Undrar hur ni har gjort vid rehabilitering av hästar med senskador? Mest intresserad av att höra om fall där det gått bra och hästen har kommit tillbaka i träning.
Boxvila, sjukhage eller hage? Promenader eller skritta uppsuttet? Hur länge har hästen fått skritta? Vad har ni gjort för att hålla hästen lugn så den inte drar upp skadan? Liniment? Alternativ behandling (laser, akupunktur, magneter etc)?
Min häst har fått en blödning på djupa böjsenans förstärkningsband (hagskada) och är nu under rehabilitering. Bra prognos men 6 mnd innan han kan vara i full träning igen. Det är 7 veckor sen han skadades. Har såklart fått direktiv från veterinären om hur jag ska göra men tycker ändå det vore intressant att höra hur andra har hanterat det.
Min gamla häst slet av förstärkningsbandet, fick blödning på djupa böjsenan och en lättare blödning på ytliga böjsenan när han var 17 år. Halkskada i hagen.
Vet på klinik sa att hon kunde döma ut om jag ville, men jag ville ge min älsklingshäst en chans.
Han skulle ha haft total boxvila i 4 veckor, men pga ett kolikanfall, han var i högkondition när skadan inträffade, så gick jag med honom 2 min 4 ggr/dag första månaden. Efter det fick han stå i sjukhage och promeneras 2* 10 min dag i 3 månader, men jag gick med honom 5 min 4 ggr dag i stället. Efter ytterligare 6 månader skrittade jag honom för hand ca 40 min 2 ggr/dag.
Han gick hela tiden i sjukhage som jag grusade upp för att undvika halkrisk. Han var aldrig ute om jag inte var hemma och kunde hålla koll. Under kommande halvår började jag rida honom i skritt ca 20 min och började lägga in trav så att jag på ca 6 veckor var uppe i 20 min skritt och 20 min trav och utöver detta skrittade jag honom ca 60 min förhand. Efter 1 år var han helt återställd och jag hade kunnat börja tävla igen, men vågade aldrig för jag blev toknojig på för mjuka underlag osv. Släppte aldrig ut honom i stor hage igen, utan på sommaren fick han gå ute i småhagar som jag flyttade runt för att han skulle få beta och han hade kompis. Tyvärr 3 år senare, när jag var på semester och tog det ödesdigra beslutet att låta en vän rida honom (som hade ridit honom någon gång i veckan tillsammans med mig och min andra häst, under 2 år och superduktig) ringde hon och sa att han hade halkat till under ridning och var svullen i andra frambenet. Hon skickade ett kort och det var ju solklart, förstärkningsbandet och gaffelbandet.
Avbröt semestern, åkte hem och åkte på klinik och började om. Dock var det inte lika allvarligt den här gången, men jag gav honom ett år till på likadant sätt. Men gick ännu mer med honom, iom att han var hagbegränsad.
Han läkte ihop då med, mot förmodan, och kom igång helt igen.
Tyvärr busade han en gång för mycket i hagen som 22 åring och skadade minisken i ett bakknä som gjorde att jag tog beslutet att låta honom somna in.
Jag hade back on track varje natt, jag tror att det hjälpte till att han läkte så fint varje gång.