Rejält solbränd på mulen

Sv: Rejält solbränd på mulen

Helosan sol har bara solskyddsfaktor 8.
Om den nu är sårig är Inotyolsalva bra- innehåller zinkpasta.
Sen på med värsta sunblockern.

Har du en vanlig flugmössa kan du bara sy på en nosflärp-en lapp. Skyddar allra bäst.

min häst har solbenskydd på sina vita ben- är i nät.
 
Sv: Rejält solbränd på mulen

Jag har inte läst alla inläggen så jag kankse upprepar något.

Jag har sytt "flärpar" som jag fäster på nosremmen på grimman, som hänger ner som en slöja på mulen. Ett perfekt solskydd, som verkligen fungerar perfekt.
Tog helt enkelt lite tyg, klippte en lagom rektangel (lite rundad i kanterna nertill) och sydde på ett par kardborreband i ena kortänden.

Nu har jag sett att det går att köpa sådana nos-flärpar också, men jag vet inte var. Det var hur som helst inget svårt att tillverka i alla fall.
 
Sv: Rejält solbränd på mulen

Jag har gjort noslapp på flughuvorna, finns bild om du vill se. I samma nättyg som huvor/täcke. Mulen är hur fin som helst (och han blir sönderbränd och sårig annars).

Fungerar både bättre och är enklare än att kleta solskydd som gnussas av på en kvart typ.
 
Sv: Rejält solbränd på mulen

Det enda som hjälper på min pålla är ett solskydd som jag fäster i grimman, varken zinkpasta eller solskyddskräm för barn funkar för henne.
 
Sv: Rejält solbränd på mulen

Jag hade samma problem,smorde med helosan sol men han var precis blodig en kväll så jag hade på jodopax gel och dan därpå var han kanon fin.
 
Sv: Rejält solbränd på mulen

Jag använder oparfymerad solskyddskräm för barn på ponnyns rosa mule! Så stark solskyddsfaktor som möjligt. Det har fungerat kanon alla år, och vi har lyckats undvika såriga mular!
 
Sv: Rejält solbränd på mulen

*kl* Har en paint hemma med otroligt känslig hy. Har på henne solskyddsfaktor 50 från apoteket (för barn) ungefär varannan dag.Dessutom har hon tillgång till lösdrift som hon gärna använder vid varmt och soligt väder.
 
Sv: Rejält solbränd på mulen

*kl*

Som någon skrev ovan så har Helosan sol endast spf 8. Själv körde jag med oparfymerad solkräm spf 30 på min hästs rosa mule. Smörjde minst en gång om dagen och det fungerade bra. Har man en väldigt känslig häst är nog mulskydd att rekommendera (ex tygbit).
 
Sv: Rejält solbränd på mulen

*kl*

Har på ett mulskydd, en flyveil som hänger ned över mulen fast med något trimmade repändar så han inte trampar på dem när han betar. Sedan får han solkräm med solskyddsfaktor 50 på sig varje dag men har lyckats bränna sig längst ned på mulen ändå trots att det har varit mulet. :confused: Kommer börja ha på aloe vera-gel varje dag nu också.
 
Sv: Rejält solbränd på mulen

Har samma problem, hade faktiskt också tänkt fråga om tips här:)

Jag använder spf 30 för barn, ibland blandar jag den med en lite klick helosan om hon är extremt torr/flagig. Funkar ok, men inte helt optimalt de varmaste dagarna.

Nu har rodnaden gått ner en del, men hon har blivit lite "flintis" en liten bit upp på nosen, kommer pälsen att växa ut igen?

Ska testa zinkpasta samt mulskydd!
 
Sv: Rejält solbränd på mulen

Jag har oxå sytt på tyg på grimman, fungerar absolut bäst. Förra året hade jag vanligt lakan men det gillade han inget vidare, det var för mjukt och åkte in i näsborrarna när han andades in. I år så köpte jag myggnät på R*sta för typ 39:- och det är typ 150 * 100 eller ngt sådant, det blir många solskydd för det priset... Sydde sedan dit dubbelt över näsan sas, han ser ut som en haremsdam med det är det värt.:rofl:
 
Sv: Rejält solbränd på mulen

Min förra ponny hade samma problem. Använde Apotekets solkräm som var parfymfri i solskyddsfaktor 16, fungerade perfekt. Helosan är rent av skit enligt min åsikt, hjälper inte alls.

Tips tills nästa år är att börja smörja in redan i april med solskyddsfaktor så det lägger sig som en grund innan solen kommer fram och är som starkast. För mig räckte det med att bara smörja in 2-3 ggr per vecka då jag börjde i tid. Hade ingen sönderbränd mule alls de 3 sista åren med henne.
 
Sv: Rejält solbränd på mulen

jag använder samma skydd på vita mular som till små barn.
solfaktor 20. jag klickar i en liten klutt helosan för att få lite mjukgörande.
OM pållen redan bränt sig så har jag på kylbalsam. PRECIS som till oss människor ;)
 
Sv: Rejält solbränd på mulen

Köp vanlig solskydds creme för barn med riktigt hög solskyddsfaktor och som är vattenfast! Finns tex på apoteket och affären.

Det rådet fick jag av min veterinär förra sommaren då min "vitnosade" sto blev alldeles sönderbränd på mulen på betet och de som skulle passa henne när jag var bortrest ett par dagar inte förstod hur illa det var. Måste säga att det funkade kanon. Smörjde 2ggr / dag.
 
Sv: Rejält solbränd på mulen

Hejsan!

Min mamma hade exakt samma problem med sin "vitnosade" pålle och hon har testa alla möjliga solskydds krämer med den högsta solskyddsfaktor som finns men inget fungera tills hovslagaren kom med tipset att sy på en jeansbit tyg på grimman som hänger ner över nosen! KANON BRA :) Kan verkligen rekommendera det. Samt smörjer hon in med Helosan sol, helst 2ggr per dag.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 044
Trädgård & Växter Har sett de superlånga trådarna om rumsväxter men känns lite mastigt att läsa igenom dem för mina väldigt specifika frågor innan jag...
Svar
11
· Visningar
1 769
Senast: Bapelsin
·
Hästvård Hej! Min häst har fått i sig alsikeklöver (nu är hon flyttad och går i en hage utan) och hon har fått utslag på ben, mule och strax...
Svar
4
· Visningar
2 141
Senast: Buck
·
Hästvård I väntan på svar på leverprover (som jag misstänker inte kommer visa ngt alls) undrar jag om ngn annan stött på ngt liknande? Rejält...
2
Svar
39
· Visningar
5 514
Senast: SaraMara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp