Rehabilitering av fång

Westernponny

Trådstartare
Jag skulle vilja veta hur ni som har haft häst med fång gjort för att få hästen ok.

Blev hästen bra?

Själv gick jag efter Strömsholms rekommendationer.

Min häst blev bra.

Gav ni bara halm eller även hö de 2 första veckorna? (olika rek. från fackfolk där också tydligen).

Det finns tråd om detta tidigare men är intressant med nya erfarenheter.

Min häst fick svältranson av blötlagt hö samt liten giva halm tills jag fick tag på hö med acceptabel sockernivå. Har därefter börjat räkna noga på foderstaten där jag minimerar socker o stärkelse, balanserar upp magnesium och koppar, zink och mangan. Är även mer noga med att hålla honom någerlunda normalviktig. Hästen har inte fått nåt återfall.

Mitt sto fick gå ut redan andra dagen, men i en liten hage och med betesbegränsare på. Efter några dagar fick hon gå med de andra i flocken, men betesbegränsaren satt kvar. Varje dag fick hon komma in i boxen och slippa munkorgen under någon timma, och då fick hon också öäta 1 kg (mycket torrt) hösilage. Hon gick nog ner 150 kilo den sommaren, och efter det har jag varit noga med att hålla henne slank. Hon har inte fått något kraftfoder alls på mer än 7 år, och jag beräknar hennes foderstat efter att ha analyserat hösilaget.
Hon hade ett fånganfall 3 år senare, men det var snarare belastningsfång det handlade om den gången.

Liknande trådar

Hästvård Jag köpte en nyimporterad häst i slutet av september, hästen hade då varit i Sverige i en vecka innan han kom till oss från Irland...
Svar
11
· Visningar
703
Hästvård Jag skall hålla mig kortfattad och tar gärna emot erfarenheter av er som har haft unga unghästar med svullnad. Mitt sex månader gamla... 2 3
Svar
48
· Visningar
3 896
Senast: MayGrace
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som... 2
Svar
24
· Visningar
1 292
Senast: skiesabove
·
Hästvård Hej, Jag är mitt uppe i en utredning hos veterinär av min häst som har ett släpande bakben. Han visar ingen reaktion på böjprov, visade...
Svar
11
· Visningar
1 096

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka