Rehab vid senskada

Det blir ju alltid ärrbildning om det verkligen är en skada i senan sen syns den kanske inte utanpå alltid, det beror på hur stor skadan är. Men är det bara en mindre blödning som knappt syns, en på ultraljud, blir det förstås inte ärrbildning.
Ja, men man kan påverka hur stor ärrbildningen blir. Ju större desto sämre hållbarhet.

I hagen kan ju hästen både trava och galoppera så jag förstår inte riktigt ditt argument, även om jag håller med om att inget ska göras för tidigt. Det är ju mindre kontroll över vad den gör i en hage. Men det beror förstås på höst, vissa går ju bara omkring i hagen utan att göra mycket mer.
Min häst hade jag valet att låta sparka sönder sitt redan skadade ben i boxen, inte kunna vara ute och promenera, plus att han förmodligen skulle lägga till med otroligt mycket andra olate. Eller vara ute på dagarna, riskera ett och annat rejs i hagen men i övrigt en relativt hanterbar och nöjd häst. Det valet var ganska lätt. Och jag åkte in ofta och kollade så det inte blev värre, visst var det en risk men det var inga alternativ. Han rörde ju sig egentligen för mycket i hagen men som veterinären så att sålänge det går åt rätt håll så är det lugnt. Sen som veterinären sa till mig också att det är en stor skillnad att trava hästen under en längre tid och att hästen rejsar en sväng i hagen och sen stannar still, trav är förödande för skadade senor.

Undrar hur ni har gjort vid rehabilitering av hästar med senskador? Mest intresserad av att höra om fall där det gått bra och hästen har kommit tillbaka i träning.

Boxvila, sjukhage eller hage? Promenader eller skritta uppsuttet? Hur länge har hästen fått skritta? Vad har ni gjort för att hålla hästen lugn så den inte drar upp skadan? Liniment? Alternativ behandling (laser, akupunktur, magneter etc)?

Min häst har fått en blödning på djupa böjsenans förstärkningsband (hagskada) och är nu under rehabilitering. Bra prognos men 6 mnd innan han kan vara i full träning igen. Det är 7 veckor sen han skadades. Har såklart fått direktiv från veterinären om hur jag ska göra men tycker ändå det vore intressant att höra hur andra har hanterat det.

Efter att ha läst alla svar här inser jag att min veterinär som är expert på senskador ser på rehabiliteringen på annat sätt. För 3 månader sen åkte jag in med min häst sin var 3 gradigt halt i skritt efter en ridtur. Det visade sig vara en skada på förstärkningsbandets fäste till djupa böjsenan (står breddad kontur utan blödning på journalen.) Blev ordinerad boxhage och metacam, nytt beskök 10 dagar senare. Då var hon halt initialt och ½ grads hälta vid böjprov. Mindre värme, men samma kontur på senan. Hon fick då börja skrittas uppsuttet 30-45 min/dag på fast underlag, fortfarande liten hage och metacam. Åter ca 3 veckor senare.
Då var konturen normal, men fortfarande lite värme. Fick då börja trava varannan dag och gradvis öka arbetet för att kunna börja galoppera efter några veckor. Fortsatt ensam i hage, liten till att börja med och endast ridas på fasta underlag. Inga fler återbesök så länge hon inte blir sämre.

Idag har vi galopperat i ca 2 veckor och hon har idag fått gå ut i större hage ensam. Planen är att hon ska vara helt tillbaka i arbete till nästa år och då kunna gå med sällskap i hagen igen.

Så en helt annan konvalecens än vad de flesta får, men hästen blir som sagt bättre och bättre.

Ja, men man kan påverka hur stor ärrbildningen blir. Ju större desto sämre hållbarhet.

Min häst hade jag valet att låta sparka sönder sitt redan skadade ben i boxen, inte kunna vara ute och promenera, plus att han förmodligen skulle lägga till med otroligt mycket andra olate. Eller vara ute på dagarna, riskera ett och annat rejs i hagen men i övrigt en relativt hanterbar och nöjd häst. Det valet var ganska lätt. Och jag åkte in ofta och kollade så det inte blev värre, visst var det en risk men det var inga alternativ. Han rörde ju sig egentligen för mycket i hagen men som veterinären så att sålänge det går åt rätt håll så är det lugnt. Sen som veterinären sa till mig också att det är en stor skillnad att trava hästen under en längre tid och att hästen rejsar en sväng i hagen och sen stannar still, trav är förödande för skadade senor.
Varför baserar du dina svar på ditt eget fall ? Det är väldigt konstigt då blödningar i senor och senskador är oerhört olika och aldrig går att generalisera om . I mina ögon låter det absurt att du dömer ngn som fått ordination att travjobba sin häst utifrån bedömd skada jmf med att din häst röjde i hagen dagligen dags .

Det mesta i fråga om skador och individer osv är som sagt rätt komplext vad som är tillrådligt .

Varför baserar du dina svar på ditt eget fall ? Det är väldigt konstigt då blödningar i senor och senskador är oerhört olika och aldrig går att generalisera om .
Som jag skrev så säger många blödningar om skador också. Och självklart baserar jag min erfarenhet på mina erfarenheter vilka har blivit ganska stora. Tog reda på otroligt mycket om senskador när min häst var skadad.

Så en helt annan konvalecens än vad de flesta får, men hästen blir som sagt bättre och bättre.
Är ju det som är lite klurigt med senskador, många veterinärer har olika åsikter om hur det bör rehabiliteras. Det verkar liksom finnas lika många sätt som det finns skadade hästar. Förutom det då om hästen är halt, är den halt ska den givetvis inte röras på men sen när det kommit till läget att hästen är ohalt, då är det väldigt olika.

Är ju det som är lite klurigt med senskador, många veterinärer har olika åsikter om hur det bör rehabiliteras. Det verkar liksom finnas lika många sätt som det finns skadade hästar. Förutom det då om hästen är halt, är den halt ska den givetvis inte röras på men sen när det kommit till läget att hästen är ohalt, då är det väldigt olika.
ja ungefär så då ska man inte förfasa sig om ngn ordinerats trava hästen . Och även halta hästar beroende på skada kan ordineras tex promenad några minuter intervall över dygnet på hårt underlag .

ja ungefär så då ska man inte förfasa sig om ngn ordinerats trava hästen . Och även halta hästar beroende på skada kan ordineras tex promenad några minuter intervall över dygnet på hårt underlag .
Som sagt, dom erfarenhetr och av dom veterinärerna jag pratade med sa att absolut inte trava innan skadan är helt läkt pga att det blir för stor risk.

Sen tycker jag inte det är särskilt rätt att utsätta hästen för smärta om den har såpass ont att den haltar redan i skritten, tycker inte man ska dra runt på hästen då, haltar den "bara" i traven och är fräsch i skritt däremot så visst kan det vara okej.

Som sagt, dom erfarenher och av dom veterinärerna jag pratade med sa att absolut inte trava innan skadan är helt läkt pga att det blir för stor risk.

Sen tycker jag inte det är särskilt rätt att utsätta hästen för smärta om den har såpass ont att den haltar redan i skritten, haltar den "bara" i traven så visst kan lite skritt vara okej.
Nu känns det som du missat hela poängen i det folk skrivit .

Så på fullt allvar dömer du senskador i tråden hur de ska rehabiliteras samtidigt som du förkunnar att det var ok för din häst att röja i hagen dagligen dags ???
Som jag skrivit om du läser vad jag skriver, nej det var inte optimalt att min häst gick i hagen, var det dock bättre än att han blev ohanterbar och riskerade att sparka ihjäl sig i boxen istället? Ja det var det. Som jag skrev, en stor risk och också därför jag åkte in såpass ofta för att se att det gick åt rätt håll. Min häst blev ordinerad en mindre hage på dagarna där han inte kunde få upp någon fart eller röra sig särskilt mycket, men det gick inte.

Som sagt, dom erfarenhetr och av dom veterinärerna jag pratade med sa att absolut inte trava innan skadan är helt läkt pga att det blir för stor risk.

Sen tycker jag inte det är särskilt rätt att utsätta hästen för smärta om den har såpass ont att den haltar redan i skritten, tycker inte man ska dra runt på hästen då, haltar den "bara" i traven och är fräsch i skritt däremot så visst kan det vara okej.

Ang det sista fattar jag inte riktigt vad du menar.

Men om trava nja.. Du har kanske inte läst på allt ;) det beror på vad som är skadat, det finns forskning som visar vilka senor som belastas mest i olika gångarter. Så det beror på... Och som du släppa i hagen att rejsa efter behag, jag skulle nog vara försiktig med att ifrågasätta andras upplägg ;)

Och som du släppa i hagen att rejsa efter behag, jag skulle nog vara försiktig med att ifrågasätta andras upplägg ;)
Så du menar alltså, hellre sparka sönder sitt skadade ben i boxen halva dygnet hade varit bättre för benet än att gå i en hage där det eventuellt blir lite spring nångång på dagen? Det är ett konstigt resonemang, men du kanske inte vet hur skadligt det är med rejäla bakut sparkar 12 timmar i boxen blir för både rygg och ben? Även det lilla faktum att väggarna rasar.

Sen om trav eller inte, har veterinärerna jag pratade med, även experter, fel så får det stå för dom då. Är liksom ingeting jag sitter och hittar på att jag läst och hört om. Men som sagt, dom har säkert fel.

Och det sista jag skrev, inte konstigare än att jag inte tycker man ska ut och röra på en häst som haltar i skritten.

Senast ändrad:
Som jag skrivit om du läser vad jag skriver, nej det var inte optimalt att min häst gick i hagen, var det dock bättre än att han blev ohanterbar och riskerade att sparka ihjäl sig i boxen istället? Ja det var det. Som jag skrev, en stor risk och också därför jag åkte in såpass ofta för att se att det gick åt rätt håll. Min häst blev ordinerad en mindre hage på dagarna där han inte kunde få upp någon fart eller röra sig särskilt mycket, men det gick inte.
Ja precis . Varför ordinerar du upplägg till folk eller tycker du kan ngt om senskador hur de ska skötas så som du gör å det bestämdaste i tråden ?

Ja precis . Varför ordinerar du upplägg till folk eller tycker du kan ngt om senskador hur de ska skötas så som du gör å det bestämdaste i tråden ?
Men va? Jag har inte ordinerat någonting, enda jag berättat är min erfarenhet och vad jag vet är att trav är allt annat än bra för skadade senor. Och att jag skrivit hur jag behandlade min hästs senskada som sedan höll för resten av hans liv.

Senast ändrad:
I sådana här trådar är det ju så att det enda vi som svarar kan göra är att delge våra erfarenheter, vilket ju var vad som efterfrågades. Alla skador är olika och som ansvarig för hästen måste man ju lita på sin veterinär (eller byta om det känns så) och följa veterinärens rekommendationer. Sedan måste man se till den individuella hästen och vad man är beredd att riskera. Min häst till exempel klarar inte boxvila så hade senan inte läkt med hagvistelse och övriga rekommendationer från veterinär (kyla benet efter ansträngning, följa igånsättningsschemat) hade den helt enkelt avlivats.

Jag tror att de flesta som startar en sådan här tråd vill ventilera sin oro över sin häst och gärna höra om liknande skador som har rehabiliterats på ett bra sätt. Kanske även för att få tips om behandlingar som man kan fråga sin veterinär om, om det är aktuellt för min häst. Det man som svarande i trådar som den här inte bör göra är att döma ut någon annans veterinär och vad denne ordinerat.

Så du menar alltså, hellre sparka sönder sitt skadade ben i boxen halva dygnet hade varit bättre för benet än att gå i en hage där det eventuellt blir lite spring nångång på dagen? Det är ett konstigt resonemang, men du kanske inte vet hur skadligt det är med rejäla bakut sparkar 12 timmar i boxen blir för både rygg och ben? Även det lilla faktum att väggarna rasar.

Sen om trav eller inte, har veterinärerna jag pratade med, även experter, fel så får det stå för dom då. Är liksom ingeting jag sitter och hittar på att jag läst och hört om. Men som sagt, dom har säkert fel.

Och det sista jag skrev, inte konstigare än att jag inte tycker man ska ut och röra på en häst som haltar i skritten.

De flesta hästar beter sej inte som din och då är det mer tur än skicklighet och troligen liten skada som gör att din klarar det. Att rejsa i hagen är förenat med enorma risker för att halka tex, som är något av det värsta vid en senskada. så ditt upplägg är 100 gånger sämre än att trava ganska tidigt, och inget att rekommendera, i ditt fall var det tydligen pest eller koleraval, så varför tar du det som exempel?

Snarare exempel på att det kan gå ÄNDÅ. om man har väldig tur.

De flesta hästar beter sej inte som din och då är det mer tur än skicklighet och troligen liten skada som gör att din klarar det. Att rejsa i hagen är förenat med enorma risker för att halka tex, som är något av det värsta vid en senskada. så ditt upplägg är 100 gånger sämre än att trava ganska tidigt, och inget att rekommendera, i ditt fall var det tydligen pest eller koleraval, så varför tar du det som exempel?

Snarare exempel på att det kan gå ÄNDÅ. om man har väldig tur.
Eftersom du varken såg skadan eller hur min häst rörde sig i hagen ska du nog inte uttala dig om den biten. Vill du veta hur skadan och allt exakt såg ut så visst, du kan få prata med veterinären som behandlade och höra dens åsikt. För jo, det var en skada och ja som jag skrivit så är det en risk, precis lika stor risk som när man börjar trava hästen väldigt tidigt in i konvalecenten. Visst kunde jag säkert börjat trava och aktivera hästen tidigt och på så sätt ha honom lättare i liten hage men risken var större med trav tidigare än vad det var att han tog ett rejs nån enstaka gång per dag.

Men som sagt, dom var säkert jättekassa mina veternärer som jag pratade med och hade säkert ingen aning om vad dom pratade om.

Jag har för övrigt inte läst någonstans på nätet om något som stöder trav såpass tidigt in i konvalecenten, däremot efter typ 3 månader och liknande, då är det mera förståeligt.

Senast ändrad:
Jag kan nu efter återbesök uppdatera hur vårt upplägg fungerat!
Skadan satt i laterala förgreningen på v.f, det har växt nya fibrer i skadan. Nu ska det få lite tid att stärka sig i 6 veckor till, sen återbesök. Dem sa att om det fortsätter att läka i samma takt som nu, så får jag börja sätta igång henne försiktigt om 6 veckor då :-)

Jag har läst tråden men inte riktigt orkat svara.
Jag har rehabat en del senskadade hästar. Den med sämst prognos var nog en som slitit sönder menisk och korsband i ena bakknä.
Det skedde givetvis just innan det blev vinter och en snorhal sådan. Han fick bara inte halka, hoppa till etc. Då riskerade skadan slitas upp igen.
Alltså var det boxvila väldigt många månader med promenader först flera ggr dag. Så fort det gick började jag jobba honom vid hand i träns. Då kan man formge mer, ha bättre kontroll än m man rider eller leder eller tömkör/longreinar.
Den här var ett krutpaket utan dess like och stor och rörlig.
Hade mansläppt honom i hagen hade han slagit ihjäl sig. Utöver att stallpersonalen var rätt rädda för honom iom all energi, strl och rörligheten.

Hästen var inte hältfri då jag började träna honom. Det var enligt vet inget man kunde hoppas på iom att man behövde stärka upp muskulaturen runt skadan för att få honom det.
Han fick dock smärtstillande och allt skedde på vets inrådan.
Men jag vete fan om han inte var nån halv grad halt tom då vi började trava.
Det tycker inte jag är så ovanligt i rehabjobb. Vissa hältor måste tränas bort. Och de är inte alltid bara beroende på den akuta skadan. Sån ska givetvis läka innan man tränar.
Och man ska ABSOLUT INTE träna en sån häst utan vets order.

När han hade börjat travas ett tag började ägaren rida lite. När den var isfritt i hagen och han rastats lite mer under jobb kunde vi släppa ut honom.

Hästen har hållit och varit igång över över ett år nu.
Vet var väldigt skeptisk först. Men blev positivt överraskad vid varje återbesök.

I just den hästens fall var det vissa rörelser som vi ville undvika iom att de var farliga för skadan. Så vi lät bli bommar, galopp och ojämn mark lääänge.

Han ville gärna avlasta benet något ibland och placera det för långt in eller ut för rörelsen man gjorde. Då gällde det att vara rutinerad nog att våga sig på att gissa om det var smärta, stelhet, vanlig lathet eller inlärt rörelsemönster. Och veta hur man skulle hantera det både i form av att placera om benet exakt och få det till jobb i rätt läge för att stärka honom till att hålla eller om man skulle åka till vet och kolla.
Det är inte lätt. Jag beundrar matten som orkade den långa konvalecenten på runt ett år innan de kunde galoppera tex. Och att ständigt vara orolig under så många månader och undra om hästen skulle klara dagen utan att skutta till och riva sönder allt. Och att under så många månader också inte kunna själv vara den som tränar hästen, med allt vad det innebär kring släppa kontroll, kostnader, känsla av bristande kunskap etc.
Både häst och matte var fantastiska kämpar!

Liknande trådar

Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
19 20 21
Svar
409
· Visningar
35 455
Senast: Linda_A
·
Hundhälsa Har en Malle hane på 1,5år, som i januari opererades för meniskskada i höger bakknä där man även kunde se att 10% av främre korsbandet...
Svar
1
· Visningar
1 299
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 931
Hästvård Min lilla olycksfågel har fått en fraktur på griffelbenet VB. Är inte halt. Finns en minimal svullnad vid själva brottet. Vid första...
Svar
0
· Visningar
650
Senast: ufot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Klösmöbel
  • Målbilder för trubbnosar.