Rehabilitering av fång

Westernponny

Trådstartare
Jag skulle vilja veta hur ni som har haft häst med fång gjort för att få hästen ok.

Blev hästen bra?

Själv gick jag efter Strömsholms rekommendationer.

Min häst blev bra.

Gav ni bara halm eller även hö de 2 första veckorna? (olika rek. från fackfolk där också tydligen).

Det finns tråd om detta tidigare men är intressant med nya erfarenheter.

Min häst fick svältranson av blötlagt hö samt liten giva halm tills jag fick tag på hö med acceptabel sockernivå. Har därefter börjat räkna noga på foderstaten där jag minimerar socker o stärkelse, balanserar upp magnesium och koppar, zink och mangan. Är även mer noga med att hålla honom någerlunda normalviktig. Hästen har inte fått nåt återfall.

Mitt sto fick gå ut redan andra dagen, men i en liten hage och med betesbegränsare på. Efter några dagar fick hon gå med de andra i flocken, men betesbegränsaren satt kvar. Varje dag fick hon komma in i boxen och slippa munkorgen under någon timma, och då fick hon också öäta 1 kg (mycket torrt) hösilage. Hon gick nog ner 150 kilo den sommaren, och efter det har jag varit noga med att hålla henne slank. Hon har inte fått något kraftfoder alls på mer än 7 år, och jag beräknar hennes foderstat efter att ha analyserat hösilaget.
Hon hade ett fånganfall 3 år senare, men det var snarare belastningsfång det handlade om den gången.

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 252
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 823
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
712
Senast: Sesca
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 364
Senast: Ridinglady
·

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka