Rejält solbränd på mulen

M

makejo

jag har en vit häst som inte har färg längst ner på mulen utan är rosa där han brukar bli lite bränd men det brukar räcka med att smörja in med helosan

men nu har han blivit rejält bränd och det är som små sår jag tvättar med sårrengjöring, klorhexidin (tror jag det heter) o smörjer med helosan hur skyddar man dem mot solen på mulen?
 
Sv: Rejält solbränd på mulen

Om det är så illa som det hörs på din häst kan du prova med zinkpasta som blir mer som ett lager utan på mulen. Sluta också att använda klorhexidin på såren, det är vävnadsretande och ska bara användas för att sterilisera sår när de är nya eller infekterade. Tvätta istället med koksaltlösning om det behövs.
Zinkapasta går att använda även om hästen inte är bränd, alltså som rent solskydd hela sommaren.
 
Sv: Rejält solbränd på mulen

Jag använder en av Apotekets solkrämer (för människor) Eucerin (den för solallergiker). Funkar utmärkt på känsliga mular och blir inget tjockt lager och sitter hela dagen + är vattenfast.
 
Sv: Rejält solbränd på mulen

Jag har 3 vitnäbbade hästar men bara en av dom behöver smörjas med SPF 30, vilket jag gör dagligen i soligt väder.
Annars flagnar han och ser hemsk ut.
 
Sv: Rejält solbränd på mulen

Helosan Sol! Smörj gärna in flera ggr om dagen om det fins möjlighet.
Eftersom den är fet så tränger den in i huden och sitter kvar. Har inte provat vanliga solkrämer men skulle tro att de försvinner lättare. Tex om hästen betar, dricker vatten, gnuggar mulen mot träd...
 
Sv: Rejält solbränd på mulen

Aj aj aj – ha inte klorhexidin på en brännskada. Tvätta med vatten och ev oparfymerad tvål. Det gör man på brännskadecentra. Lägg på litet vaselin för att minska avdunstningen. Sen får du köra med högsta solskyddsfaktorn. HH
 
Sv: Rejält solbränd på mulen

ok , köper man det på apoteket? är det vattenfast? kommer det räcka med att köra med det sen eller behöver jag nåt mer?
 
Sv: Rejält solbränd på mulen

Om det är krämer du söker gör en sökning på nätet finns hur många tips som helst. Som någon skrev, zinkpasta är bra. Den har vad jag förstått läkande effekt också. Blir nog mitt val om jag inte får tag på det jag söker (mulskydd).
Många andra hästägare tycks använda Helosansol eller vanlig solskyddskräm med hög faktor för barn, oparfyrmerad variant.

Själv söker jag efter mulskydd. Har lagt in en ny tråd om det. Hoppas få bra tips för oss med "noshästar". :)
 
Sv: Rejält solbränd på mulen

ok trodde det var bra eftersom det står för sårtvätt på flaskan :( ska inte ha det mer, när använder man det då?
 
Sv: Rejält solbränd på mulen

Köp vanlig solskydds creme för barn med riktigt hög solskyddsfaktor och som är vattenfast! Finns tex på apoteket och affären.
 
Sv: Rejält solbränd på mulen

ja det har jag också tänkt på o letat efter säg gärna till om du får veta nåt som finns o är bra
 
Sv: Rejält solbränd på mulen

Zinkpasta finns på apotek och det skyddar bättre än vanliga solskyddsmedel. Solskyddsmedel till människor är tänkta att göra en brun utan att bränna. Zinkpastan blockerar i stort sett all strålning och nästan som om hästen hade kläde på sig på mulen.
Man använder den också till människor som bränt sig eller saknar piggment som skydd mot solen.
 
Sv: Rejält solbränd på mulen

Jag har blivit informerad av veterinär att vanlig helson gör mer skada än nytta i solen och att man absolut inte ska använda det när hästen bränt sig.

Köp istället solskyddscreme för barn eller zinkpasta.
 
Sv: Rejält solbränd på mulen

Jag upplevde, då jag hade en vismulad häst, att helosan sol nästan kunde "koka" på mulen, och skada den. vet inte varför, emn hon blev ifta sjukt mkt bränd då jag hade på helosan sol, riktiga sprickor. Konstigt..
Men kanske är det inte bra på alla hästar?
Det bästa är ju som sagt att ha nåt som skyddar mulen, har läst här på buke en del som bara satt på lakansbit på grimman som hänger ner över mulen. Annrs finns ju flughuvor som täcker som mulen.
 
Sv: Rejält solbränd på mulen

Har en pålle med vit mule som bränner sig lätt, har han fått sår av bränt sig har jag kletat på helosan sol på e.m/kväll som mjuknar upp såren, sedan smörjer jag in med vanlig solkräm på morgonen, ännu har han klarat sig ganska så bra men spf 15, men är det stark sol i dagar brukar jag använda 30 på honom.
 
Sv: Rejält solbränd på mulen

Jag har haft påzinkpasta igår o idag o det funkar urbra :) ser redan bättre ut oxå, vet du vart det finns såna flugluvor som täcker mulen?? har inte hittat någon.
 
Sv: Rejält solbränd på mulen

För oss har det alltid fungerat med vanlig solfaktor (35-faktor), köp någon faktor som är oparfymerad och smörj morgon och kväll.
 
Sv: Rejält solbränd på mulen

använde barnsolkräm med spf 30 eller 50 beroende på vilken som fanns när jag hade rosa mul häst:)
 
Sv: Rejält solbränd på mulen

Jag har flughuva som även täcker mulen i full/x-full, mitt sto kan inte ha den, den sitter på i ca 30 min sen har hon kliat av den.

tror det är hansbo som har den.

Jag kör med Zinkpasta istället, har provat helosan & barnsolkrämer, hon har bränt sig ändå med dom
 
Sv: Rejält solbränd på mulen

Helosan Sol! Smörj gärna in flera ggr om dagen om det fins möjlighet.
Eftersom den är fet så tränger den in i huden och sitter kvar. Har inte provat vanliga solkrämer men skulle tro att de försvinner lättare. Tex om hästen betar, dricker vatten, gnuggar mulen mot träd...

Helosan sol är värdelöst!

Jag har en flughuva med en flärp som går ner över mulen som ska skydda mot solen. Tidigare år har jag smörjt med sunblock för barn och zinkpasta.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 044
Trädgård & Växter Har sett de superlånga trådarna om rumsväxter men känns lite mastigt att läsa igenom dem för mina väldigt specifika frågor innan jag...
Svar
11
· Visningar
1 769
Senast: Bapelsin
·
Hästvård Hej! Min häst har fått i sig alsikeklöver (nu är hon flyttad och går i en hage utan) och hon har fått utslag på ben, mule och strax...
Svar
4
· Visningar
2 141
Senast: Buck
·
Hästvård I väntan på svar på leverprover (som jag misstänker inte kommer visa ngt alls) undrar jag om ngn annan stött på ngt liknande? Rejält...
2
Svar
39
· Visningar
5 514
Senast: SaraMara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp