. Tidigare så planen var att ta bort honom nu i höst. Jag har hittat en tjej som skulle ha 7500kr i månaden nu för tillridning + försäljning med gott ryckte. Hon känns som ett bra alternativ. Får nog bli någon kombination av ta lån, ta bort en häst och skicka på tillridning. Hon hade dock plats tidigast om 2 veckor vilket är lite halvsegt…

I detta fallet var det väl så att saker inte blev som man har tänkt sig och man absolut inte vill ha hästen kvar. Man vill bli av med hästen snabbt och då är alternativet som kostar 10’ i månaden det enklaste (och i längden troligen billigaste). Skulle väl absolut säga att det var oförutsett, tanken var ju att hon skulle ha kvar hästen?
Jaja du tycker jag är dum i huvudet men jag är inte helt ekonomiskt inkompetent. Jag gillar inte att ta lån eller ta det på kredit men jag får väll göra det. Det är väll lite av min back up plan isf 👍🏼

Men är väl stor skillnad på att lösa något oförutsett och att betala tillridning/försäljare som kostar 10 papp i månaden?
Både ja och nej, det är en oförutsedd utgift, om man behöver betala det till djursjukhuset eller till ett försäljningsstall spelar ju mindre roll - pengar som pengar. Däremot så finns det ingen anledning att trycka till TS hon har det jobbigt nog ändå.

Både ja och nej, det är en oförutsedd utgift, om man behöver betala det till djursjukhuset eller till ett försäljningsstall spelar ju mindre roll - pengar som pengar. Däremot så finns det ingen anledning att trycka till TS hon har det jobbigt nog ändå.
Ja men inte en av de vanliga oförutsedda, skulle jag säga. Där man också oftast har försäkring till hjälp.

Jaja du tycker jag är dum i huvudet men jag är inte helt ekonomiskt inkompetent. Jag gillar inte att ta lån eller ta det på kredit men jag får väll göra det. Det är väll lite av min back up plan isf 👍🏼
Jag har inte skrivit att du är dum i huvudet, det har du läst in själv. Men då har du ju en ekonomisk plan och det är ju toppen.

Ja men inte en av de vanliga oförutsedda, skulle jag säga. Där man också oftast har försäkring till hjälp.
Oförutsedda utgifter har tendensen att just vara oförutsedda. Det är därför man bör ha en buffert. Här är läget som det är så TS får utgå från situation och göra sitt bästa för att lösa den.

Jag kände att du dumförklarade mig något extremt.
Dum har jag aldrig påstått att du är, däremot tycker jag inte att du har varit så ekonomiskt ansvarsfull och sen känns det som att du försöker förklara bort det med att du är ung 🙂 Om du läser som en utomstående, tycker du själv att det känns ekonomiskt ansvarsfullt att köpa en häst för 180’ och ha kvar 5’ i buffert när man äger två hästar, utan att du har en plan B? Nu har du ju tänkt lösa det med lån och kredit så nu har du ju en plan, men det lät inte så från början

Nej, jag tycker inte att jag är onödigt dömande eller skuldbeläggande. Om man köper ett levande djur med vetskapen att man då har 5000 kr i buffert när man äger 2 (?) djur då tycker jag att man får ha någon slags plan. Om det inte är pengar på kontot så möjlighet att ta lån, veta att man kan lösa det på kreditkort etc. Annars får man väl vänta med att köpa en häst tills man fått ihop bufferten igen.

Jag är student och har två hästar. Har två extrajobb (en period tre) för att ro runt det och det är inte så jäkla kul alltid. Men jag har alltid haft en plan för vad jag gör om något oförutsett händer, för djuren skull.
Fast man kan ju ha olika sätt att hantera såna situationer om och när de uppkommer. Ditt sätt behöver inte vara det enda rätta.

Under många år hade jag också kreditkort, och så fanns det personer som jag kunde låna av om en nödsituation uppstod. Däremot hade jag haft svårare att låna till försäljningsstall om jag hamnat i den situationen.

Jag tycker inte att ts behöver fler påminnelser om sin nuvarande ekonomiska situation, hon verkar vara mycket medveten om den.

Dum har jag aldrig påstått att du är, däremot tycker jag inte att du har varit så ekonomiskt ansvarsfull och sen känns det som att du försöker förklara bort det med att du är ung 🙂 Om du läser som en utomstående, tycker du själv att det känns ekonomiskt ansvarsfullt att köpa en häst för 180’ och ha kvar 5’ i buffert när man äger två hästar, utan att du har en plan B? Nu har du ju tänkt lösa det med lån och kredit så nu har du ju en plan, men det lät inte så från början
Hästen kosta inte 180. Hade oförutsedda utgifter på 30” denna månad

Fast man kan ju ha olika sätt att hantera såna situationer om och när de uppkommer. Ditt sätt behöver inte vara det enda rätta.

Under många år hade jag också kreditkort, och så fanns det personer som jag kunde låna av om en nödsituation uppstod. Däremot hade jag haft svårare att låna till försäljningsstall om jag hamnat i den situationen.

Jag tycker inte att ts behöver fler påminnelser om sin nuvarande ekonomiska situation, hon verkar vara mycket medveten om den.
Fast då har du ju uppenbarligen haft en plan för att lösa det tänker jag? 🙂 Om folk vill lösa det på andra sätt en mig så är det ju upp till dem, men någon plan när man ansvarar för levande varelser (oavsett om det är djur eller barn) tycker jag att alla bör ha.
Hästen kosta inte 180. Hade oförutsedda utgifter på 30” denna månad
Jag tolkade det som att du valde att köpa en häst så att du fick 5’ kvar i buffert. Men vi lämnar det nu, du har ju upptäckt själv hur det blev och kanske tänker annorlunda i framtiden 🙂 Hoppas det löser sig bra med hästen!

Fast då har du ju uppenbarligen haft en plan för att lösa det tänker jag? 🙂 Om folk vill lösa det på andra sätt en mig så är det ju upp till dem, men någon plan när man ansvarar för levande varelser (oavsett om det är djur eller barn) tycker jag att alla bör ha.

Jag tolkade det som att du valde att köpa en häst så att du fick 5’ kvar i buffert. Men vi lämnar det nu, du har ju upptäckt själv hur det blev och kanske tänker annorlunda i framtiden 🙂 Hoppas det löser sig bra med hästen!
Ja det hoppas jag också det gör!

Fast den visade inget av detta på provridning så hur ”kom det med”. Beskrivning ”snäll och okomplicerad i ridning och hantering. Ett sto och unghäst som kan reagera vid brunst. Utbildningsnivå 1 meter och H80. Snäll att rida ut på snäll och i grupp”

Det tolkar inte jag som att hästen har sadeltvång eller ska vara knäpp? (Knäpp är ett brett ord men ni förstår… bara stegra över är väll inte super normalt när man bara hoppat upp)

Fast hon visade motvilja på provridningen.

Stor skillnad mot det och att göra en backflip dock.

Absolut. Men protesten på provridningen betydde ju något. Något försökte hästen kommunicera. Vad vet vi inte. Men det kan vara samma sak som sen gjorde att hästen reagerade så starkt och gjorde en "backflip".

Min förra medryttarhäst lärde mig att lyssna på hästen. Hon hade förmodligen blivit lyssnad på av sin ägare och kommunicerade därför rätt mycket. En kick mot skänkeln är inte ingenting och ska, i min erfarenhet, inte ignoreras eller viftas bort som humör.

Ja absolut. Min andra häst är lite förtidspensionär på grund av melanom, han har varit utdömd hos vet. Tidigare så planen var att ta bort honom nu i höst. Jag har hittat en tjej som skulle ha 7500kr i månaden nu för tillridning + försäljning med gott ryckte. Hon känns som ett bra alternativ. Får nog bli någon kombination av ta lån, ta bort en häst och skicka på tillridning. Hon hade dock plats tidigast om 2 veckor vilket är lite halvsegt…
Jag tycker snarare att det låter bra att du måste vänta två veckor innan beslut tas om att skicka iväg hästen. Det är en tid att landa i vad som faktiskt hänt, utvärdera och framförallt - två veckor till att lära känna din häst! Vill inte försöka övertyga dig om att behålla en häst om du inte vill, men under dessa dagar har du ju ändå möjlighet att se förändrade rörelsemönster, eventuell brunst försvinner, vädret kanske förändras etc. Hästen har ju inte hunnit landa ännu, och att vänta två veckor kanske gör att du får möjlighet att landa i allt det här också.

Jobba hästen från backen med tömkörning kan du ju göra.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 708
Senast: Freazer
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 212
Senast: Juli0a
·
Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
2 219
Senast: SkorpSmulan
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 537

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka