Reining poäng!

L

lilla_edvardsson

Har letat överallt men hittar inte hur poängen bedömms i reining. Har tidigare tävlat pleasur m.m. men gått över till reining (ny inköpt häst). Men vad är max poäng, o sånna saker.. :confused:

Sv: Reining poäng!

Står i regelboken. Om jag inte minns fel så börjar man på 70 p, sen får man ju minus o plus beroende på hur man rider. Som sagt, regelboken är jätte bra att studera om tänkt tävla.

Reining rids ju inom olika föreiningar så som WRAS, rasföreningarna, FEI och föreningar under NRHA så som SRHA. Grundreglerna är de samma i alla föreningarna men sedan ser det lite olika ut.
NRHA är den världsomspännande organisationen för enbart grenen reining och har utvecklat det system som man inom NRHA och dess dotterföreningar (SRHA)använder, dessutom används det av rasföreningarna och FEI.:idea:

Vill du veta mer om Reining som gren så hör av dig till SRHA.
Du hittar alla reining regler hos organisationen för reining nämligen NRHA.

Men förenklat så rider du in på banan med 70 poäng.
Varje del i mönstret betygssätts (7-8 delar) sedan från -1½ - +1½ .
Vilket innebär att gör du den första delen tex höger spinn med ett betyg på -1½ så har du 68½ poäng kvar, gör du istället en spinn som värderas till +1½ så har du 71½ poäng osv.
Ovanpå detta kan du få straffpoäng dvs om du gör en överspinn (spinner mer än 4 varv) så bestraffas du med ½ - 1 poäng beroende på hur mycket mer du spinner dvs det dras från dina befintliga ex 70 poäng. :idea:
Alla mönster består av två rollbacks, två galoppombyten, 3 cirklar åt vart håll, två spinn (ett åt vart håll), stopp och ryggning. :d

Det antal poäng du har kvar efter att ha genomfört mönstret är det som renderar dig en placering när du är färdig.:d
Ja det var i väldigt korta ordalag hur det funkar, pm;a mig gärna om du vill veta mer.:D

Monke:)

om jag inte minns fel så kan du få -5 med om din häst sparkar i bytet.. :)

annars måste jag säga att ovanstående inlägg var alldeles perfekt :)

Lycka till med reiningen! Roligare gren finns inte..

~Dont just ride - SLIDE~

Lycka till!

Börjar förstå nu! Har läst i regelboken men tyckte det stog så "suddigt" om hur de egentligen gick till. Men håller med älskar reining! :love:

Japp du får 5 penalty för en kick, men jag har inte alls gått in på staffpoängen för det finns så många.
Allt från -½ för att inte rida minst 6 meter från väggen i en rundown till Penaltys score zero = 0 = diskvalificerad för att ha mer än ett finger mellan tyglarna.
Det skulle ta hur lång tid som helst att räkna upp alla.

Men regelboken har koll och då menar ju jag ffa NRHAs.:d
Givetvis kan man kolla andra också men den är bibeln för en Reiner.;)

monke:)

Liknande trådar

Hundträning Vi har fått en tillfällig gäst i huset, i form av en ung blivande jakthund. Hen kan för tillfället inte bo hos sin ägare, och vi fick...
2
Svar
22
· Visningar
1 930
Senast: MML
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 618
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 021
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 216
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar